סמרטר - מאגר עבודות אקדמיות
סמרטר - מאגר עבודות אקדמיות הגדול והאיכותי ברשת
  • פרסם עבודה
  • התחבר

חזרה והכנה למבחן, סיכום כל הקורס

מבחן במדעי המדינה ויחבל

₪70.00 – 
לרכישה והורדה מיידית
קנה עכשיו התווסף לסל הקניות
מוסד לימוד האוניברסיטה הפתוחה
סוג העבודה מבחן
פקולטה מבוא למחשבה מדינית
מקצוע מדעי המדינה ויחבל
מילות מפתח אפלטון, אריסטו, ברק, לוק, למחשבה, מבוא, מדינית, מיל, מקיאוולי, מרקוזה, מרקס, פאנון, רולס, רוסו
שנת הגשה 2013
מספר מילים 8685
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

אפלטון תפיסת האדם: האדם הוא יצור תבוני. האדם הוא טוב וכל אדם יכול לצאת “מהמערה”. אפלטון מאמין כי בני האדם ניחנים בשלושה תכונות עיקריות מולדות:
תאווה, אומץ לב ותבונה. התכונות האלה טמונות בכל בני האדם, אך לכל אדם קיימת תכונה אחת שהיא הדומיננטית. לפי אפלטון אדם טוב הוא אזרח טוב, ואזרח טוב הוא אדם טוב.
תפיסת השליט: אפלטון רואה את אתונה המושחתת שלוקחת את מורו סוקרטס, הפילוסוף החכם, בעל המידה הטובה והמוסר ומוציאה אותו להרוג, הדבר מוציא את אפלטון מדעתו, ויש שאומרים שזהו אחד האירועים המכוננים בחייו ועל כן אפלטון גורס כי, בכדי להבטיח סדר מדיני נבון וצודק, יש להשאיר את הנהגת המדינה בידי הפילוסופים שתוכנתם המולדת היא התבונה.
שכן בזכות הכרתם בעולום האידאות והעובדה שהם ניחנים במידה הטובה, המוסר, החסד, הרחמים, אהבתם שלא יודעת שובע לחוכמה ושאיפתם לצדק וחיפוש האמת. (מי שולט ובזכות מה שולט?) אפלטון טוען שהשליט חייב להגיע מן האליטה, הפילוסוף האריסטוקרט שהוא נצר לשושלת מן השכבה האליטיסתית, ושכוח פוליטי חובר לפילוסופיה. הפילוסוף שולט בזכות חוכמתו והכרתו באידאות. שלטון הפילוסופים לפי משנתו, יבטיח ויביא לשלטון צדק שיתרום למימוש האושר והפוטנציאל של האזרחים, ואיתה גם ההרמוניה במדינה הטבעית, ולכן מן הראוי שהפילוסופים יעמדו בראש המדינה, ולא רק בזכות תבונתם המולדת אלה גם בזכות הכשרתם ארוכת השנים הם השליטים האולטימטיביים. אפלטון, גורס כי השליט חייב להיות מבוגר ומלומד אוהב חוכמה. השליט הוא בלתי מוגבל. האידיאל האפלטוני: פילוסופיה ועוצמה חוברים יחדיו, מי שיודע – מנהיג ומחנך.
שוויון:
החירות והשוויון מושגים אצל אפלטון באמצעותה ותיווכה של המדינה האידיאלית. כאזרחים במדינתו של השליט הפילוסוף האדם כפוף אכן לסדר הטבעי, אולם זוהי כפיפות הנעשית באופן מודע, מתוך אהבה לסדר הטבעי ורצון לכוננו עלי אדמות.
מבנה המדינה:
המדינה האידיאלית לפי אפלטון  – האוכלוסיה מתחלקת לשלושה מעמדות:
1.      הפילוסופים – בעלי התבונה (זהב). 2 השומרים – בעלי אומץ הלב (כסף) 3. בעלי המלאכה – המייצרים בעלי התאווה (ארד).
לפי משנתו של אפלטון המדינה הנכונה והאידיאלית מושגת בכך שכל אחד ממלא את תפקידו בחברה על פי תכונתו המולדת, בתוך כך האדם ממש ומגשים את טבעו האמיתי. הצדק במדינה הטובה והנכונה וכל זאת מושג בזכות כך שכל אחד ואחד תורם את חלקו לחברה ומממש את התכונה הדומיננטית שבו.
