סוגיות בחינוך מיוחד - + הערות מנחה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
ציון 80
שנת הגשה 2013
מספר מילים 2572
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן) 12[A1]  הקורס:
10139 –סוגיות בחינוך המיוחד סמסטר:
ב2013
מועד אחרון להגשה: 19.4.2013
שאלה
1 (ליחידה 4) (40 נקודות) קראו את המקרה (סיפורו של נועם) שלפניכם וענו לשאלות שלאחריו.
(משפטים נק') א. זהו את ליקויי הלמידה האקדמיים מהם סובל נעם ומה הקשר שלהם לליקויי למידה התפתחותיים.
(משפטים נק') ב. כיצד תציג כל אחת מהגישות התיאורטיות הבאות את המקור לליקויי הלמידה של נעם: גישות נוירולוגיות, גישה קוגניטיבית, הגישה הפסיכואנליטית, גישת התיווך.
(10 נק') ג. חוו דעתכם (בקצרה ובהנמקה) לגבי אפשרות השמתו של נעם במסגרת מיוחדת של שאלה
2 (ליחידה 5) (40 נקודות) מהם הגורמים המוצגים במחקר להתנהגות עבריינית של בני נוער?
(סווגו אותם בהתאם לסוגי הגורמים שנלמדו ביחידה 5- פסיכולוגיים, חברתיים וסביבתיים, תוך הנמקה והסבר של התיאוריות הרלוונטיות).
שאלה
3 (ליחידה 20) (5 נקודות) ערכו דיון בניסוי החינוכי שנערך במעון "גילעם" (פרק 5.6.4 ביחידה 5) תוך הצגת היתרונות והחסרונות של התכנית במניעת עבריינות נוער.
שאלה
1 (ליחידה 4) (40 נקודות) קראו את המקרה (סיפורו של נועם) שלפניכם וענו לשאלות שלאחריו.
(משפטים נק') א. זהו את ליקויי הלמידה האקדמיים מהם סובל נעם ומה הקשר שלהם לליקויי למידה התפתחותיים.
קירק וגלגר (1983) עשו הבחנה בין שני סוגים של ליקויי למידה: התפתחותיים ואקדמיים.  המונח "ליקויי למידה התפתחותיים" מציין סטיות התפתחותיות במיומנויות יסוד בעיקר בשלבי התפתחות מוקדמים הקודמים לביה"ס. המונח "ליקויי למידה אקדמיים" מציין ליקויים במיומנויות הנרכשות בשלבי הלמידה הראשונים בביה"ס, בדר"כ בעקבות כישלון ברכישת מיומנויות בקריאה, בחשבון, בכתיב ובכתב. נועם, בשנת לימודיו הראשונה, סובל מליקויי למידה אקדמיים הקשורים בקריאה. הוא התקשה בצרופי התנועות לעיצורים. לרר מגדיר קריאה כ "תהליך קוגניטיבי מתפתח של אינטראקציה בין מיומנויות לגילוי המשמעות של תוכן כתוב לבין גורמים מתווכים כגון: אסטרטגיות חשיבה, ידע של שפה, ניסיון קודם ושליטה בזיהוי רמזים" (לרר, בתוך שני, 1986, עמוד 3). "מיומנויות לגילוי משמעות של תוכן כתוב" הוא תהליך חזותי או שמיעתי, שקשור בתפישה.
תחילתם של תהליכים אלו בקליטת גירויים דרך חוש הראייה או השמיעה והעברתם למוח. התהליך החזותי קשור בראייה ומאפשר, דרך מיומנויות ספציפיות (כמו הבחנה חזותית) לפענח את הגירוי ולהבחין בינו לבין דומיו. התהליך השמיעתי כולל הצפנת סמלים למאפיינים קוליים באמצעות מיומנויות תפישתיות- פונטיות (הבחנה שמיעתית בין גירויים פונטיים דומים). נועם מתקשה לחבר בין תנועות לעיצורים ועל כן זו גם בעיה של ליקויי למידה התפתחותי הקשור בזיכרון. אלפי מילים נחרתות בזיכרון השמיעתי והחזותי. ילד שלא הסובל מזכירה פגומה מתקשה לאכסן את תמונות, מילים, ואת צליליהן. בכל פעם שהוא קורא מילה הוא צריך לעבור תהליך מחודש של פענוח המילה, היות ואין לה מקביל בזיכרון.   "גורמים מתווכים כגון: אסטרטגיות חשיבה, ידע של שפה.." קשורים בתהליכים הקוגניטיביים, המאפשרים הפקת משמעות מהכתוב. במובן הזה, תהליך הקריאה הוא תהליך התפתחותי. ישנו קושי בתהליך ההצפנה של המידע השפתי: נועם אינו מצליח להפוך את פעולת הקריאה לאוטומטית. הוא לא יכול ליצור קוד מילולי של הגירויים ולזכור אותו. מירב המאמצים נעשים על מנת לפענח את המילה ולא בעניין שהיא תגלה או באפיקי מחשבה שיתחברו אליה.
ליקויים אקדמאיים נוספים קשורים בכתיב ובכתב. בשנת לימודיו השנייה, מתגלה כתב ידו של נועם כמסורבל ולא ברור, מלא בשגיאות כמו "כתב ראי". בנוסף הוא מתקשה להעתיק מהלוח. הליקויים מתבטאים בשניים מתוך ארבעת מרכיבי הכתיבה:
1.
ליקויים במרכיב המכני ביצועי: קושי לבצע פעולות מוטוריות הקשורות בכתיבה. קושי זה גם הוא יכול להיות התפתחותי וקשור בליקויים במוטוריקה עדינה- מוטוריקה הקשורה בהפעלת מערכת השרירים הקטנים. קושי זה מתבטא בפעילויות רבות הדורשות שליטה ותיאום בין העין ליד.
2.
ליקויים בזכירת הסמלים הצליליים המרכיבים את המילה: הפרעה הקשורה בזכירה, ביכולת להעלות מהזיכרון סימנים גראפיים- חזותיים או סימנים צליליים. גם קושי זה הוא התפתחותי כאשר הוא קשור בליקויי זיכרון חזותיים ו/או שמעתיים כפי שציינתי קודם[A2] .

 [A1]ציון –
8 0 שימי לב להערות כל הכבוד על הגשת העבודה.
אביטל  [A2]יפה מאוד. משפטים/משפטים