אתיקה ופילוסופיה סיכום כל השיעורים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 12378

תקציר העבודה

‏יום שני 05 מרץ 2012 שבוע 1
מהי אתיקה?
אתיקה באה מהמילה אתוס. פילוסופיה היא המבע של האדם על העולם. אריסטו אומר שהמקור של הפילוסופיה הוא ברגע הפליאה וההשתהות של האדם מול העולם. המקור שלה היא בניסיון והתשוקה להבין את העולם. אתיקה היא תחום בתוך הפילוסופיה. היא לא עוסקת בהתבוננות שלנו בעולם האובייקטים והתופעות וביחס שלנו אליהם אלא ביחס שבין האדם לזולתו. המשמעות הראשונה של אתיקה היא של האדם ביחס לזולת והיא חלה על הרגל, עשייה, רצייה. השאלה הראשונה היא כיצד עלי להתנהג ומה עלי לעשות, מה נכון ולא נכון, ראוי ולא ראוי, מה הטוב שיש לשאוף אליו והרע שיש לסלוד ממנו. סוקרטס אמר שעדיף לסבול עוול מאשר לעשותו. האתיקה מטווה לנו כללים להתנהגות ראויה שעל פיהם עלינו לחיות ולפעול.
משמעות האתיקה:
1.      רצייה, עשייה, הרגל- כללים על פיהם עלי להתנהג.
2.      אופי.
ביוון העתיקה יש את המידה הטובה. אדם רצה לסגל לעצמו את המידות הטובות (ארטה). מהו האופי שאדם צריך לרכוש כדי להיות מאושר, מוסרי, שתהיה לו המידה הטובה. אריסטו חשב שאדם שיש לו את המידה הטובה זה אותו אדם שיודע למצוא בסיטואציה מסוימת את דרך האמצע, שיודע להתאים את עצמו בתוך סיטואציה מסוימת. מידה שבין כלכלה להפרזה. למשל בין קמצנות לפזרנות ישנה מידת האמצע של נדיבות. ביוון חשבו שלאדם צריך להיות האופי הנכון שיצטיין מבחינת המוסר שלו- אתיקה של מידות אופי. אנו עדים לניסיון להחזיר את העטרה ליושנה ואת תיאורית המידות.
האתיקה של היום עוסקת באותם נושאים אבל מרחיבה פחות בעניין האופי והרצון למצוא את המידה הטובה, היא עוסקת יותר במוסר, בפעולה עצמה. היא מנסה לתת הצדקה או משמעות להצדקתן או אי הצדקתן של פעולות. היא עוסקת בנושא הפעולה, בריבון, זה שעושה את הפעולה. היא מגנה או משבחת את נושא הפעולה ועוסקת בתוצאת הפעולה, משבחת או מגנה את תוצאת הפעולה, עוסקת במה נכון ולא, במה צריך לעשות. היא עוסקת גם במידות האופי באופן כללי, בטוהר המידות. אם פילוסופיה היא המבע של האדם על העולם והניסיון לבחון ולהסביר את התופעות אז אתיקה חלה על תחומי ההתנהגות של האדם. היא מטווה לנו את צורת החיים האידיאלית, קובעת את דרך וצורת החיים וההתנהלות שלנו. במרכזה עומדת שאלת האושר, מהם החיים הטובים המאושרים ומה עלי לעשות כדי שיהיו לי חיים כאלה. סוקרטס אמר כי החיים שלא חקרנו אינם ראויים לחיותם. לא כל אחד מקשר בין המוסר לבין האושר, יש כאלה שמפרידים בניהם. אם אתיקה פירושה התנהגות האדם אז עלינו לשאול מהי ההתנהגות הראויה בכלל ומהו האופי שעלי לסגל כדי לחיות חיים טובים ולהיות מאושר או כדי להיות מוסרי, בסדר עם הזולת. שאלה מוסרית מגלמת בתוכה דילמה אתית.