הפילוסופים מנהיגים ומחנכים, השומרים משרים ביטחון ומגנים ובעלי המלאכה מייצרים, בתוך כך נוצר שיתוף פעולה פורה ויחסיי גומלין בין האזרחים ורק כך תתקבל המדינה הנכונה והצודקת על פי משנתו של אפלטון. אפלטון רואה את מודל המדינה, כמודל קשיח ואחיד (דוגמטי) שאינו עובר שינוי.
צדק חברתי/מדיני: צדק חברתי על פי משנתו של אפלטון יתממש במדינה הטבעית והצודקת, וזאת רק כאשר כל אחד ואחד מהאזרחים יממש את היעוד שלו בחברה. היעוד נגזר מתכונותיו המולדת, כלומר הפילוסופים התבוניים ינהיגו את המדינה, השומרים האמיצים ישמרו ויגנו על המדינה, ובעלי המלאכה ייצרו ויענו על צורכי החברה, בתוך כל אלה נוצר שיתוף פעולה פורה ויחסיי גומלין בין האזרחים.
ובזכות כך שהאזרחים יממשו את היעוד שלהם בעולם הזה, כך גם יתממש הצדק במישור והאישי והציבורי בתוך המדינה הצודקת. אפלטון שטח את משנתו ב”פוליטאה” ושם הוא גרס כי הצדק הולך יד ביד עם הגשמת היעוד של האזרחים ומתגשם רק שסדר מדיני מסויים זה מתקיים, וזו ולפי ראות עיניו היא המדינה האידיאלית. תפקידה של המדינה היא לאפשר ולעודד את בני האדם להגיע  אל האריטה ((arete ולפתח את “החיים הטובים” ואת המוסר באדם.
לפי אפלטון צדק הוא סדר מדיני מסוים. התוצר האישי של צדק הוא שכל אחד מן האזרחים ממלא את תפקידו לפי תכונותיו המולדות על הצד הטוב ביותר.
מתודולוגיה: אפלטון חוקר לאור האידאות, האידאה (צורה) לפי אפלטון היא דבר לא מוחשי, אנו לא יכולים לראות אותה או לגעת בה אבל אנו יודעים שהיא שמה והיא קיימת בעולם “האידאות”. האידאות הן המהות, הצורה המוחלטת הטהורה והנצחית של כל דבר ודבר והיא מתגשמת ובאה בכל מיני דרכים וצורות אך הן אינן חומריות ומוחשיות. תורת האידיאות מסבירה לנו שבעצם אם עד היום הבנו שצדק מאופיין במערכת יחסים בתוך הנשמה, כעת אנו מבינים שצדק הינו ישות עצמאית מחוץ לנשמה. שזה אומר בעצם שנפש האדם היא לא מידת הצדק. אלא שהיא מחוצה לאדם, האדם נשפט על ידי מידת הצדק שהיא, קבועה וחיצונית לו.  מבחינת דרכי החקירה אפלטון האמין בדדוקציה כלומר, לבדוק/לחקור מן הכלל אל הפרט, והחזיק גם בתפיסה רציונאליסטית – התבונה מובילה אותנו לאמת.
שותפות: אפלטון מבטל את מוסד המשפחה ואת הקניין הפרטי בקרב הפילוסופים והשומרים, מפני שהוא מאמין שעליהם לחיות חיי רוח נטולי חומריות. “קומוניזם אפלטוני” – רצון שהמעמד העליון, שאינו אינטרסנט וישקף את האוניברסליות לכן הוא דיבר על חיי רווקות, ללא נכסים, ללא כסף.
רצון לשיוויון.
אריסטו תפיסת האדם: טבע האדם הוא בר שינוי ודינאמי לטוב ולרע, אריסטו טען בניגוד לאפלטון טוען שלא בהכרח האזרח הטוב והאדם הטוב הם זהים, כלומר אדם טוב הוא אזרח טוב ומאידך אין בהכרח שאזרח טוב הוא גם אדם טוב. ארסיטו האמין כי הברברים והעבדים נולדו כבעלי יכולת גופנית בלבד, לעומת זאת היווני נולד עם פוטנציאל או יכולת השתכללות ברת מימוש באמצעות המאמץ האישי. אריסטו האמין כי האדם אינו אדם מבלי לחיות חיים חברתיים/מדיניים…

₪70.00 – קנה עכשיו קנה עכשיו התווסף לסל הקניות

זו לא בדיוק העבודה שחיפשת?
יש לנו עוד עבודות מסוג מבחן במדעי המדינה ויחבל שעשויות לעניין אותך!

