השפעת פרסומות מזון על תופעת השמנת יתר אצל ילדים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 1997
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

עולם הפרסום הוא עולם מלא ילדים. השינוי שחל בעשרות השנים האחרונות הן בחברה בכלל ובילדים בפרט הפך את מערכת השיווק לילדים,משמעותית ביותר. דבר זה נובע מהעובדה שהחברה שבה אנו חיים כיום הפכה לחברה יותר צרכנית, וכחלק נכבד מחברתינו המערבית תופסים הילדים את מקומם.
 ילדינו הפכו לחשובים ומקודשים-"אלוהים" של המשפחה, והשפעתם על משק הבית הינה עצומה. השפעתם הצרכנית שיש לילדים על הוצאות משק הבית מתבטאת בהוצאות ישירות ועצמאיות מכיסם ;השפעה ישירה/עקיפה על צריכת משק הבית ;מחשבה על הילדים כצרכנים עתידים ונאמנים כבר מגיל שש.
לפיכך מסתבר, שהילדים הם ידידיו הטובים של הפרסומאי. ילדים זוכרים פרסומות, אוהבים אותן, ומושפעים מהן. לצד שפע הפרסומות המוצגות בטלויזיה גדלו באופן משמעותי פרסומם ושיווקם של מוצרי מזון. לפרסום יש השפעה על ההעדפה והבחירה של הילדים במוצרי מזון ומחקרים מראים כי הילדים יודעים לציין למעלה ממאתיים פרסומות שונות,אשר במקום הראשון  שאותם ציינו רוב הילדים זכו הממתקים ואחריהם שוקו, מעדנים ומשקאות חלב.
 כתוצאה מכך מתחייב בזאת לשאול את השאלה כיצד משפיעות פרסומות אלו על הילדים כיום שבשבילם הטלויזיה הינה ערוץ מידע תקשורתי וחברתי אשר ממנו הילד מפיק הנאה ובידור. ניווכח להבין כי מושגי ההנאה והבידור המתקשרים לכלי הטלויזיה הינם מעטפת וכיסוי לכלי אשר ממנו נפגעים הילדים. בעבודתי זו בחרתי להתייחס להשפעת פרסום מוצרי מזון על השמנת יתר אצל ילדים.
טענתי היא שפרסום מזון מזיק לילדים ;פרסום מוצרי "  Junk food" ומזון לא בריא אחר (רווי שומן, עתיר קלוריות, סוכרים, מלחים וכדומה) משפיע על בחירתם והעדפתם של הילדים ומעל לכל, ההיקף הנרחב של פרסומות דגני הבוקר ,עוגות ועוגיות, משקאות קלים וחטיפים.
בארה"ב הסכום אשר מושקע בפרסום ושיווק מזון ומשקאות לילדים ובני נוער נע בין
1 0-משפטים ביליון דולר.הילדים בגיל ההתבגרות עושים פחות ספורט ומכך נוצרת עלייה במשקל, בין היתר. במחקר שנעשה בשנת 2008 על גילאי 6-מנהל עסקים נראה כי 67% מהילדים מבלים מול הטלויזיה למעלה מחמש שעות ביום, ורק 3% בלבד פחות משעה ביום.
יש לציין שבכל "זמן הבילוי" הם אינם מפסיקים לאכול. מעל הכל נשאלת השאלה מי אחראי לכך שילדינו הופכים אט אט ל"עוגה תופחת" והאם ניתן לעצור זאת לפני שיהיה מאוחר מידי?