צפינו בקטע מתוך הסרט פרידה- סרט שבו זוג פרוד, האישה רוצה לעזוב את בעלה ולקחת את הבת בת ה11 כדי שיהיו לה חיים יותר טובים. בעלה מסרב לעזוב בגלל אבא שלו שחולה אלצהיימר והיא עוזבת והעלילה מסתבכת. שתי נשים מניעות את העלילה והן הכוח המניע. אין פה גיבורה. אין עימות בין טוב ורע, שתי נשים שונות המייצגות תפיסות עולם אחרות ושונות. יסמין באה מהמעמד הבינוני, היא חילונית ורוצה לעזוב את איראן כדי ללכת למקום אחר. המטפלת הנשכרת על ידי בעלה כדי לטפל באב הסנילי באה מהמעמד הנמוך והיא מאוד דתייה. כשהיא רואה שהאדם המבוגר עשה במכנסיים היא לא יודעת מה לעשות, היא מנסה לעזור לו ולא מצליחה ומתקשרת לברר אם אפשר לטפל בו וזה לא חטא. בסוף היא רוחצת אותו. יש דילמה אתית שדורשת הכרעה. הסרט לא בא לומר משהו על תרבות אלא זהו סרט אוניברסאלי.
השאלה היא היכן ראוי לגדל את הילדים. התפיסות מייצגות תפיסות מוסר שונות לחלוטין, אלה שני סוגים של טוב. יש שני סוגים של מוסר:
מוסר אוטונומי- חוק עצמי. מוסר שנובע מעצמינו, שמקורו פנימי, אנו מחוקקים את החוק. הסמכות שייכת למקור פנימי.
מוסר הטרונומי- חוק חיצוני. מוסר חיצוני. כשאנחנו מדברים על מוסר הסמכות שייכת למקור חיצוני.
כשהיא נתקלת בדילמה היא מתקשרת ופונה לסמכות הטרונומית, הדת. הסרט משאיר את השאלה פתוחה, השאלה הגדולה יותר היא מה המקור של המוסר. האם הוא צריך להיות מודרך על ידי החוק או על ידי התנהגות נורמטיבית תרבותית, האם הוא צריך לענות לסמכות חיצונית או לבוא מתוך האינבידואל. כשנענה על מקור המוסר נוכל לענות על השאלה מהו האושר וצורת החיים המתאימה לנו. הקשרים בין דת למוסר הם מאוד ותיקים. יש שרואים בדת ובמוסר משהו שאי אפשר להפריד. הדת מספקת את המוסר וזה מתרחש בכל הדתות המונותאיסטיות. מנגד עומדת תפיסת העולם האתאיסטית שחושבת שהמקור לסמכות המוסר היא פנימית ויש כאלה המתנגדים לקשר בין מוסר לדת. ישיעיהו ליבוביץ' שהיה אדם מאמין אמר שאת המוסר צריך לשים בקטגוריה חילונית אתאיסטית. הוא היה פוסט קנטייאני, הוא סבר בעקבותיו קאנט אמר שכדי שפעולה תהיה מוסרית היא צריכה להיות תלויה אך ורק בעושה הפעולה ובכוונתו. קאנט אומר כי תורת המוסר נגזרת מתוך תורת ההכרה שלו. לאדם יש חשיבות מאוד גדולה בהכרה, הוא מכונן את התופעות ומחוקק את המוסר. הוא חשב שהתבונה משותפת לכל בני האדם וכולם ניחנו בה. הוא חשב שהיא זו שצריכה להורות לאדם מה להחליט. ההכרעות וההחלטות שלנו צריכות להיות נקיות וחופשיות מכל דבר שאיננו תבוני לרבות אמונות דתיות. הוא מגדיר נאורות כך "נאורות היא יציאת האדם מחוסר בגרותו, שהוא עצמו אשם בו. חוסר בגרות הוא אי יכולת של אדם להשתמש בשכלו בלי הדרכת הזולת. אשמה בחוסר בגרות קיימת, אם סיבתו איננה חוסר שכל, אלא חוסר החלטה ואומץ להשתמש בו בלי הדרכת הזולת. עזור אומץ להשתמש בשכלך שלך! היא איפה סיסמת הנאורות." נאורות היא השתמשות בשכל. הוא חושב שהאדם באופן אוטונומי בעזרת תבונתו קובע מה נכון ולא נכון. אדם בוגר הוא זה שמשתמש בתבונה שלו כדי להכריע הכרעות מוסריות. אדם הפונה החוצה הוא אדם קטין וחסר בגרות.
