פסיכולוגיה קוגניטיבית- !!!

תקציר העבודה

יחידה 5
שאלה
1 (14 נק') בכל אשליות התפיסה הבאות:
אילוזיית הירח, אילוזיית פונזו, אילוזיית מילר-לייר וחדר איימס, אובייקטים שווים בגודלם נתפסים בטעות כשונים בגודלם (למשל בחדר איימס הדמות הניצבת בפינה אחת של החדר נתפסת בטעות כגדולה מאותה דמות כשהיא ניצבת בפינה אחרת של החדר). בכל האשליות הללו אחד מגורמי המכפלה של חישוב הגודל (המכפלה המופיעה בחוק אמרט) הוא שווה לגבי שני האובייקטים שבאשליה, והגורם השני שונה ביניהם, ולכן המכפלה יוצאת שונה בין שני האובייקטים וכתוצאה מכך אנו תופסים אותם כשונים בגודלם.                                            השלימו את המשפטים הבאים: – 9 נק'
1 . באלוזיית הירח מה שגורם לירח _________ (באופק/ ברום השמיים) להיתפס בטעות               כגדול יותר הוא ש- ______________________ (הדימוי הרשתי שלו גדול יותר/ הדימוי הרשתי שלו קטן יותר/ המרחק הנתפס שמוחנו מייחס לו הוא גדול יותר/ המרחק הנתפס שמוחנו מייחס לו הוא קטן יותר).
2. באילוזיית חדר איימס מה שגורם לדמות הניצבת בפינה אחת של החדר להיתפס בטעות כגדולה יותר הוא ש- _________________ (הדימוי הרשתי שלה גדול יותר/ הדימוי הרשתי שלה קטן יותר/ המרחק הנתפס שמוחנו מייחס לה הוא גדול יותר/ המרחק הנתפס שמוחנו מייחס לה הוא קטן יותר).
ב. השלימו את המשפט הבא: – 5
נק' תפיסת תנועה מתבססת על המידע לגבי תנועה המתקבל מן הרשתית  ("מערכת דימוי רשתי") והמידע לגבי תנועה של נקודת הצפייה שלנו על העולם ("מערכת עין-ראש"). המצב שבו תפיסת התנועה (על פי שתי המערכות הללו) תואמת בהכרח לתנועה כפי שהיא מופיעה על הרשתית הוא כאשר ________________ (יש תנועה בעולם/ אין תנועה בעולם/ נקודת הצפייה זזה/נקודת הצפייה איננה זזה).
יחידה 6
שאלה
2 (40 נק') הניחו שנמצאו פגועי-מוח שמתקשים לזהות פרצופים אך אינם מתקשים לזהות צורות אחרות שאינן פרצופים, וכמו-כן נמצאו פגועי-מוח שמתקשים לזהות צורות שאינן פרצופים אך אינם מתקשים לזהות פרצופים.
מהו השם שניתן בנוירופסיכולוגיה הקוגניטיבית להימצאותן של שתי פגיעות מוחיות הפוכות  (כמו שתי הפגיעות המוחיות שמתוארות בתחילת השאלה)? ציינו בלבד.
ב. מהי המסקנה מקיומם של שני דפוסי פגיעה אלה? אורך התשובה המומלץ: שני משפטים.
ג. אילו היתה מתקיימת רק הפגיעה הראשונה, כלומר רק פגועי מוח שמתקשים לזהות פרצופים   (ולא היו פגועי מוח שמתקשים לזהות צורות שאינן פרצופים), ניתן היה להסביר את שני סוגי הזיהוי (של פרצופים, ושל צורות שאינן פרצופים) כנובעים מאותו מנגנון קוגניטיבי. – הסבירו כיצד.                                                                                                                                             אורך התשובה המומלץ: שניים-שלושה משפטים.
ד. מהו על פי הנוירופסיכולוגיה הקוגניטיבית שמו של דפוס הפגיעה שהמסקנה ממנו היא ששני תפקודים, שנראים לכאורה שונים, נובעים מאותו מנגנון קוגניטיבי? – ציינו בלבד.
ה. הסבירו במשפט או שניים במילותיכם את הקושי עם ההסקה המתוארת בסעיף ד'.                  8 נק' לכל סעיף.
שאלה
3 (14 נק') הניחו כי נמצא אדם בעל פגיעה מוחית באזור מוחי X שסובל מליקוי בתפקוד קוגניטיבי מסוים. ניתן לטעון כי "אין זה הכרחי להסיק מכך לגבי נבדקים בריאים שאזור מוחי  Xלוקח חלק בביצוע התפקוד הקוגניטיבי (שנמצא לקוי אצל אותו פגוע-מוח)" – הסבירו טענה זו על סמך שתיים מהבעיות שהועלו לגבי הנחת השקיפות ביחידה 6.                                                                              אורך מומלץ לתשובה: שניים-שלושה משפטים לכל אחת משתי הבעיות.
שאלה
4 (32 נק') א. מה היו התוצאות בניסוי של ברטי וריזולטי, שמתואר ביח' 6 עמ' 406 , אילו הנבדקים לא היו מעבדים את משמעות האיורים שהופיעו בצד המוזנח? – הסבירו בשניים- שלושה משפטים.
– 8 נק' ב. השם שניתן למצב שבו פגוע-מוח מתקשה לאתר גירוי בצד אחד של שדה הראייה רק כאשר גירוי זה מופיע בו-זמנית עם גירוי בצד השני של שדה הראייה הוא___________ (כתבו את התשובה בממ"ן שאתם מגישים). – 8 נק' ג. בחרו את התשובה הנכונה מתוך הסוגריים במשפטים הבאים:                                                        
1 . התבוננו בגרף תוצאות הניסוי של פוזנר ביח' 6, עמ' 397 . אילו, בשונה ממה שמצא פוזנר, הקושי שממנו סובלים החולים שנבדקו בניסוי זה היה בהסטת הקשב אל הצד המוזנח (ולא בניתוקו מן הצד התקין) היינו מצפים שזמן התגובה שלהם יהיה ארוך במיוחד כאשר גירוי המטרה יופיע ____________ (רק בצד המוזנח אחרי רמז תקף/ רק בצד המוזנח אחרי רמז לא-תקף/ רק בצד המוזנח אחרי כל רמז/ בכל המצבים).
– 8 נק'
2 . בניסוי של דרייבר (סעיף
6 .3.4 ) ההשערה היתה שהזנחת צד תלוית אובייקט תתבטא בתגובה לאיור ______ ( 12 א/ 12 ב) והזנחת צד תלוית מרחב תתבטא בתגובה לאיור ______ ( 12 א/ 12 ב). – 8 נק'
8 נק' לכל סעיף.