סמינריון עיוני שבנושא זכרון ושיכחה בעיצוב זהות – מעמד החלוצה בקבוצת 'ביתניה עילית' כפי שהוא מוצג בקובץ 'קהילתנו' ובמחזה 'ליל העשרים

סוג העבודה
מקצוע
שנת הגשה 2012
מספר מילים 10504
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

מיתוס החלוץ ואיתו דמות החלוצה עוצבו במשך עשרות שנים כהרכב של גורמים שונים: חזונם של אנשי העליות, המציאות כפי שמימשו וכפי שחוו אותה, החומרים התיעודיים  והספרותיים אודות תקופה זו ותגובת אנשי העליות עליהם. גם היצירה ליל העשרים נכתבה בעקבות מיתוס זה והתבססה לדברי היוצר בעיקר ע"פ הקובץ השיתופי ,קהילתנו, בו תיעדו חברי קבוצת ביתניה עילית את חוויותיהם.
מחזה זה נכתב כחמישים וחמש שנים לאחר המאורעות בעקבות דיון ציבורי בנושא באותה תקופה.
בקובץ קהילתנו כמו גם ביצירה ליל העשרים עולות מספר נקודות חשובות בהתייחס למעמד האישה החלוצה; ובפרקים הרלוונטיים הן חולקו להתייחסות כללית, התייחסות גברית והתייחסות נשית. נקודות אלה מציגות מאבק, אמביוולנטיות ורצון לפרוץ גבולות.
בהתייחסות הכללית לשאלת מעמד האשה אנו רואים כי ככלל הנשים לא הרבו להיות חלק מהשיח הציבורי.
הדבר מתבטא בכך שהן לא לקחו חלק בשיחה הכללית כפי שהיא מתועדת בקובץ 'קהילתנו'.
ב'ליל העשרים' לעומת זאת, מקבלות הנשים 'במה', ביטוי דומיננטי כשל הגברים. בראיה הגברית כלפי מעמד החלוצה בשתי היצירות השאלה המרכזית היא כיצד צריכה להיות החלוצה בקבוצת החלוצים. לרוב הם מועידים לאשה החלוצה את תפקידי האשה המסורתיים כאשר העיקרי שבהם – כלי קיבול לצרכי הגבר ויחס מיתי והחפצה.
בראיה הנשית ב'קהילתנו' כלפי מעמד החלוצה נראה הרצון של הנשים להשתלב בעולם הרוחני של הקבוצה, תוך המחיר של טשטוש שאלת מעמד בקבוצה.  הדרישה לביטול העצמי,האני, טובת החלום הכללי שהוא בעצם החלום הגברי, התקבלה מבחירה על ידי החלוצות. ישנו צורך בהגשמה מלאה וכפולה:
להיות פוריות מבחינה ביולוגית ורוחנית, ללדת ילדים וללדת ערכים. אצל נשות 'ליל העשרים' הדברים אינם מתחברים יחדיו, או ילדים, או ערכים. צורך משותף מרכזי הינו פריצת גבולות והוא המשמר את המתח בתפקידים הנשיים.
ראשי פרקים מגליציה לביתניה עילית: מגלות למיתוס – רקע כללי הקדמה –1
העליה השלישית –..1
השומר הצעיר 2
ביתניה עילית .3
הקובץ 'קהילתנו' –..4
עיצוב זכרון הפרשה -..5
ליל העשרים ..6
שאלת המחקר 6
'קהילתנו' –  ניתוח טקסט -..7
הראיה הגברית למעמדה של האשה ב'קהילתנו' …7
הראיה הנשית למעמדה של האשה ב'קהילתנו' -8
'ליל העשרים' – ניתוח טקסט 12
תיאור היצירה 'ליל העשרים' –12
ניתוח היצירה 'ליל העשרים' לאורו של הקובץ 'קהילתנו' …מנהל עסקים הראיה הגברית למעמדה של האשה ב'ליל העשרים' –מנהל עסקים הראיה הנשית למעמדה של האשה ב'ליל העשרים' –16
דיון ומסקנות -20 בבליוגרפיה -..
5