פרה במוסר ועסקים שכר מינימום

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 4854
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

מבוא
חוק שכר מינימום –  שכר מינימום הינו רמת שכר מינימאלית הנקבעת בידי המדינה ומחויבת עפ"י חוק, בתמורה לעבודה כלשהי. על פי חוק שכר המינימום שנקבע כל שנה בחודש אפריל, עובד לא ישתכר בשכר שהוא נמוך מ 47.5%  מהשכר הממוצע במשק. רמת שכר זו מאפשרת לעובד לספק צורכי מחייה מינימאליים לעצמו ולמשפחתו.
חוק שכר מינימום הינה בעיה נפוצה בכל העולם, החוק לכשעצמו מהווה בעיה מוסרית, משום שאינו מאפשר למשתכר בו לחיות בכבוד מכאן שהחוק או הפרה של עצמו, מצד אחד הוא קובע שגובה השכר צריך לאפשר למשתכר בו לחיות בכבוד, אך מאידך גובה השכר אינו מאפשר זאת.
אחד הצרכים שלנו כבני אדם הוא כסף. כולנו רוצים בטחון כלכלי, כולנו רוצים חברה טובה, תשתיות, וטכנולוגיה מתקדמת.  איך דבר זה קשור לחוק שכר מינימום?  כיצד תבוא לידי ביטוי העלאת שכר המינימום? האם הדבר כדאי?  מי ייפגע ומי ייהנה ממנו?
האם חוק שכר המינימום אכן מאפשר למשתכרים בו לחיות בכבוד?
האם כדאי להעלות את שכר המינימום?
על שתי שאלות אלו אענה בעבודתי:
פרק 1- הפרק הכלכלי – בו אבדוק את ההשפעות הכלכליות של העלאת שכר המינימום.  בפרק זה אשתמש במושגים כגון "היד הנעלמה" ו-"אינטרס עצמי נאור" על מנת לבחון את השפעות חוק שכר המינימום.
פרק 2- הפרק החוקי – האם מערכת האכיפה באמת אוכפת את החוק? מהם העונשים המוטלים על אדם שנתפס מפר את החוק? היקף התופעה,  למה לא לציית לחוק ולמה כן.
בפרק זה אשתמש במגבלות הריסון החיצוני על מנת להבהיר את בעיתיות אכיפת החוק.
פרק 3- הפרק המוסרי – האם  המנהל נקי מאשמה מוסרית, בכך שהוא מציית לחוק בלבד? האם החוק הוא מוסרי? על שאלות אלה אענה בפרק זה באמצעות הצגת ארבעת המיתוסים של עולם העסקים.
פרק 4 – תפקיד המנהל – האם על המנהל לנקוט בפעולות מוסריות בעוד שתפקידו הוא למלא אחר הוראות בעלי הפירמה? כיצד על המנהל לפעול? על שאלות אלה אענה באמצעות שלושת הגישות (גישת הבעלים, גישת בעלי העניין, והגישה היפנית) העונות על שאלת אחריות המנהל.
פרק 5 – פרק סיכום – בפרק זה, לאחר שהצגתי את כל ההשלכות מכל ההיבטים של חוק שכר המינימום, אענה סופית על השאלה האם כדאי להעלות את חוק שכר המינימום. תוכן עניינים:
מבוא.                                                                                                   3
פרק ראשון – פרק כלכלי.
6 – 4
פרק שתיים – פרק חוקי.                                                                       9
– 7
פרק שלוש – פרק מוסרי.                                                                       13
– 10 פרק ארבע – אחריות המנהל.                                                                משפטים – 13
פרק חמש – פרק סיכום.                                                                        17
– 16
ביבליוגרפיה                                                                                          19
– 18