דיני חוזים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 2977

תקציר העבודה

ממ"ן 13
שאלה 1
א. ראשית נבחן את החוזה שנכרת בין עיריית חלם לחברת א.ב.ג בע"מ. לאור המידע הנתון, לא צויין בחוזה תנאי כלשהו לשם מתן ההנחה, זאת למרות כל האישורים הנדרשים עפ"י סעיף 203 לחוק פקודת העיריה. לאור כך, שהאישורים הנם דרישת המחוקק ולא נוהל ו/או נוהג פנימי של העיריה, למרות שהתנאי לא צויין בעת חתימת החוזה, ניתן לומר, עפ"י סעיף 27(ב) לחוק החוזים, שמדובר בתנאי מתלה אוטומטי. במקרה דנן, כנדרש בחוזים בעלי תנאי מתלה, על הצדיים היה להמתין זמן סביר לקיום התנאי  (עפ"י סעיף 29 לחוק החוזים, זאת כיוון שלא צויין פרק זמן מוגבל בחוזה עצמו), ובאם התנאי, קבלת כל האישורים הנדרשים, לא היה מתקיים, דין החוזה להתבטל (כאמור, עפ"י סעיף 29). על חברת א.ב.ג.
בע"מ היה להמתין לקיום התנאים הנדרשים, ורק לאחר מכן, כאשר החוזה יוגדר כ"רגיל" לכל דבר ועניין (ולא חוזה על תנאי), היה עליה להעביר את מפעליה לעיר חלם.
לאור האמור לעיל, ניתן לומר שעסקינן בדין מצווה, זאת כיוון שהדרישה הנה של המחוקק. והרי שהוראה שמתנה על דין מצווה, הנה הוראה שיש בה בהכרח מן הפסלות (מלאה או חלקית).
עוד יש לבחון את רמת חוסר החוקיות, מהותית אל מול תפלה; כאמור, כיוון שמדובר בדרישת החוק, ניתן לומר, עפ"י מבחן האדם הסביר, כי חוסר החוקיות במקרה שלפנינו הנו מהותי ביותר.
היות והחברה העבירה את מפעליה לפני קיום התנאי הנדרש, הרי שפעלה בניגוד להוראות החוק, על כן, דין החוזה להפסל, וזאת עפ"י סעיף 30 לחוק החוזים, כריתתו ותוכנו של החוזה בלתי חוקיים.
לאור כל האמור לעיל, העילה שקמה לעיריית חלם כלפי החוזה עם חברת א.ב.ג. בע"מ הנה פסלות חוזה.
(בדומה לפס"ד עיריית ימין נ' נהריה).
(7/7 נק') ב.
עפ"י סעיף 31 לחוק החוזים, תוצאות עילת הפסלות הן ביטול חלקי או מלא והשבה (במידת האפשר) ו/או פיצויים שליליים. יחד עם זאת, לעתים, יכול בית המשפט לפסוק על קיום החוזה (אכיפתו), וזאת למרות פסלותו, מטעמי "שיקולי צדק". במקרה שלפנינו, מטרתה של עיריית חלם היא בוודאי לבטל את החוזה ולא לאכוף אותו. הרי שאכיפתו משמעותה מתן ההנחה בארנונה אותה העירייה לא מעוניינת לתת.
לאור העובדה שחברת א.ב.ג בע"מ עמדה בהתחייבויותיה החוזיות, העבירה את מפעליה לחלם, נראה שהשבה סטנדרטית היא בלתי אפשרית ואף לא סבירה, על כן, ניתן להניח, שיפסוק בית המשפט באחת משתי הדרכים הבאות; במידה ויחליט על ביטול החוזה, בין אם מלא או חלקי, יוכל לחייב את עיריית חלם לשלם לחברת א.ב.ג בע"מ את העלויות שנגרמו לה כתוצאה מהמעבר, ואולי אף לשלם בגין העברת המפעלים למקומם המקורי (עפ"י סעיף 21+…