מדיניות ציבורית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח
ציון 96
שנת הגשה 2013
מספר מילים 1282
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

קורס :10723- ממ"ן 11- תשובה 1
א-סימטריה במידע/אינפורמציה: השוק מבוסס על חופש בחירה, אבל בכדי לבחור באופן מושכל איזה מוצר אני רוצה בבית, אני צריך אינפורמציה על המוצר. מה מחירו, מה הוא מכיל – בחירה רציונאלית על פי המודל הטהור מצריך מידע מלא, בכדי שנוכל לבחור את החלופה העדיפה והכדאית עבורנו. המצב של אינפורמציה  מלאה עבור כל השחקנים בשוק, לא קיים דה-פקטור, אין שום מקום בשוק שיש מידע מלא עבור השחקנים או היצרנים, ולכן, מאחר ואין מידע מלא, קורה אחת משתיים:
1 .
אני מקבל החלטה שאני יודע מראש שהיא לא הכי טובה, משום שאין לי את כל המידע.           ניתן לעשות סקר שוק, אבל זה עולה לי בדברים אחרים(זמן, נסיעות) ולכן זה עולה יותר.
בנוסף לכך, במאבק בין היצרן לצרכן יש מדי פעם ניגודי אינטרסים, היצרן לא תמיד רוצה לספר את כל מה שהוא יודע, כי אחרת יש סיכוי שהצרכן לא ירצה לקנות את המוצר.
לדוגמא:
כשהולכים לקנות רכב יד שנייה: כמה אנו מוכנים להשקיע וכמה לבזבז כדי להחליט אם אני רוצה את הרכב: בדיקות, פרסום, חיפוש הרכב ועוד. תוצאת הא-סימטריה במידע, הוא בזבוז, משום שאני מבזבז זמן על בדיקה ולכן אני מוציא יותר, וכך המוצר שאני רוצה עולה יותר בסופו של דבר, כי בזבזנו כסף על דברים לא רלוונטיים. צריך שהמדינה תספק את המידע החסר או תחסוך לנו בעלויות שאנו מוציאים על בזבוז בחיפוש המידע.
     השפעות חיצוניות שליליות/חיוביות: השפעות חיצוניות שליליות: כאשר יחסי היצע וביקוש בענף אחד משפיעים על  יחסי היצע וביקוש בשוק אחר שלכאורה אין ביניהם קשר ישיר. קשר ישיר: כאשר עולה הביקוש לשולחנות אוכל, נניח שיעלה הביקוש לכיסאות וצלחות, אבל כאשר עולה הביקוש לפלסטיק, לא נבין למה ירד הביקוש לשייט. ככל שיהיה יותר ביקוש למוצרי פלסטיק, הוא ייצר יותר פסולת, שאותה הוא ישליך לנהר/נחל, שעובר באזור שבו הוא נמצא, הזיהום יעבור ליד המפעל לשולחנות וכסאות, והנחל יהיה מזוהם, ולכן …