מתקן למדידת זחילה בחומרים פלסטיים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 8465

תקציר העבודה

תקציר פרויקט גמר במחלקה להנדסת מכונות תשס"ד (יוני 2004) מתקן למדידת זחילה ואפיון חומרים פלסטיים תופעת הזחילה נחקרת באופן נמרץ במאה ה-20 וחומר רב ובעל ערך נאסף במחקרים הרבים שנערכו עד-כה.
השימוש הגובר בחומרים חדשים בהם תופעת הזחילה דומיננטית (כמו חומרים פלסטיים וחומרים מרוכבים) והנטייה להגדיל את טמפרטורת העבודה של חלקי מכונות מגדילה את הצורך בפתרונות מעשיים לתופעת הזחילה. מנגנון הזחילה מתבטא באמצעות משוואת היסוד של החומר המתארת את היחס בין המאמץ לעיבור ולזמן בחומר, השם זחילה ( CREEP) הוא שם לתופעות הקשורות ביחס הזה.
פרויקט זה עוסק בתכנון מתקן אשר יוכל למדוד את העיבורים בחומרים פלסטיים שונים המועמסים בכוח קבוע תוך שינוי הטמפרטורה, ז"א נוכל לנתח בעזרת ניסויים במתקן את תופעת הזחילה ולאפיין חומרים פלסטיים שונים בהתאם להתנהגותם בניסוי.
הניתוח ממבחני זחילה אלו נחוצים בכדי לחזות את מודול הזחילה ואת חוזק החומרים תחת עומס לזמנים ארוכים ולחזות שינויים העלולים להתרחש כתוצאה מעומסים אלו. מתקן המתבסס על עיקרון של מתיחת הדגם תחת עומס קבוע ,כאשר מתקן המתיחה מאפשר לנו להגיע להתארכות עד לשבר של הדגם ולבצע ניסויים בטמפרטורות שונות.