מבוא לחשיבה חברתית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 1358

תקציר העבודה

1 .      א.
מוסד חברתי מורכב ממערכת צפויה מראש של מנהגים חברתיים, הנשלטים בדרך כלל על ידי נהלים, נורמות ותקנות ברורות. היבטים חשובים של החיים החברתיים, הכלכליים או התרבותיים, מתנהלים ומוסדרים באמצעות אותם מוסדות חברתיים. הכלי שבעזרתו מוסדות חברתיים משליטים סדר הוא עוצמה, האופציה או הדרך לגרום למישהו לעשות משהו שהוא איננו רוצה, באמצות כפיה- כוח, צבא, או סנקציות כלכליות.
מוסד חברתי כולל מערכת של ערכים, נורמות, סטאטוסים תפקידים וקבוצות המתפתחים סביב צורך חברתי מסוים. בכל התרבויות קיימים אותם מוסדות חברתיים אולם תכניהם של המוסדות משתנים על פי השוני בצרכים החברתיים של בני התרבויות השונות.
ב. משפחה היא קבוצה, תא גרעיני, והיא התא החברתי הקטן ביותר שדרכו החברה משליטה סדר. כמו כל מוסד חברתי, במשפחה יש ערכים (כמו מסירות ונאמנות),  ונורמות וכללים ברורים (כמו למשל גידול הילדים, מתן תמיכה ויעוץ). ישנם בעלי סטאטוסים כמו אב, אם, סבתא ונכד שלכולם יש תפקידים המצופים מהם עקב השתייכותם לסטאטוס הזה (למשל במשפחה פטריארכלית מצופה מהאמא שתדאג לנקיון הבית). מוסד המשפחה עונה על הצורך של האדם בקבוצה ראשונית תומכת שעמה ימצא האדם ביחסים אינטימיים ומקיפים. הגדרת המשפחה משתנה בין חברות שונות, תקופה ומיקום גיאוגרפי. ישנן חברות בהן מקובל שיהיה משפחות חד הוריות, יש חברות בהן מקובל אך ורק משפחות מסורתיות של שני הורים החיים יחד תחת קורת גג אחת וכו'.
המשפחה היא למעשה מקור נורמות וככל שהיחידה המשפחתית ברורה יותר כך קל לחברה לשלוט בה.  מקור העוצמה במשפחה משתנה, ובמשפחות פטריארכליות האב הוא בעל מקור העוצמה.