מחוננות וכשרונות מיוחדים ציון 100

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2013
מספר מילים 3722

תקציר העבודה

בס"ד   מטלת מנחה (13)    קורס: מחוננות וכשרונות מיוחדים.   חומר לימוד:
פרק ה'      תשובה  1:
(א)  · זיהוי בעזרת מבחני משכל אובייקטיביים – זיהוי מחוננות נעשה עפ"י רוב על סמך מבחני משכל אשר מודדים יכולת אינטלקטואלית בפועל ובכח בעיקר בתחומים האקדמאיים, ויכולת הזיהוי והניבוי שלהם נמצאה טובה. ציונים גבוהים בבית הספר משמשים לעיתים קרובות תבחין חשוב לכשרון מיוחד בתחום הנבדק. אחת הדרכים שבהם מתגברים על חוסר אובייקטיביות של ציוני ביה"ס היא מבחני נורמות אובייקטיבים ארציים – מבחני אינטליגנציה או מבחני הישגים, ובהם מבחנים קבוצתיים ומבחנים אישיים:
המבחנים הקבוצתיים – נערכים לילדים שקיבלו הערכות גבוהות (במבחני ביה"ס, המלצות מורים ..). קיימים אמנם מבחני אינטליגנציה קבוצתיים טובים מאד חלקם מילוליים וחלקם לא מילוליים, אך בשל הרגישות הרבה למונח אינטליגנציה והביקורות הרבות שהוטחו במבחנים אלו מרבים להשתמש גם במבחני הישגים (בישראל בחינת המיצ"ב, מבחן ארצי) הבודקים בין השאר יכולות מילוליות ומספריות ביחס לנורמות אובייקטיביות ארציות, ויש להם מתאם גבוה עם מבחני אינטליגנציה. השימוש בתוצאות המבחנים הללו תלוי כאמור בתכניות טיפוח, ואפשר להשתמש בהם לפיזור הילדים בתכניות העשרה שונות. קיימות חלוקות שונות של רמות המחוננות, והשימושיות שבהן מתייחסת לשלוש הרמות הבאות: מחוננות קלה – מעל מנת משכל  1
5 (כ – 5%  מהאוכלוסיה), מחוננות בינונית – מעל מנת משכל  145 (כ 0.6%  מהאוכלוסיה), מחוננות גבוהה – מעל מנת משכל  160 (כ 0.007%  מהאוכלוסיה). מבחנים קבוצתיים מסוג אחר הם אלה המיועדים לאיתור ילדים לתכניות טיפוח במקצועות ספציפיים, כגון מבחן קבוצתי במתמטיקה לזיהוי כשרון מיוחד בתחום זה.
יתרונות:
למבחנים האינדבדואליים יש יתרון על מבחנים קבוצתיים בכך שפסיכולוג מנוסה יוכל ללמוד מהם על כשרונותיו המיוחדים של ילד וגם על אישיותו. כמו כן רגיש הבוחן למצבי לחץ בזמן הבחינה או למחלה, העלולים לפגום בתוצאות המבחנים.
יתרונות מבחני משכל אוביקטייבים:
עפ"י מחקרים ומעקבים מבחני משכל מאפשרים ניבוי טוב למדי של …