שיטות מחקר ב סיכום כל השיעורים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 11482

תקציר העבודה

מאפייני המחקר האיכותני מורכב ממסורות וזרמי מחקר שונים שהמשותף להם:
·         חקר תופעות חברתיות בסביבתם הטבעית.
·         ניסיון למצוא משמעות או לפרש את התופעות במונחים של בני האדם המשתמשים בהם.
לתת משמעות- האם זה חשוב או משני. פרשנות- מתייחסת לתוכן הדברים עצמם.
השוואת מסורות מחקר- כמותני ואיכותני פוזיטיביסטית [כמותני] קונסטרוקטיביסטית [איכותני] אופייה של המציאות קיימת מציאות אובייקטיבית המציאות שאנו תופסים היא תמיד מתווכת בחינת מציאות אפשרית אובייקטיבית מובנית מטרת המחקר פירוק המציאות למרכיביה, גילוי חוקיות וקשרים סיבתיים בין משתנים הבנת העולם כפי שהוא נתפס ע"י מושאי המחקר, בתוך הקשרים ספציפיים מתודולוגיה גילוי דדוקטיבית- מהכלל לפרט ייצור ידע אינדוקטיבית- מהפרט לכלל הבניה- כשכולם חושבים שיש למשהו ערך אז יש לו ערך, כמו כסף. בשיטת מחקר איכותנית לא ניתן להכליל.
שיטות וסטנדרטים איסוף נתונים:
·         תצפית ·         ראיון ·         קבוצת מיקוד ·         סיפורי חיים- ראיון בו מספרים את סיפור החיים ולאחר מכן שואלים שאלות מנחות ביחס למה שסיפרו שמתמקדות במה שמעניין אותי.
עיבוד נתונים:
·         ניתוח פרשני- ניתוח רחב בו אנו רוצים לגלות ולחשוף את הגיוון והמורכבות של החיים החברתיים.
·         ניתוח אידיאולוגי- נגיע אליו עם תפיסת עולם ונסביר איך היא מסבירה את המציאות.
·         ניתוח שיח- יוצאים מתוך הנחה שמילים הן פעולות. אין הבדל בין מילה לבין התנהגות. המילה הגדירה את היחס ואופן החשיבה שלי על הנושא, מה שמעצב את ההתנהגות שלנו. רצח והריגה למשל הן דבר שונה והיחס אליהן שונה.
בניית מחקר- עקרונות ושיטות לאיסוף נתונים ועיבוד האדם ככלי מחקר: מחקרים איכותניים אינם קבועים ומוחלטים מראש.
אין דרך לחזות מראש את מידת השימוש בכלי המחקר ואת האופן שבו הם ייושמו. היודע והידע מחוברים זה לזה (היודע הוא זה שיש לו את הידע, הנחקר). החוקרים הם כלי ללמד אותנו תופעה מסוימת. לומדים ממי שחי אותו ביום יום.
מחקר איכותני: מבקש לתפוס את מה שיש לאנשים לומר במילים שלהם. הנתונים מעניקים עומק ופירוט והתיאורים המתקבלים ארוכים ומגוונים בתוכנם. עמדת החוקר בעת המחקר- מעורבות. איסוף הנתונים הוא תהליך פתוח ואינדוקטיבי (מהפרט לכלל). אין לי תוכנית עבודה קבועה אלא כל פעם מחדש מסתכלים מחדש ולפעמים מוותרים על כל מה שנעשה ומתחילים מחדש. נדרש מאמץ אינטלקטואלי ורגשי גדול. תהליך איסוף הנתונים ועיבודם אינו סטנדרטי, אינו בעל מתכונת קבועה. גם החוקר עובר דברים רגשיים והוא צריך להיות כל הזמן פתוח ולהקשיב לא רק לאחרים אלא גם לו. אין שאלות או השערות אפרוריות שמנחות את תהליך איסוף וניתוח הנתונים. במחקר איכותני ישנה אמת אחת, כולם רוצים לגלות את האמת וכולם במרוץ אחד נגד השני.
מעורבות בחקירה: הכרחית כדי להבין את השקפת עולמם של הנחקרים. זו כוללת את האופן בו הם תופסים את עצמם ואת האחרים בעולמם. שאיפת החוקר להבין את נקודת מבטו מתוך אמפתיה ולא אהדה.
