תקצוב ובקרה סיכום כל השיעורים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 14612

תקציר העבודה

‏יום חמישי משפטים מרץ 2012 שבוע 2 שיעור 1
מבוא
חשבונאות- מערכת דיווח למדידת תוצאות עסקיות המספקת מידע כלכלי שוטף, רציף ועקבי. חשבונאות מתחלקת לשני תחומים עיקריים: חשבונאות ניהולית וחשבונאות פיננסית.
חשבונאות ניהולית- מערכת המייצרת מידע בתוך הארגון, מיועדת לגורמים פנימיים. דוגמאות לתוצרים של החשבונאות הניהולית: תקציב, תוכניות עסקיות, תמחיר ודוחות בקרה. חשבונאות פיננסית- דוחות המופקים בתוך הארגון ומיועדים בעיקר למשתמשים חיצוניים כדוגמת בעלי מניות, גורמים שלטוניים (מס הכנסה, מס ערך מוסף), לציבור ולנושים (אלה שאנו חייבים להם כסף כמו הבנק). התוצרים של החשבונאות הפיננסית הם מאזן, דוח רווח והפסד, דוח על תזרימי המזומנים, דוח על השינויים בהון העצמי.
אנו נתמקד במאזן ובדוח רווח והפסד.
חשבונאות פיננסית מאזן ודוח רווח והפסד מספקים מידע אודות מה הנכסים של החברה, מה התחייבויות של החברה, מה ההכנסות, מה ההוצאות, כמה החברה מרוויחה או מפסידה ומאילו מקורות החברה מממנת את הפעילות שלה. כשהוא אומר רווחים יכול להיות גם הפסדים. איזון יהיה כשלא ארוויח וכשלא אפסיד. דוחות רווח והפסד ומאזן מבוססים על עקרונות חשבונאיים מקובלים ומוסכמים. מי שקובע את הכללים האלה הם המוסד לתקינה חשבונאית. העקרונות הם בין לאומיים שהותאמו לישראל.
IFRS-  אינטרנשיונל פננשיונל ריפורטינג סטנדרטס. זוהי התקינה הבין לאומית הקובעת את כל כללי החשבונאות בעולם.
מטרת הכללים החשבונאיים היא ליצור אחידות בדיווח הכספי. דוחות מופקים בסופה של תקופה חשבונאית שהיא בסוף השנה, 31.12. מפיקים אותם אחד לשנה. ישנן חברות שמפיקות דוחות כספיים אחת לרבעון שהן חברות ציבוריות הנסחרות בבורסה שנדרשות על פי הכללים של תקנון ניירות ערך להפיק דוח אחת לרבעון. בגלל שזו חברה ציבורית הרבה מושפעים ממנה ובשביל לא להיפגע ישנה שקיפות של אחת לרבעון. ישנו חוק החברות המחייב אותנו להכין דוחות כספיים. כל החוקים הקשורים לניירות ערך הקובע גם כן כי עליהם להכין דוחות כספיים.
חברה בע"מ- עירבון מוגבל. שהבעלים ערבים לחברה או לפעילות העסקית עד סכום מסוים. הם ערבים לחובות החברה עד סכום מסוים שהוא זה שהם השקיעו בחברה. כלומר גם אם אתה חייב 100 מליון בחברה אבל אתה השקעת מליון אז זה כל מה שאתה חייב. יכול להיות שאלו שחייבים להם כסף יפסידו אותו. מאזן מאזן- מציג את מצבה הכספי של החברה לתאריך מסוים- בד"כ 31.12. המאזן כולל את כל הנכסים, ההתחייבויות וההון של החברה.
נכסים בית, יאכטות, מזומן, משרדים-100,000 מלאי- 10,000 התחייבויות ספקים- 10,000 בנקים – 100,000 הון א. הון מניות- 1,000,000 ב. עודפים סה"כ- 10,000,000 סה"כ- 10,000,000 הצד של הנכסים במאזן נקרא צד האקטיב בו יהיה רושם כל הנכסים שנמצאים בבעלות החברה ושיש להם ערך כספי. הצד של ההתחייבויות וההון הוא צד הפאסיב האמור להסביר איך ממנו את צד הנכסים.