המוסר ההטרונומי הוא המוסר הדתי. עמנואל לוינס חי במאה ה20 והיה פילוסוף חשוב שהקדים את האתיקה לאונטולוגיה. הוא אמר שלא חשוב מה יש בעולם אלא לדבר על האתיקה והדבר המוסרי וכל השאר יבוא אחר כך. הוא אומר שהמוסר הוא חיצוני לנו ובא מן האחר.
הוא מתגלה בפנומנולוגיה של הפנים. הוא חושב שהמוסר נחשף מתוך הפנים של האחר, בפגישה עמו הוא מטיל עלי חובה מוסרית. אני מציית לתביעות המוסריות שמטיל עלי האחר.
מהו מקור המוסר? יש הרבה מקורות למוסר. יש הרבה שאלות ותשובות אבל יכולות להיות תשובות שונות לסיטואציות שונות ולזמנים ומקומות שונים.
‏יום שני 12 מרץ
2 012 שבוע 2
אתיקה מקצועית מונח יישומי שבא להורות לנו את קוד ההתנהגות של קבוצה בעלת עניין משותף מקצועי. קבוצה זו מנסחת כללים אתיים ופועלת לאורם.
אסק אשר הוא פילוסוף של מוסר, הוא חיבר את האתיקה הצבאית. חוקים אלו הקשורים לתפקוד הצבאי של החיילים, חלים על חיילי צהל. כמו טוהר הנשק, הגנה על חיי אזרח, החיוב למשמעת, לעשות כל שביכולתו להגן על אזרחים ללא הבדל דת גזע ומין. אסק אשר אומר שקודם כל האזרחים שלנו, אחר כך החיילים שלנו ולבסוף האזרחים של האויב. אתיקה מקצועית היא מונח יישומי שבא לתת לנו אידיאל של התנהגות במסגרת של ארגון.  מייקל וולצר מחלק את המלחמות לצודקות ולא צודקות הוא טוען כי תפקיד החייל הוא להגן תוך כדי סיכון עצמו. התקנונים באים להסדיר את הכללים האתיים לקוד אתי אחד. אסק מגדיר אתיקה צבאית כתפיסה סדורה של אידיאל מעשי של התנהגות מקצועית. ניתן לראות אתיקה בתור פרופסיה. המטרה היא שלכל ארגון יהיה את הכלים האתיים שידריכו את ההתנהגות בכל מקצוע. ניתן לראות כללים אתיים בתחומי התקשורת, תוכניות הריאליטי, תפקיד העיתונאי, ובחיסיון רפואי שבין מטפל למטופל. הכלים האתיים מ1990 של הרשות השנייה חלים גם על תוכניות ריאליטי. ב2010 הרשות השנייה שמה לב שיש יותר ויותר תוכניות ריאליטי ואולי כדאי לעשות כללים אתיים. מכיוון שהם קיבלו תגובות נזעמות של מפיקי תוכניות ריאליטי עוד לא שינו את הכללים. התפקיד של העיתונאי הוא לדווח באופן אובייקטיבי, דיווח אמיתי ולהבדיל בין דעה לידיעה. לא ייתכן כי גוף יפקח על עצמו, מן הראוי שיהיה גוף אתי חיצוני. אתיקה עיתונאית מה קורה כשעיתונאי מגיע לאחד מבכירי חמאס ומראיין אותו ואז מהצבא שואלים אותו איפה הוא נמצא. עיתונאי לא נותן כי יש את חובת החיסיון. מה קורה כשזה קשור בביטחון המדינה? התקנון לא נותן מענה במצב כזה. לא תמיד התקנון האתי נותן לנו תשובה.
אתיקה רפואית אשפוז כפוי של חולה אנורקסיה. אשפוז כפוי זה נכון לעשות אבל ישנה הבחנה לגבי מצב נפשי מעורער. אם אפשר להכיל את האנורקסיה כמחלת נפש אז הוא לא כשיר על החלטותיו ואין לו אוטונומיה של התבונה ועל כן יש לקחת ממנו את ההחלטה. מצד …