נדרשת:
·         נגישות לנחקרים- פיתוח יחסי קרבה, אמון וחברות,התחברות, הזדהות, רגישות. לימוד שפה, מחוות ועוד.
·         רפלקסיביות- היכולת להתבונן בעצמך. להיות קשוב למה אתה מרגיש.
‏יום שלישי
2 7 מרץ 2012 שבוע 4
תצפיות בתחילת התצפית יש לתאר בפירוט את הסביבה על מנת לתת תחושה לקורא שהוא נמצא בחדר ומתבונן בעצמו בשדה המחקר. יש לשים לב האם האנשים משנים מקומות במהלך הצפייה והאם חלקם נוטשים את שדה המחקר. חשוב מאוד לשרטט את שדה המחקר בשרטוט שיכלול את מיקום האנשים ומושאי המחקר וכן את מיקומינו המשפיע על המחקר. כל חוקר יתמקד במשהו אחר על אף שחומר הגלם שנאסף הוא אותו חומר גלם.
ישנם 4 רמות של משתתפים:
1.      משתתף טהור
2 .      משתתף צופה
3 .      צופה משתתף
4 .      צופה טהור- נמצא בזירת המחקר אך אנו לא יודעים כי הוא צופה בנו.
אם אני רוצה ללמוד על קבוצה מסוימת אני הולכת לסביבת החיים שלה. קודם כל אנחנו אוספים חומרים ומתוכם אני מגדירה מה אני יכולה ללמוד מהם. לא שואלים על שאלה שאין את התשובה שלה בתוך החומרים. אם נגיע לאותה זירה באותו יום באותה זירה רוב הסיכויים שנחשף לדברים דומים ונחמיץ את מה שהזירה יכולה להציע. האוכלוסייה גם משתנה בכל זמן ויום. שעות מגוונות. יש לזה משמעות גדולה ההקשר אחר. כשאנחנו עושים תצפיות אנחנו הולכים לאותה הזירה בשעות שונות ובימים שונים. יש פה ניסיון כמה שפחות להפריע לזירה כי אני רוצה ללמוד על חווית החיים שלהם ואני לא רוצה שהנוכחות שלי תשפיע כי אז אני לא אלמד על החיים שלהם אלא איך הם מתנהגים כשאני בסביבה. יש לזה יתרונות וחסרונות. אם אני רוצה שלא ישימו לב אלי זה אומר שההתנהגות שלי צריכה להיות לא מורגשת, אני לא יכולה לשבת ליד קבוצה שלהם כי זה מסגיר. ככל שהמקום הוא יותר ציבורי אין צורך לבקשת רשות מאף אחד. ככל שאני רוצה להתקרב למושא המחקר והתצפית כך הסיכוי שאצטרך לחשוף את זהותי כחוקרת גדל.
מכל מקום רואים משהו אחר. בתצפית אני כותבת ומתארת את כל מה שאני רואה.
אין אובייקטיביות. מתארים את מה שאנו קולטים בחושים. רק אחר כך כשנאסוף כמה תצפיות נוכל לראות תמונה רחבה יותר של דברים שבאותו הרגע כשהיית במקום לא שמת לב אליהם. לשרטט את הזירה. התנאים בזירה. נתייחס לשפת הגוף, האם הם עומדים בצורה מכונסת או פתוחה, המימיקה של הפנים. שפת השיחה.
האם יש תכנים מסוימים או נושאים מסוימים שעולים בשפה מסוימת וכאלה בשפה אחרת, למשל נושא הרגשות אומרים באנגלית. האם התגובות שלהם תואמות את מה שהם אומרים.
כסף הוא נושא שעלה באופן גלוי בשיחות. אנחנו נעסוק גם ברובד הסמוי, מי מנהל את מי. אני עובד פה ורוצה שהכסף יהיה על דברים מסוימים אבל אין באמת שליטה לאן ילך הכסף. הוא יכול לעבוד והיא תהמר.
‏יום שלישי 03
אפריל 2012 שבוע 5 שיעור השלמה כשעושים תצפית צריך להסיק מסקנות לגבי החוויה, התקשורת בין האנשים, התפיסות של האנשים. צריך לנסות להבין כיצד אנשים חווים את החיים שלהם, ואיזו …