ניהול אקטיבי מול ניהול פסיבי

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 5419

תקציר העבודה

סמינריון בבנקאות ושוק ההון תוכן עניינים:
מבוא. 3
מטרת המחקר  וניסוח שאלת המחקר: 3
חשיבות המחקר: 3
קרנות נאמנות.. 4
תחום ההתמחות של הקרן . 6
יתרונות של ההשקעה באמצעות קרנות הנאמנות.. 7
חסרונות של ההשקעה באמצעות קרנות הנאמנות.. 8
הערכת הביצועים של קרנות הנאמנות.. 9
תעודות סל. 11
מאפיינים.. 12
סוגי תעודות סל. 12
יתרונות תעודות הסל. 13
חסרונות תעודות הסל. מנהל עסקים ההשערות.. משפטים מגבלות המחקר. משפטים סקירת ספרותית.. 16
השיטה.. 17
התוצאות.. 19
מסקנות המחקר.
5 סיכום והמלצות להמשך. 26
ביבליוגרפיה.. 27
מבוא
מטרת המחקר  וניסוח שאלת המחקר:
מטרת המחקר היא להשוות בין קרנות נאמנות (ניהול אקטיבי) לבין האלטרנטיבה להשקעה בתעודות סל (ניהול פסיבי) כאשר נכלול 19 תצפיות של קרנות נאמנות שבסיס המדיניות שלהן היא חשיפה למדד ת"א מול תעודות סל שנכס הבסיס הוא מדד ת"א 100. הנתונים יילקחו משנת 2006 עד 2011. שאלת המחקר תעסוק בשאלה: איזה מסלול נתן תוצאות עדיפות הניהול אקטיבי או הניהול פסיבי?
חשיבות המחקר:
אחת ההחלטות שעומדים בפני המשקיעים בשוק ההון העולמי בכלל והישראלי בפרט הינה בחירה בין קרנות נאמנות לבין תעודות סל. מדובר בשני מכשירים פיננסים המהווים אלטרנטיבה אחת לשנייה הן מבחינת תשואה, עמלות ומשך החזקה בהן. בחינת פרטים אלו חשובה עבור המשקיעים השונים המתלבטים בין מכשירי השקעה אלו.
קרנות נאמנות קרן נאמנות היא מסגרת שמטרתה השקעה משותפת בניירות ערך והפקת רווחים משותפת מהחזקתם ומכל עסקה בהם, בתנאי שנעשתה על סמך הסכם נאמנות שאישרה הרשות לניירות ערך ופנייה לציבור באמצעות תשקיף. קרן נאמנות אינה גוף משפטי, ופעולתה מבוססת על הסכם שנערך ונחתם בין "נאמן" ל"מנהל", בהתאם להוראות חוק להשקעה משותפות בנאמנות ב- 1994. האטרקטיביות של השקעה משותפת בניירות ערך נובעת בעיקר מהיתרון לגודל המאפשר פיזור תיק ההשקעה במספר רב של ניירות ערך, בעלות נמוכה יחסית במטרה להקטין את הסיכון.
קרנות נאמנות מתארות ניהול אקטיבי אשר בה מנהל עושה שימוש באסטרטגיות השקעה על מנת "להכות" את המדד.
כל קרן נאמנות מנוהלת על ידי מנהל הקרן – שהוא גוף האחראי לניהול הקרן בהתאם לתשקיף שלה. מנהל הקרן הוא גוף המבצע הלכה למעשה את הקנייה ואת המכירה של ניירות הערך בקרן. מנהל הקרן פועל בהנהגתו של דירקטוריון שאחת מוועדותיו היא ועדת ההשקעות –זוהי ועדת מומחים המנחה את מנהל בניהול ההשקעות בהתאם למדיניות ההשקעה כפי שפורסמה לציבור בתשקיף הקרן. ועדת השקעות של כל קרן נאמנות חייבת להתכנס לפחות פעם בשבועיים. ועדת השקעות כוללת לפחות שלושה חברים, מתוכם שני דירקטורים חיצוניים. חברי ועדה חייבים להיות בעלי ניסיון ורקע מתאימים, כפי שמגדיר חוק השקעות משותפות בנאמנות.
לכל קרן נאמנות יש נאמן הקרן – הוא חברה, העומדת בתנאי החוק, ותפקידה להחזיק בנכסי קרן הנאמנות עבור בעלי היחידות ולפקח על ביצוע מדיניות השקעה ומילוי הוראות הסכם הקרן. "הנאמן" יכול להיות מוסד בנקאי או חברה העוסקת בביטוח או חברה העוסקת בנאמנות.
יחידות השתתפות גיוס ההון על-ידי קרן נאמנות נעשה בדרך של מכירת יחידות השתתפות לציבור כאשר כל יחידת השתתפות מקנה לבעליה זכות שווה בנכסי הקרן וברווחיה.
יחידות השתתפות נמכרות לציבור בהתאם לתשקיף הקרן שהינו מסמך המוגש לרשות ניירות ערך ומאושר על ידה. התשקיף מתפרסם מדי שנה והוא כולל, בין היתר, את הצהרת מדיניות ההשקעה של הקרן, פירוט העמלות, פרטים על אודות פעילות הקרן בעבר, שכר המנהל ושכר הנאמן והחזקות הקרן בניירות הערך השונים.
מחיר יחידות ההשתתפות המחיר היסודי הוא המחיר הבסיסי של יחידות ההשתתפות בקרן נאמנות והוא שווה לשווי נכסי הקרן (ניירות ערך, מזומנים) מחולק למספר יחידות ההשתתפות של הקרן המוחזקות בידי הציבור. המחיר היסודי משתנה מדי יום בהתאם לשינויים החלים במספר יחידות ההשתתפות שלה-
נושא:
ניהול פסיבי מול ניהול אקטיבי.
שאלת מחקר:
בשנים 2006 עד 2011, איזה מסלול נתן תוצאות עדיפות. אקטיבי או פסיבי?
כיצד מתכוונים לענות על שאלת המחקר: נתאר מהו קרן נאמנות, מהי תעודת סל, יתרונות, חסרונות, סוגים שונים שלהם. ניהול אקטיבי, ניהול פסיבי,  דרכי חישוב תשואות של כל אחד מהם.
ניקח תצפיות של 19 קרנות נאמנות המורכבות ממדד ת"א 100 (ניהול אקטיבי) מול תעודות סל, מדד ת"א 100, (ניהול פסיבי). את הנתונים ניקח מהאתר המאיה של הבורסה 5 שנים אחורה. כאשר נשווה את התשואות ביניהן ונראה איזו אלטרנטיבה עדיפה. (מצאנו את הנתונים לפי הגדרת נתונים –קרנות נאמנות –מניות בארץ – מדד ת"א 100).
תיאור בסיס הנתונים:
·         אתר המאיה: www.tase.org.il ·         ויקיפדיה:
he.wikipedia.org ·         www.bizportal.co.il ·         www.meitav.co.il ·         www.articles.co.il ·         www.bursacenter.co.il ·         www.globes.co.il ·         www.themarker.com ·         "שוק ההון וניירות ערך "/משה בן חורין . 1996.
·         "ניירות ערך ומכשירים פיננסים"/פרופ' יאיר זימון ואיילה ויטנר . 2008.
·         "הבורסה ושוק ההון "/פרופ' יאיר זימון ואיילה ויטנר .2007. הוצאת ספרים בע"מ.