עבודות בתחומים דומים

  • ממ״ן 12 - מבוא לחשיבה מדינית
  • ממ״ן 15 - מבוא לחשיבה מדינית
  • מבוא למנהל ציבורי, ממ"ן 13 - ממ"ן 13
  • יסודות השלטון המקומי - קובץ שאלות תשובות חזרה למבחן -…
  • שימוש בכוח בחקירת חשודים בעבירות ביטחון בישראל

מקצועות

  • אמנות ומוסיקה (423)
  • אנגלית (273)
  • אנתרופולוגיה (369)
  • ביולוגיה (524)
  • גאוגרפיה (178)
  • היסטוריה וארכיאולוגיה (1,537)
  • הנדסה ותעשייה (153)
  • חינוך (1,921)
  • חשבונאות (488)
  • יהדות (349)
  • כלכלה (1,065)
  • מדעי המדינה ויחבל (2,656)
  • מדעים (350)
  • מנהל עסקים וניהול (5,873)
  • משפטים (2,007)
  • מתמטיקה ומדעי המחשב (164)
  • סוציולוגיה (1,150)
  • ספרות, שפה ולשון (551)
  • ספרנות ומידענות (35)
  • סקירות ספרות (249)
  • עבודה סוציאלית (308)
  • פילוסופיה (303)
  • פסיכולוגיה (2,017)
  • קולנוע ותאטרון (489)
  • קרימינולוגיה (786)
  • תחומים אחרים (425)
  • תיירות (141)
  • תקשורת (1,933)

סוגי העבודות ב-סמרטר

  • דו"ח מעבדה
  • הצעת מחקר
  • מבחן
  • ממ"ן
  • סיכום
  • סיכום למבחן
  • סקירת ספרות
  • עבודה אקדמית
  • עבודת גמר
  • עבודת סמינריון

מאמרים נוספים

  • מחקר איכותני
  • שיטות מחקר
  • מערכת החינוך ביחס לעבודות סמינריוניות ב-2020
  • לקויות למידה
  • עבודה סמינריונית לדוגמא

מוסדות הלימוד

אוניברסיטת אריאל בשומרון אוניברסיטת בן-גוריון אוניברסיטת בר-אילן אוניברסיטת חיפה אוניברסיטת רייכמן אוניברסיטת תל-אביב אורט בראודה בצלאל, אקדמיה לאמנות ועיצוב האוניברסיטה העברית, ירושלים האוניברסיטה הפתוחה הטכניון - מכון טכנולוגי לישראל המכללה האקדמית אשקלון המכללה האקדמית בוינגייט המכללה האקדמית בית ברל המכללה האקדמית גבעת וושינגטון המכללה האקדמית גליל מערבי המכללה האקדמית הדסה ירושלים המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין המכללה האקדמית נתניה המכללה האקדמית עמק יזרעאל המכללה האקדמית תל-אביב - יפו המכללה האקדמית תל-חי המכללה למינהל המרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן המרכז האקדמי פרס המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט הקריה האקדמית אונו מכון טכנולוגי חולון מכללת אורנים מכללת אחוה מכללת כנרת מכללת לוינסקי לחינוך מכללת סמינר הקיבוצים מכללת ספיר שלוחת דרבי בישראל ת.אחר
סמרטר - מאגר עבודות אקדמיות
  • מאמרים
  • צור קשר
  • החשבון שלי
  • אודות אתר סמרטר
  • הצהרת נגישות
  • סרטוני הדרכה
  • מפת האתר
סמרטר הינו מאגר עבודות אקדמיות האיכותי בישראל. באתר ניתן למצוא מגוון עבודות מוכנות, עבודות גמר, עבודות אקדמיות בתשלום, עבודות הגשה מוכנות, עבודות סמינריוניות ועוד.