התנהגות ארגונית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 1818

תקציר העבודה

ציון: 92
עבודה טובה מאוד! ראי הערותיי בגוף העבודה, מומלץ לעיין בפתרון לדוגמא שמתפרסם ב"משוב לממן" באתר הקורס כדי להבין טוב יותר מה ואיך נדרש.
  ממ"ן 11
שאלה 1[m1]  נימוק ביסוס מנגנון תיאום הדדי היגד בסטנדרטיזציה מסוג זה, ישנה הגדרה ברורה של תהליכי עבודה.העובד פועל עפ"י הנחיות טכניות שנקבועו מראש.
כמו במקרה זה, כאשר תהליך הייצור מאוד מובנה ומכתיב את תהליך העבודה.
"עובדי הייצור יודעים היטב מה עליהם לעשות…
תהליך הייצור של המתקן מאוד מובנה ומכתיב את תהליך העבודה" סטנדרטיזציה של עבודה[m2]  א בסטנדרטיזציה מסוג זה, ישנה הגדרה ברורה לגבי הכישורים והידע/השכלה הדרושים לביצוע העבודה. כמו במקרה זה, כל עובדי מחלקת האספקה הו בעלי כישורים זהים.
"עובדי מחלקת… היו כולם טכנאים והנדסאים…" סטנדרטיזציה של כישורים ב בסטנדרטיזציה מסוג זה, ישנה הגדרה ברורה של תהליכי עבודה.כמו במקרה זה, בו נוצר אותו תהליך עבודה ברור.
"… גובש הליך עבודה…" סטנדרטיזציה של עבודה ג מנגנון תיאום זה, מופעל באמצעות תהליך של תקשורת בלתי פורמלית ובין-אישית לגבי נושאי העבודה הפורמלים. כמו במקרה זה, במסגרת מפגש חברתי (לא פורמלי), שהוא מקום לניהול תקשורת מסוג זה, קבעו העובדים את דרך הפעולה (פורמלי) שלהם בהמשך.
"… נפגשו עובדי שתי המחלקות למפגש חברתי בו גם סקרו את התקלות… וקבעו כיצד יש לעבוד…" תיאום הדדי ד מנגנון תיאום זה, מופעל כאשר מורכבות העבודה ותיאום המשימות אינם יכולים להיערך עוד בתיאום הדדי בלבד, ויש צורך בריכוז ההוראות וההנחיות ע"י אדם שעיסוקו מתמצה בכך. כמו במקרה זה, בו יורם, המנהל המקצועי נותן הוראות לעובדים לגבי צורת העבודה שלהם "הם נהגו להשמע להוראותיו של… המנהל המקצועי… ולבצע את המשימות… שהורה להם" פיקוח ישיר ה בסטנדרטיזציה מסוג זה, ישנה הגדרה ברורה של תהליכי עבודה. כמו במקרה זה, בו העובדים נשמעים לתקשי"ר, שהוא בעצם, מערך ההנחיות והתהליכים על פיהם העובדים צריכים לפעול.
"… חריגה מהתקשי"ר המורה להם כיצד לעבוד" סטנדרטיזציה של עבודה ו בסטנדרטיזציה מסוג זה, ישנה הגדרה ברורה לגבי הכישורים והידע/השכלה הדרושים לביצוע העבודה. כמו במקרה זה, בו הדרישה הנה שכל האנשים שיגוייסו לתפקיד המדובר יהיו אך ורק בוגרים מצטיינים של בתי ספר איכותיים למשחק.
"… רק בוגרים מצטיינים של בתי ספר איכותיים… יש לגייס רק אותם" סטנדרטיזתיה של כישורים ז ססטנדרטיזציה מסוג זה, ישנה הגדרה ברורה של התפוקה הנדרשת בפרק זמן מוגדר. כמו במקרה זה, בו יודעים שחקני התיאטרון בכמה (תפוקה כמותית) הצגות ומופעים יהיה עליהם להופיע בכל חודש (פרק זמן מוגדר).
"… ידעו מראש בכמה הצגות ומופעים יהיה עליהם להופיע בכל חודש" סטנדרטיזציה של תפוקה ח מנגנון תיאום זה, מופעל באמצעות תהליך של תקשורת בלתי פורמלית ובין-אישית לגבי נושאי העבודה הפורמלים.
כמו במקרה זה, ניתן להסיק, שאם ניתנה לטכנאים יד חופשית לא מדובר במפגשים/ישיבות פורמליות אלא במפגשים חברתיים (בלתי פורמלים), במסגרתם דנו הטכנאים לגבי חלוקת העבודה ביניהם (נושא פורמלי) "… יד חופשית לנהל את עצמם ולקבוע כיצד לחלק ביניהם את המשימות" תיאום הדדי ט מנגנון תיאום זה, מופעל כאשר מורכבות העבודה ותיאום המשימות אינם יכולים להיערך עוד בתיאום הדדי בלבד, ויש צורך בריכוז ההוראות וההנחיות ע"י אדם שעיסוקו מתמצה בכך. כמו במקרה זה, ראש המשמרת (תפקידו "לנהל" משמרת) קובע באיזו עמדה יעבוד כל עובד ומה יעשה בה.
".. ראש המשמרת קובע עובדים באיזו תחנת עבודה יעבדו ובאילו משימות…" פיקוח ישיר י שאלה 2[m3]  נימוק ביסוס טענה – רכיב היגד ההתמחות מתאפיינת ע"י עקרון הייחוד- לכל תפקיד קשורות כמה פעולות או מטלות. ככל שטווח התפקידים בהם עוסק עוובד קטן, כך רמת ההתמחות שלו גדלה.כמו במקרה זה, ב"נומקום" כל מהנדס המועסק היה משמש גם בתחום החומרה וגם בתחום התוכנה, כאשר ב"ביגרין" כל מהנדס היה אחראי על היבט אחד ספציפי, כלומר טווח הנושאים בהם טיפל היה קטן יותר.
"נומקום העסיקה תשעה מהנדסים ששימשו הן כמהנדסי חומרה והן כמהנדסי תוכנה… בחברת ביגרין, כל מהנדס אחאי על היבט מסויים של תהליך העבודה" היגד זה נוגע לרכיב ההתמחות.מידת ההתמחות בחברת "ביגרין" גבוהה יותר מאשר בחברת "נומקום" א ///
3 0 נקודות  [m1]להקפיד להסביר כיצד המנגנון פועל ליצירת תיאום בעבודה.
 כלומר, עליך להדגיש כיצד זה גורם לעובדים לדעת מה ואיך ומתי עליהם לעשות. למשל, בהיגד השני: עובדי מחלקת אספקה ותחזוקה יודעים כיצד לבצע את עבודתם  מכיוון שהוכשרו לכך בקורסי טכנאים והנדסאים מדופלמים  [m2] [m2]הניסוח של ההיגד קצת מבלבל. אבל למעשה אין מדובר בסטנדרטיזציה של העבודה, מאחר ולאש מצוין שהיה קיים מדריך, הליך, הנחיות טכניות, ספר הוראות ייצור, ספר נהלים וכיו"ב המורה כיצד לבצע את העבודה. כלומר, המוצר (מתקן השתייה) הוא שמכתיב כיצד לפעול, ולכן מדובר הסטנדרטיזציה של תפוקה. מתוך כך שהם יודעים מה עליהם לייצר, וכיצד מורכב המוצר – העובדים יודעים מה עליהם לעשות.
בכל אופן, לא הורדתי ניקוד על הסעיף הזה  [m3]30 נקודות יפה מאוד