מבוא למחשבה מדינית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
ציון 91
שנת הגשה 2012
מספר מילים 2552

תקציר העבודה

שאלה 1
א.         החוק האנושי הינו אחד מ-4
סוגי החוק שתומס מאקווינס הבחין ביניהם, 4
מערכות חוק שהיקום פועל לפיהם: החוק הנצחי, החוק הטבעי, החוק האלוהי והחוק האנושי.
ב. החוק האנושי שונה מהחוק הנצחי, החוק הטבעי והחוק האלוהי. החוק האנושי הינו היחיד אשר נחקק על ידי בני האדם. זהו החוק אשר מיועד לבני האדם ועל כן הוא נחקק על ידם ג. החוק האנושי קשור לחוק הטבעי בקשר של נביעה ישירה. החוק האנושי נגזר מהחוק הטבעי, כלומר הוא הפירוט המעשי שלו.
שאלה 2
תומס מאקווינס שואב את רעיונותיו מכתביו של אריסטו. תומס טוען כי אין לפחד מכתביהם של ההוגים בעולם העתיק וכי ניתן להשתמש בתפיסות שלהם בתוך התיאולוגיה הנוצרית.
ניתן להשתמש בתפיסות ובכתבים הישנים על מנת להצדיק את שלטון הכנסייה והנצרות.  שאלה 3
א.         מקיאוולי מתייחס בציטוט המובא בשאלה זו ובמשנתו המדינית למושגים "רצוי" ו"מצוי". מקיאוולי בתפיסתו טוען כי בני האדם חיים לרוב על פי מה שרצוי ולא בהכרח על פי מה שמצוי ומכאן נובעים הכישלונות המדיניים.
ב. במאמרו "הריאליזם של מקיאוולי", גרנט מינדל טוען כי מקיאוולי מחליף את ההבחנה בין "מידות טובות למידות רעות" להבחנה בין "שימור עצמי לחורבן".
ג. מקיאוולי טען כי יש להפריד בין המוסר הנוצרי וכי הפוליטיקה צריכה להתקיים בהתאם לשיקולים ריאליסטיים, פוליטיים בלבד וללא אידיאלים אפריוריים להגשמה.
ממ"ן
1 2
שאלה 1
א.   החוק האנושי הינו אחד מ-4
סוגי החוק שתומס מאקווינס הבחין ביניהם, 4
מערכות חוק שהיקום פועל לפיהם: החוק הנצחי, החוק הטבעי, החוק האלוהי והחוק האנושי.
החוק הנצחי הינו תבונת האל, החכמה האלוהית. החוק הטבעי הינו תבונת האדם ודפוסים טבעיים והחוק האלוהי הינו מערכת חוק שהאל העניק למאמיניו באמצעות התגלות חוקית כדוגמת עשרת הדיברות. החוק האנושי הינו מערכת החוקים הקיימים במדינות ומנחים את הפעולות בעניינים הארציים והמדיניים של בני האדם. החוק האנושי מסייע לאדם לספק את צרכיו בחיים האנושיים ונותן את הביטוי למה שנכון וצודק במהותו. החוק האנושי נגזר מהחוק הטבעי, שכן התבונה והחוקים "המובנים מאליהם", מתורגמים ומפורטים בצורה מעשית בחוק האנושי. בני האדם נזקקים לחוק האנושי שכן חוקים אלו הם פירוט מעשי של החוק הטבעי והם נגזרים מהתבונה והם אלה שמנחים את האדם באופן מפורש בחייו הקהילתיים בעולם הזה, דהיינו האדם זקוק להם כדי לחיות חיים של סדר מוסרי עלי אדמות. כשם שתומס מאקווינס כותב "…על התבונה האנושית לצאת מציווי החוק הטבעי, כאילו מעקרונות זהים כלליים ואינם בני הוכחה, ולהגיע לקביעות אחרות, מפורטות יותר." כלומר החוק האנושי הינו מערכת חוק שנגזרת מהתבונה ומהחוק הטבעי. החוק האנושי הינו ההתקדמות של החוק הטבעי, החוק מסדיר את מעשי בני האדם שכן חלים שינויים בנסיבות החיים וישנה התקדמות בהדרגה, התקדמות שבא לידי ביטוי בחוקים האנושיים. בני האדם נזקקים לחוק האנושי על מנת שבני האדם יוכלו להבחין בין מערכות חוקים נכונות וצודקות. בעיקר כדי שידעו כיצד להתנהל ביום-יום וכדי שתהיה מערכת אכיפה וענישה שמסוגלת לייצר סדר.
החוק האנושי הינו חוק מקומי, לא אוניברסאלי והוא משתנה ממדינה למדינה. במקרים בהם החוק האנושי לא עולה בקנה אחד עם עקרונות החוק הטבעי, תומס מתיר לבני האדם למרוד בשלטון המדיני שכן מערכת חוקים זו כפופה לחוק הטבעי.
תומס מאקווינס טוען כי "לתבונה האנושית להתקדם בהדרגה מהלא מושלם למושלם" , כלומר בני האדם נזקקים לחוק האנושי שכן זה התקדמות ופירוט של החיים המעשיים.
 כאן יש גם רמז לתפקיד המהותי-תכליתי של החוק האנושי. האדם נזקק לחוק אנושי כדי לממש תכלית של חיים מוסריים בעולם הזה, בדרך למימוש התכלית העליונה בעולם הבא. 8/10 …