סקירת ספרות התנהגות אזרחית ארגונית Organizational Citizenship Behavior OCB

תקציר העבודה

סקירה ספרותית:
התנהגות אזרחית ארגונית Organizational Citizenship Behavior)   (OCB הממדים השונים של OCB גישות תיאורטיות ל OCB ביבליוגרפיה התנהגות אזרחית ארגונית תלויה במשתנים שונים ברמה האישית של העובד ובסביבת העבודה.
תאוריית החליפין יכולה להסביר את הרצון של העובד לתת לארגון מעבר לנדרש. עובדים שיש להם התייחסות חיובית לעבודה, כלומר מרגישים כי הארגון נמצא לצידם, תומך בהם ורגיש לצרכיהם יראו התנהגויות חיוביות כלפי הארגון, העשויות להתבטא בהתנהגות אזרחית, כסוג של פעולה הדדית בין העובד לארגון .(Dalal, 2005) Somech and Drach-Zahavy (2000) מצאו במחקרן כי התנהגות אזרחית ארגונית בקרב מורים מורכבת משלושה ממדים, התואמים לשלוש הרמות של המערכת הבית ספרית מחקרים מראים כי התנהגות אזרחית בקרב מורים מכוונת כלפי התלמידים, כלפי הצוות וכלפי בית הספר, כאשר מחויבות ארגונית הינה בין הגורמים המרכזיים שמעודדים התנהגות אזרחית ארגונית בקרב מורים, דהיינו, מורים בעלי רמה גבוהה של מחויבות ארגונית עוסקים יותר בביצוע מעל ומעבר לנדרש במסגרת הדרישות הפורמאליות של התפקיד (Liu & Cohen,2010)  .