אירופה ערש הלאומיות

תקציר העבודה

ממ"ן 14 שאלה
1                                                                                       א. הציור "הצלב בהר" מייצג היטב את דרך חשיבתם של הרומנטיקנים ואת דרך ביטויו החדשנית של פרידריך ללאומיות הגרמנית. הציור צויר בשנת 1807, בראשית דרכו ונחשב בטעות כתמונת מזבח פרטי אולם התברר כי צוירה ביוזמת פרידריך כמתנה עבור מלך שבדיה.  לתמונה מסגרת מוזהבת מעשה ידיו של הפסל גוטליב קון, נעשתה על פי תרשים של פרידריך, והיא חלק בלתי נפרד מן התוכן הצורני והסימבולי של התמונה. תמונה זו עוררה סערה גדולה, והתגובות עליה היו קיצוניות וחריפות בגלל  חדשנותה של התמונה ותעוזתה לאור השימוש החדש בסמלים מסורתיים ובדרכי עיצובם. הניגוד בין גודלו המזערי של ישו לנוכח גודלו האינסופי של הנוף, היה שערורייתי משום שהעיקר ביצירה הוא לא ישו הצלוב, אלא הטבע, אותו ברא האל. אמנם המניע הוא עדיין דתי, אך הדרך לבטא את הרגש הדתי הנעלה הוא דרך הטבע הגרמני הנשגב. הציור: על פסגת מצוק רחוק, נראית דמות הצלוב כשגבה מופנה אל הצופה הצלוב מוקף עצי אשוח. .. תיאור הצלוב-עד המאה ה 19 תאור צליבת ישו על הצלב היה ממלא את מרבית הקומפוזיציה. .. פרספקטיבה-אינה אחידה, התמונה מורכבת ממספר נק' מבט שונות, אך למרות זאת התמונה נראית אחידה. ..
קומפוזיציה- מרכזית,אנכית, קצובה ומשולשת: .. ב. העקרונות הרומנטיים המופיעים בציור הדגשת הקשר לטבע: ערגה אל ימי הביניים: העולם שמעבר: חיבור סמלי הדת עם הרעיון הלאומי:  חיזוק סמלים גרמנים וניכוסם למסר הלאומיות והאיחוד:  פרידריך מגייס את הסמלים הגרמנים הברורים לטובת המסר הלאומי. עצי האשוח ירוקי העד שהם סמל דתי נוצרי לאלמותיות ישו הופכים לסמל לאומה הגרמנית שלעולם תשאר איתנה, שורשית, חזקה ותנצח את החושך (האיום הצרפתי).
ג. השוואה בין עקרונות הציור הרומנטי לקלאסי:
עקרונות ציור קלאסי ציור רומנטי שאלה 2
אם אני מבינה נכון את דבריו של קוהן הרי  שהוא טוען ..
שאלה 3
התנועה הלאומית הגרמנית ביקשה לאחד את כל המדינות הגרמניות ליחידה מדינית אחת, על בסיס תרבותי , היסטורי משותף, אתני  וכן להלחם באיום הצרפתי המתרגש על האומה הגרמנית ותרבותה. ..