סמינריונית- גורמים המשפיעים על קונפליקט משפחה-קריירה בקרב נשים עובדות

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 7602
מספר מקורות 45

תקציר העבודה

פרויקט גמר גורמים המשפיעים על קונפליקט משפחה-קריירה בקרב נשים עובדות תוכן עניינים
מבוא -.    3-5
אימהות ופמיניזם …     6-7
נשים בשוק העבודה      8-9
קונפליקט עבודה- משפחה -.    10-מנהל עסקים השפעתו של הארגון על קונפליקט עבודה-משפחה …     משפטים-16
המשתנים       17
השערות המחקר –       17
שיטות המחקר -.       18
הליך המחקר -…       19
ממצאים      19-21
דיון בממצאים -.    22-23
תרומות המחקר –       24
סיכום …      
5 רשימת מקורות –      26-31
נספחים       32-39
שינויים חברתיים הנובעים מהתפתחותו של השיח הפמיניסטי במאה האחרונה, שינוים במעמד האישה בעולם המערבי ותמורות במבנה הכלכלי העולמי הביאו לגידול ניכר במספר הנשים שמחזיקות בתארים "אם לילדים" ו "אישה עובדת". נשים רבות ניפצו מוסכמות חברתיות בנות אלפי שנים ושינו לחלוטין את תפקיד האישה המסורתי של החזקת הבית וגידול הילדים, או עבודת דחק לצורך השלמת הכנסת המשפחה. נשים רבות יצאו מהבית החוצה, ללמוד ולעבוד גם במקומות עבודה מתקדמים, מתגמלים ותובעניים ביותר, כלומר "לעשות קריירה".
מור וגיא (2006), מציינים במאמרם כי מאז שנות השבעים, עולה בהתמדה שיעור הנשים היוצאות לעבוד מחוץ לגבולות ביתן. ניתן לראות כיום כי נשים בעולם המערבי, לוקחות חלק במגוון תחומים שונים ומגוונים, כשביניהם תפקידים שנחשבו עד היום כ"גבריים" כדוגמת תחום ההנדסה, כלכלה, ניהול וכדומה. כיום, יותר ויותר נשים מבקשות לעצמן קריירה, סיפוק, הגשמה, תגמול, הכרה ועצמאות לצד בניית תא משפחתי. האפשרויות הרבות שנפתחו בפני נשים, לא באו במקום, אלא בנוסף לתפקידים המסורתיים- הבאת ילדים לעולם, גידולם, חינוכם והטיפול בבית ובמשפחה.
שילוב זה טומן בחובו אפשרויות ורווחים רבים, אך הציפיות החברתיות הסותרות מן התפקוד ההולם לכל אחד מן הסטטוסים הנ"ל יכולות להביא את האישה לידי קונפליקט לא פשוט. קונפליקט זה מוגדר כקונפליקט בין תפקידי הנובע מדרישות סותרות המוצבות בו זמנית מתפקיד במערכת העבודה ומתפקיד במערכת המשפחה. כמעט ולא ניתן להעלות על הדעת שני עיסוקים קוטביים יותר מאשר קריירה ואימהות. מדובר בשני עולמות שונים לגמרי ונפרדים זה מזה המטילים על האישה העובדת דרישות תפקיד וציפיות מנוגדות, המפעילות עליה מערכת של לחצים בלתי ניתנים לפתרון. מנגד תמיד ירחף איום על הדימוי העצמי שלה במקרה שהיא מתקשה לחבר ביניהם. הקושי המרכזי לשלב ביניהם נובע מכך שהשינויים החברתיים הכרוכים ביציאתן של הנשים לעבודה לא לוו בהתאמה של הסטריאוטיפים לגבי מקומה ותפקידיה כאם.
הספרות החוקרת את הנושא מציינת  שמשתנים בודדים כגון מין, מצב משפחתי ומספר ילדים יש השפעה על קונפליקט עבודה-משפחה (Cinamon & Rich, 2005; Michel et al., 2009 ).
מטרת המחקר היא לבחון מהם הגורמים המתווכים היוצרים קונפליקט עבודה-משפחה בקרב נשים עובדות.