נשים מכורות לסמים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 4408

תקציר העבודה

נשים מכורות לסמים תוכן עניינים:

1 .התמכרות לסמים:                                                                   2.הסברים לשימוש בסמים ככלל                                                  3. תהליך ההתפתחות הנשית והבדלי מגדר                                                                      4. פגיעה/  תקיפה מינית ושימוש בסמים בקרב נשים                    5. מאפיינים הייחודיים לנשים מכורות  6. הבטים טיפוליים בנשים מכורות לסמים.
7.
תאור מקרה.
8. חלק ב- התערבויות טיפוליות והתייחסות אישית.
9.
תקציר.
ביבליוגרפיה                                                                                                
1 .
התמכרות לסמים:
מקור הכינוי "סם" הוא המלה היוונית Pharmakon, שמשמעותה היתה תרופה מחד גיסא ורעל מאידך גיסא. יחס דו-משמעי זה מייצג את הלבטים וחוסר הבהירות ביחס להשפעת חומרים שונים על האדם, על גופו, על התנהגותו ועל נפשו (טייכמן, 1995).
האלכוהול, החשיש, האופיום, הקוקאין וחומרים רבים אחרים, המשפיעים על מערכת העצבים המרכזית ועל תהליכים  נפשיים שונים, קרויים בפינו חומרים פסיכו-אקטיביים או לעיתים קרובות, סמים. לכל החומרים האלה השפעות נרחבות ושונות מאדם לאדם: לחלקם מזיקות ולחלקם מועילות, מעוררים ולחלקם מרגיעים,יש המשפיעים בעיקר על התפיסה וסגנונה, אחרים על תהליכי החשיבה  והשיפוט .
תגובתו של האדם אל הסם אינה תלויה רק בכמות הסם אלא גם במידת הרגישות של המערכות הגופניות של המשתמש. חשיפת האורגניזם לסם גורמת בדרך-כלל להפחתת רגישותו של הגוף לסם- זוהי הסבילות (Tolerance) , המתבטאת בפועל בהגדלת הכמויות של הסם הדרושות לאדם על-מנת להשיג את החוויה המצופה (טייכמן, 1995).
ההנאה מהסם הולכת ודועכת עם חלוף הזמן וככל שמרבה האדם להשתמש בו. עם דעיכתה של חווית ההנאה, הולכת ומתפתחת תלות של האדם בהם, תלות ההופכת אצל רבים להתנהגות כפייתית ולהתמכרות (טייכמן, פלג-אורן,
1 999). התמכרות היא ניסיון להקל על מציאות בלתי נסבלת. השימוש הופך להיות בעייתי, כאשר המשמעות של השימוש המתמשך בחומר עבור המשתמש גדולה מאשר הבעיות הנגרמות על ידי שימוש זה. האדם עובר משימוש להתמכרות כאשר הוא מאבד שליטה והחומר תופס מקום משמעותי, וכאשר קיימת פגיעה משמעותית בתפקודי החיים השונים של האדם (מיכאל, 2007).
1.2
הסברים לשימוש בסמים ככלל (לנשים בפרט בהמשך):
מקובלת גישה אינטגרטיבית להבנת ההתמכרות, המתייחסת לשלושה משתני-על: האם, המסגרת החברתית והסם, אשר במשולב תורמים להבנת התופעה על רוב היבטיה (טייכמן, פלג-אורן, 1999).
טייכמן (1995), מציין ארבע קבוצות גורמים המשפיעים על תחילת השימוש בסמים ובאלכוהול: גורמים תורשתיים ביולוגיים, גורמים הקשורים באדם ואישיותו, גורמים חברתיים ובין-אישיים וגורמים מצביים. הקבוצה האחרונה כוללת בתוכה מצבי לחץ חיצוניים והתמודדות עימם. הלחץ (stress) הינו אחד הגורמים החשובים לבעיות בריאות שונות- גופניות ונפשיות וכן גם להתמכרות לסמים ולאלכוהול.
בסקירה כללית שערך קאופמן(2004), הוא מציין את הגורמים האטיולוגיים שיוצרים נטייה מוקדמת בקרב גברים ונשים כאחד לשימוש לרעה בחומרים פסיכו-אקטיביים, גורמים  הקשורים בגנטיקה ובחוויות ילדות ובגרות, וביניהן …