לקויות למידה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 2873

תקציר העבודה

ממן 12 לקויות למידה.

1 א. קשיים ביישום השילוב במערכת החינוך:
השלכות חברתיות של השילוב:
לשילוב של הילדים בעלי הצרכים המיוחדים בחינוך הרגיל יש יתרונות וחסרונות גם מההיבט החברתי. מחקרים מצביעים על קשיים חברתיים העומדים בפני שילובם החברתי של הילדים הלקויים. קושי מרכזי שמדווח הוא הרגשת דחייה של תלמידים עם מוגבלויות למידה על-ידי תלמידים בני גילם בתוך הכיתות הרגילות. בנוסף, נמצא כי השילוב עלול להחריף את שאלת הזהות העצמית של התלמידים בעלי המוגבלויות. קיימים מחקרים המראים כי מצבם החברתי והנפשי, הערכתם העצמית וכן תפיסתם את יכולתם, היו טובים יותר בכיתה המיוחדת מאשר בכיתה המשולבת. ילדים בכיתות הטרוגניות עלולים להשוות את עצמם לילדים בעלי רמה לימודית או הסתגלות חברתית גבוהה יותר, ולהעריך את עצמם פחות בשל כך סוג אחר של קושי התמודדות נוגע להיבט פיזי יותר.
תלמידים שאינם מוגבלים פיזית הלומדים בבתי-ספר יסודיים סובלים מהצקות המגיעות עד כדי פגיעה פיזית. נראה שההצקות הופכות לחלק בלתי נפרד מחיי היומיום של התלמיד המשולב בבית-הספר ההצקות נמשכו לעתים לאורך שנים, ואין ספק כי הדבר פוגע בהתפתחות הפסיכולוגית של הילד הסובל מהצקה כזו לאורך שנים. ישנן עדויות מחקריות נוספות לכך שילדים עם נכויות המשולבים בכיתות רגילות הם קורבנות למעשי בריונות והתעללות תכופים מצד בני כיתתם. בנוסף, פעמים רבות תלמידים בעלי מוגבלויות נאלצים להתמודד עם בידוד חברתי, והסטטוס החברתי שלהם נמוך באופן משמעותי מזה של חבריהם לכיתה ללא מוגבלויות.
השלכות השילוב על המורים והתלמידים בכיתה:
לשילוב יש יתרונות וחסרונות גם למורים ולתלמידים בכיתה. קליטת הילדים המוגבלים מעוררת קשיים גם בקרב המורים בכיתה. מורים רבים חשים שהם אינם מסוגלים ללמד תלמידים עם מוגבלויות. ההוראה בכיתה הרגילה מכוונת ..