לגדול עם הטלוויזיה

תקציר העבודה

ממ"ן
1 2  שאלה 1-סעיף א:
·         השפעות שליליות בטווח הקצר (מיידיות):
1.       חיקוי: תיאוריית הלמידה החברתית של אלברט בנדורה,שערך מחקר מעבדה כלומר מחקר שנעשה בסביבה מלאכותית באמצעות גירוי מלאכותי ומודד התנהגות בעקבות הגירוי באותה סביבה. בנדורה הגיע למסקנה כי ילדים מעצבים את האישיות וההתנהגות שלהם באמצעות תהליכי למידה והתנסויות המבוססות על מודלים לחיקוי שקיימים בסביבה שלהם וכל זה בתוך מערכת של שכר ועונש. כלומר ילדים לומדים לחקות התנהגות אלימה על סמך צפייה בהתנהגות כזו וזאת בהתאם לתגמול חיובי על התנהגות רצויה ותגמול שלילי על התנהגות לא רצויה.
2.       תיאוריית העוררות: הטענה המרכזית של התיאוריה היא שצפייה בתוכן אלים מעלה את רמת העוררות של הצופה ויוצרת עוררות רגשית גבוהה שמובילה להתנהגות אלימה ולהסרת המעצורים בדרך להתנהגות כזו.
·         השפעות שליליות בטווח הארוך (מצטברות):
1.      חיזוק נטיות אלימות קיימות:השפעה זו באה לידי ביטוי במחקרי שדה,מחקרים שנערכים בסביבה הטבעית והמוכרת של הילד כמו: גן ילדים,בית ספר. במחקרים מהסוג הזה מנסים לשלוט על הצפייה של הילדים ולמדוד את ההתנהגות שלהם בעקבות הצפייה ולהשוות אותן לקבוצות ביקורת. אחד המחקרים שנעשה על ילדים ניסה לבחון חשיפה מצטברת לאלימות והגיע למסקנה כי צפייה באלימות טלוויזיונית מחזקת נטיות קיימות. לפיכך ילדים שצופים בתוכן אלים והוגדרו מראש כבעלי נטייה לאלימות היו אלימים יותר מילדים אחרים והראו פחות נכונות להתמודד עם תסכולים.
2.      צפייה באלימות מובילה להתנהגות אלימה:השפעה זו באה לידי ביטוי במחקרי מתאם, מחקרים הבודקים את הקשר …