סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
ציון 98
שנת הגשה 2012
מספר מילים 2567

תקציר העבודה

מטלה מנחה 12-שאלה מס' 1:סעיף א':
   אנתרופולוגים פסיכולוגיים זיהו בתרבויות שונות תפיסות שונות של האני. בחברה המערבית האני הוא זהות אחת, לעומת חברות לא מערביות, בהן לאני ישנן תפיסות שונות. קיימת הבחנה בין אני שלם לאני מקוטע. האנתרופולוגים נמנעים מלתאר את האני כזהות שכן בחברות שונות האדם נתפס כמי שאינו זהה לעצמו. למשל, האינדיאנים הפנובסקוטים במיין, האמינו שכל אדם מורכב משני חלקים אחד ששוכן בגוף בקביעות- "אני רגיל" והאני האחר –אני "חיוני" יכול לצאת מהגוף ולפעול באורח עצמאי כמו בשעת חלום או במצב של שיכרון חושים, לבצע פעולות גלויות לעין וכן לבוא במגע עם ה"אני" של אנשים אחרים (הבילנד,1999;אדר-בוניס,2008). ישנם כמה יתרונות בתפיסה לא מערבית זו.
ראשית, ה"אני החיוני" נותן פורקן לרצונותיו של האדם שאינם יכולים לבוא לידי ביטוי במצב של "אני רגיל". שנית, אישיות קוטבית זו נתנה לכל אדם יכולת לחולל ניסים, כלומר, לכל אדם הייתה את היכולת לשלוח את "האני החיוני" לפגוע באחרים ע"י פיתוי האני החיוני שלהם שלא לחזור לגופם וכן, להמית עליהם מחלה או מוות (הבילנד,1999). כמו כן, תפיסתם של הפנובסקוטים כלפי האני, הובילה לחשדנות סמויה שהופנתה כלפי זרים וכן, להסתגרות שאפיינה את בני השבט.
מצב זה היה אמור להקשות על זרים שחפצו להשתלט על האני החיוני של הפנובסקוטים (הבילנד,1999).
סעיף ב':
   בחברות מערביות האני הוא עצמאי,לעומת חברות לא מערביות בהן האני הוא חלק מקבוצה.האני הצפון האפריקני הינו צירוף של אינדיווידואליזם קיצוני ושל תלות ומשפחתיות.ישנן כמה הבחנות בין האני התלותי לאני העצמאי,למשל,בין מזרח למערב,בין מסורתיות למודרניות,בין כפר לעיר,בין רגשי לרציונאלי.כאשר האני העצמאי מאפיין את האדם המערבי, המודרני, הרציונאלי, ואילו האני התלותי מאפיין את המסורתי,הכפרי,הרגשי(הבילנד,1999;אדר-בוניס,2008). דוגמא לאני תלותי ניתן לראות בקרב בני שבט המבוטי,עד גיל 3 נהנה בן מבוטי מביטחון כמעט מוחלט,…