ממן לגדול עם הטלוויזיה והאינטרנט

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח
ציון 92
שנת הגשה 2021
מספר מילים 1000
מספר מקורות 0

תקציר העבודה

תשובה לשאלה 1 א
מחקרו של ג'יימס לאל (1980)
שאלת המחקר: מהו מיקומה של תופעת הצפייה בטלוויזיה במשפחה?
כלי מחקר: תצפיות , הסטודנטים של לאל התגוררו ב200 משפחות בארה"ב צפו במשך שבוע ותיעדו את חיי השגרה של המשפחה תוך השמת דגש על צריכת התקשורת בין בני המשפחה.
ממצאים: שימושים מבניים (לא קשורים לתוכן הטלוויזיה), ושימושי יחסים (צפייה בטלוויזיה שיוצרת ריחוק או קרבה בין בני המשפחה).
מסקנות: ריבוי בשימושים חברתיים של הטלוויזיה, ובנוסף משפחות שונות מדגישות שימושים שונים ומקיימות טקסטים שונים סביב הצפייה בתכני הטלוויזיה.
עתה אסביר מדוע מקומה של המשפחה מרכזי בקביעת אופן ההתייחסות של ילד לטלוויזיה תוך הדגמה במחקרו של לאל.
תחילה אציין כי לטלוויזיה קיימת היכולת לווסת התנהגות. היא מסייעת בחילוק שעות היום, למשל הילדים בבית יודעים שהם צריכים להזדרז עם ההתארגנות בבוקר אם הם רוצים להספיק לראות את תוכנית הטלוויזיה האהובה עליהם לפני צאתם למסגרות החינוך, או למשל כשמגיעה השעה 20:00 הילדים יודעים שיש להם זמן לראות רק עוד פרק אחד בתוכנית לפני שהולכים לישון. קיים מערך משותף במשפחה שסובב סביב הטלוויזיה ומכיל אותה ולו השפעה גדולה בהתייחסות של הילד לטלוויזיה. כמו ההורים גם האחים הגדולים שותפים להתייחסותו של הילד לטלוויזיה, אח או אחות גדולים יכולים לקבוע את התוכן שיצפו הילדים ובכך לשים את חותמו ולהפגין סמכות. כמות זמן הצפייה בטלוויזיה, או איזה תוכן יצפו נקבעת על ידי ההורים או מבוגר אחר והם אלה שמחליטים מתי להתחיל ומתי לסיים, והילד מבין את היררכיה דרך הצפייה בטלוויזיה ובנוסף עוזר לו לסדר את שעות היום גם אם הוא קטן ואינו יודע שעון, אילו שימושים מבניים מווסתי התנהגות.