נציג את תקציר הסיפור העלילתי של הקומיקסים ובהמשך נערוך השוואה תוך התייחסות לקריטריונים הבאים: חלוקת עמודים ומבנה הפנאלים, סוגי המעברים, סגנון הדמויות והאמצעים החזותיים שאותרו ביצירות.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 2468
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

מבוא:
במאמרו הקאנוני והייחודי, "מבינים קומיקס" מתחקה החוקר סקוט מקלוד (1993), אחר אותה אומנות צעירה ודינאמית, תרבות הקומיקס. המאנגה, הינה קומיקס יפאני המשלב בין מילים, ציור ואומנות ומטרתו לספר סיפור בעזרת תמונות.
בעבודתנו בחרנו להשוות בין יצירת המאנגה "Mai; the psychic girl" מאת Kudo Kazuya ובין ספר הקומיקס "קרוב רחוק" מאת רותו מודן. שתי יצירות אלה מספרות סיפור כרצף הנקרא בין משבצות. רצף זה יוצר המשכיות, קרי, ההתקדמות העלילתית. ישנו דמיון רב בין שתיהן , אך גם לא מעט שוני. בעבודה זו, נבחן את קביעתו של מקלאוד שטען כי בכדי לגרום לקורא להבין את הסיפור, יש לשלב נכון בין המלל לוויזואליות. לדידו של מקלאוד, במדיום הקומיקס, לקורא תפקיד מרכזי ואקטיבי בהבנת הטקסט, וכן כי נדרשת ממנו הבנה ושימוש יצירתי בדמיון. ניתן אף לומר כי ללא הקורא וחלקו החשוב, היו בפנינו רק אוסף של תמונות המספרות סיפור. ראשית, נציג את תקציר הסיפור העלילתי של הקומיקסים ובהמשך נערוך השוואה תוך התייחסות לקריטריונים הבאים: חלוקת עמודים ומבנה הפנאלים, סוגי המעברים, סגנון הדמויות והאמצעים החזותיים שאותרו ביצירות.
למראית עין, שתי היצירות נבדלות בצורתן, בתוכנן ובסגנונן, אך נטען כי קיים בינן דמיון מהותי רב, עליו נעמוד בעבודה זו.
             רותו מודן, אחת מיוצרות הקומיקס החשובות בארץ, פרסמה ב – 2008 את ספרה "קרוב רחוק" בו מתואר סיפורם של קובי (יעקב) פרנקו ונומי "ג'ירפה". העלילה מתרחשת בתל-אביב, בשנת 2002 בצל האינתפאדה השנייה. קובי, נהג מונית תל אביבי, מקבל הזמנת נסיעה מקצין העיר, שם הוא פוגש את נומי החיילת.  הסיפור המשותף שלהם בעל גוון של סרט מתח פסיכולוגי. העלילה במהלך הסיפור נרקמת סביב הנסיון לפתור את תעלומת זיהוי הגופה. הסיפור עוקב אחר השתלשלות האירועים מיום פגישתם של הדמויות, דרך בניית מערכת יחסים ביניהם ועד פתרון תעלומת הגופה הלא מזוהה. היצירה "מיי" נחשבת לאחת מסדרת המאנגה הפופולאריות ביותר שפורסמו במערב. זאת בזכות האיזון הנכון שמשולב בין אלמנטים יפאניים מסורתיים, לצד אלמנטים אמריקאים מערביים. קרי, שילוב מרכיביים מקומיים לבין העולם ה"גדול". היצירה פורסמה לראשונה בשנת 1987 ומשתייכת לז'אנר ה"אישה השמיימית". ז'אנר זה עוסק בדמות אישה הזרה לעולם שלנו, הניחנת בכוחות על טבעיים. אישה זו עשויה להופיע כדמות  מכשפה, חייזרית, נערת קסם וכדומה.
ביצירה זו מסופר על מיי, ילדה יפנית בת מנהל עסקים בעלת כוחות נפשיים אדירים. מיי אינה מכירה בעוצמת כוחותיה ואף מנסה להתכחש אליהם. (Napier,
2 001).
בהמשך, העלילה מתרחשת סביב מאבקה של מיי באנשי ברית החוכמה שמנסים להשתלט על העולם. למרות העיסוק בילדה ובחלומותיה, הז'אנר לא מתאר פנטזיה חביבה וילדותית אלא ביצירת מדע בדיוני שלעיתים מאיימת ומרתיעה. בנוסף לכך, היצירות אלה מדגימות את הדואליות שמתקיימת בקומיקס : הילדותי, התמים והפשטני לאפל והחתרני. כמו כן, מתבטאת בנוסף הדואליות של האישה השמיימית הן כדמות ארצית המנסה לתפקד ולהמשיך בחייה והן כדמות שלא מעולמנו אנו (D.P Mrtinez, 1998).