זהות חשבונאית- נכסים = התחייבויות +הון. תמיד יהיה איזון.
אקטיב:
נכס- רכוש בבעולתך העומד לרשות הארגון המייצג תועלת כלכלית שתצמח בעתיד לחברה. כל דבר שקנינו אותו ואנו משתמשים בו במהלך הפעילות של הארגון. נוהגים לחלק את הנכסים לשתי קבוצות:
א.      נכסים שוטפים- נכסים שניתנים למימוש בטווח המיידי תוך פרק זמן קצר (עד שנה). למשל: מזומן (גם לקוחות שמשלמים במזומן), מלאי, לקוחות (מישהו שקנה ועוד לא שילם), השקעות בניירות ערך לזמן קצר.
ב.      נכסים קבועים-  נכס שאינו מיועד למימוש במהלך הרגיל של העסק. למשל: מקרקעין, מבנים, מכונות, ציוד ונכסים בלתי מוחשיים (פטנט, מוניטין).
פאסיב:
התחייבויות- התחייבויות הן מקורות המימון החיצוניים שבאמצעותם מימנה החברה את פעילותה. כל מי שהחברה חייבת לו כסף או שווה כסף (שירות). סך כל החברות של החברה כלפי גורמי חוץ. הן מתחלקות ל2 קבוצות:
א.      התחייבויות שוטפות- התחייבויות שעלינו לממש בטווח הקצר (עד שנה).
למשל: הלוואות, ספקים.
ב.      התחייבויות קבועות- התחייבויות לזמן ארוך, אלו שהטווח הוא מעבר לשנה.
למשל: הלוואה לזמן ארוך.
הון- מתחלק לשני סעיפים: הון מניות, עודפים. הון מייצג את מה שאנו חייבים לבעלים שלנו כתוצאה מהשקעה שלהם בחברה. מניה היא תעודת בעלות על החברה.
א.      הון מניות- כמה כסף השקיעו הבעלים בחברה תמורת הבעלות עליה.
בד"כ משקיעים את זה בהתחלה. תמורת ההשקעה הבעלים יקבלו מניות. ביום שהחברה תפסיק לעבוד ויסגרו אותה, היא תהיה חייבת את הכסף הזה למי שהשקיע, לבעלים. הון מניות יכול להשתנות. אם החברה מנפיקה עוד מניות אז הוא יכול לגדול. חברה יכולה לקנות את המניות של עצמה מהבעלים ובכך להקטין את הון המניות. במקרים שלנו הון המניות יישאר קבוע אלא אם כן יגידו שהייתה הנפקה מחודשת של מניות.
ב.      עודפים- סך הכל הרווחים או הפסדים שנצברו בחברה מיום הקמתה ועד ליום הדוח בניכוי דיבידנד (חלוקת הרווחים לבעלי המניות) שחולק בתקופה.
העודפים שייכים לבעלי המניות, הרווחים הולכים אליהם. בכל סוף שנה יש רווח או הפסד.
לרווח או ההפסד אנחנו מוסיפים את העודפים של השנה. כל שנה התוצאה של דוח והפסד הולכת לעודפים.
דוגמא:
נכסים- ?
התחייבויות ?
הון- 50,0000 סה"כ- ?
סה"כ- 18,000 תשובה:
נכסים- 180,000 התחייבויות 130,000 הון- 50,0000 סה"כ- 180,000 סה"כ- 180,000 כלומר, קודם כל דואגים שהסה"כ יהיה שווה בשני הצדדים. אחרי זה מחשבים את השאר. המאזן הוא מצב הנכסים, ההתחייבויות וההון ליום מסוים.
דוח רווח והפסד (דוח רוו"ה) סך הכל ההכנסות פחות סך הכל ההוצאות שיש לי בתקופה שהדוח מתייחס אליה. להבדיל מהמאזן שהוא ליום מסוים הדוח הזה מתייחס לכל התקופה שהדוח מתייחס אליה. אם הדוח הוא לשנה אז סה"כ ההכנסות וההוצאות שהיו בשנה.