הקולנוע הישראלי במפנה האלף - גולים בגבולם - סיכום הקורס

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2013
מספר מילים 13715
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

‏06 מרץ 2013
גולים בגבולם- הקולנוע הישראלי במפנה האלף – סיכום שעורים שיעור ראשון קולנוע הגבול:
מייצג תקופת מעבר בין סגנונות קולנועיים ומצבים אידיאולוגיים.
שנות התשעים: תקופה של תהפוכות חברתיות ופוליטיות שאת עקבותיהן ניתן למצוא בקולנוע הגבול.
יעל מונק מתעסקת בקולנוע הגבול בשל כך שהקולנוע הישראלי לא טיפל בתקופה זו. מבחינה חברתית התקופה הזו הייתה תקופת מעבר בין אידיאולוגיה ציונית לבין תקופה בה הייתה התפוררות של הציונות הקלאסית ומעבר למאפיינים אחרים.  – לימינליות .
שנות התשעים – סוערות ותקופת שיא שקדמה לשני עשורים של תהפוכות, הדי אינתיפאדה, תהליך שלום, מלחמת מפרץ, ואינתיפאדת אל –אקצה בשנת האלפיים. בנוסף שינויים דמוגרפים – עליות והתחזקות של גורמים שונים כמו חרדים וציוניות דתית לאומית, השילוש שבין הפוליטיים לחברתיים מיצרים משבר עמוק או מעמיקים משבר שכבר היה , רצח רבין .
רצח רבין- תחושת משבר קיומי וזהותי, אובדן תחושת אחדות לאומית וזהות אישית סטטי., חוסר ביטחון וחשש לרלטיביזם מוסרי. נוסטלגיה=ה לעבר שמשולבת בשלילת מיתוסים.
הקשרים המסבירים מאיפה מגיעה ההפרדה ואת התגובות לייצוג בקולנוע הקשר 1: פוסט מודרניזם- בדרך הניגוד הינו תגובה ביקורתית למודרניזים- שצמח עם העת החדשה, הנעורות
1 .      מודרניזם: מסגור הנאורות, המהפכה הטכנולוגית, ומדינת הלאום בנרטיב של קדמה ושגשוג. – נרטיב על מודרני – האדם האנושי נמצא בקדמה ומתקדם לקראת מושלמות.
2.      פוסט – מודרניזם: פירוק נרטיב הקדמה והשגשוג. צומח מסוף שנות השישים.                                       נרטיב על מודרני- ציוני: הפיכת היהודי הישן ליהודי חדש, כיבוש הארץ כמשימה מתרבתת וכגאולת הנחשל.                                                                                                                                                   פוסט מודרניזם ישראלי – פירוק הנרטיב העל ציוני וחשיפת ריבוי נרטיבים קטנים, חופפים וסותרים.
הקשר ה- 2: פוסט קולוניאליזם.
1.      קולוניאליזם ציוני:
תוך שחרור מעול כובש קולוניאלי אירופאי (המנדט הבריטי), ההגמוניה הציונית – ישראלית – ייצרה מבנה שליטה אירפונטרי דמוי קולוניאלי כנגד 1. הערבים ילידי האר ו-
2 . יהודים בני עדות המזרח. הפוסט קולוניאליזם נותן לסיפורים שהודחקו קול ומאחה מחדש שבבי זיכרון.
הקשר ה 3: פוסט ציונות
1 .      פוסט ציונות – גישה שצמחה בשנות השמונים דרך עבודתם של "ההיסטוריונים החדשים" ו"הסוציולוגים הביקורתיים" .
2.      מטרת הפוסט- ציונות היא לערער על מושגים אידיאולוגים כ"כור היתוך" "דמוקרטיה יהודית"" ו"קיבוץ גלויות"  ובייחוד על תפיסת הקורבנות היהודיות שמזינה אותם.
3.      התפיסה הפוסט ציונית בקשה לא רק להסב תשומת לב לדיכויים של הפלסטינאים, אלא גם לעשות רה-הביליטציה של העבר הגלותי של יושבי הארץ היהודיים (כולל ההגמוניים), ובכך לשלול את "שלילת הגלות.
לימינליות וקומוניטס לימינליות: שלב ביניים בטקס מעבר, שמתאפיין כחמקמק , נזיל, ובלתי ברור.  השלב הלימינלי חותר תחת הקיבעון של המבנה החברתי המסודר , אך על פי שבסופו של דבר הוא גם תורם לביסוסו.
קומוניטס: מבנה חברתי אלטרנטיבי המבוסס על עקרון הלימינליות.
ויקטור טרנר – אנתרופולוג – החניך בשלב הלימינלי מנושל מהזהות החברותית דתית שלו והופך לישות אחרת. שנות התשעים דרך הלימינליות – מונק חושבת שהייתה תחושה שבשנים אלו הייתה תחושת מעבר מהבסיס למצב ביניים. ומזהה כח בקורתי אדיר בהתכנסות לפרטי, שאסור להתעלם ממנו. אם בסרטים אלו את נרטיב העל אלא נסיונת להגדרת זהות הטרוגנית המשלבת בין דברים. הקולנוע בא לייצג את הזהות הלימינלית של החברה ישראלית בשנות התשעים ולעזור להם להגיע למצב אפקטיבי מה הוא להיות ישראלי ו אני.
קולנוע הגבול בתולדות הקולנוע הישראלי ·         הקולנוע בשנות השמונים : קולנוע פוליטי שמבקש להנכיח את דמות "האחר" של האידיאולוגיה הציונית, ובעיקר "האחר" הפלסטיני.
·         קולנוע הגבול ממשיך את העיסוק ב"אחרים" אך לא עושה זאת דרך דגש פוליטי לאומי, דרך הפלסטיני המנושל, ודרך מבט על העבר.
ההבדלים בין התקופות בקולנוע של שנות השמונים לתשעים – בניגוד לשומה האחר – הפלסטיני של שנות השמונים, בשנות התשעים –