ניתוח סאב טקסט של הסרט "חיים יקרים" עוסק בסכסוך הישראלי פלסטיני

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 9007
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא
עמ' 2
מערך מחקר עמ' 3
תקציר הסרט "חיים יקרים" עמ' 4
סקירת ספרות עמ' 5
תת פרק: דימוי ישראל במהלך השנים עמ' 5
תת פרק: דימוי ישראל בהקשר תקשורתי עמ' 7
תת פרק: דימוי ישראל בקרב מדינות בעולם עמ' 7
תת פרק: קולנוע ישראלי עמ' 9
תת פרק: "חיים יקרים" עמ' 9
ניתוח הסרט עמ' 11
סיכום עמ' 21
ביבליוגרפיה עמ' 23
מבוא
"חיים יקרים" הינו סרט העוסק במורכבות בין שני עמים, ישראלי ופלסטיני ומאפשר להבין עד כמה השוני ביניהם הוא כה גדול. הסרט הינו סרט דוקומנטרי, העוקב אחר משולש ישראלי פלסטיני יוצא דופן, הנרקם בחדר בידוד בבית חולים תל השומר, בין צעירה מעזה שבנה גוסס ממחלה תורשתית, רופא ישראלי ועיתונאי ישראלי הנאבקים יחדיו להציל את תינוקה. המאבק על החיים, מתרחש במקביל למלחמה בין ישראל לחמאס בעזה ומציב את האם בין הפטיש לסדן.
עבודת סמינר זו, תעסוק בסרט "חיים יקרים" של הבימאי שלומי אלדר ותנתח את ההיבטים הגלויים והסמויים שישנם בסרט, במטרה לבחון האם יחסי הבימאי עם המשפחה הפלסטינית- משפחת אבו מוסטפא, מייצגים מטאפורה אידיאליסטית ליחסי ישראלים פלסטינים. כמו כן, עבודה זו גם תבחן את השפעת הסרט על הדימוי של מדינת ישראל.
הסיבה שבחרתי לערוך את עבודתי על סרט זה, היא משום שלאחר בחינה של מספר רב של סרטים, סרט זה ריתק אותי ומשך תשומת ליבי גם בזכות התוכן שלו וגם בזכות הקונפליקט שהינו יוצר והשאלות שהוא מעלה בכל הנוגע לסכסוך הישראלי פלסטיני. כאשר סכסוך זה, הינו נושא שבאופן כללי מעניין אותי מאוד ואני מרבה לעסוק בו.
כמו כן, הנושא של השתלת מח עצם ומחלות תורשתיות, נוגע לי באופן אישי מהסביבה הקרובה אלי ולכן התחברתי מאוד לסרט זה וגבר הרצון שלי לבצע את העבודה עליו. בעבודה זו, ארצה לטעון, כי אכן ניתן לראות באמצעות אמצעי המבע את יחסי הישראלים והמשפחה הפלסטינית כמטאפורה אידיאליסטית ליחסי ישראלים פלסטיניים. השערה זו, תבחן באמצעות ניתוח סבטקסטואלי של הסרט, שיתבסס על מוטיבים בולטים בסרט וניתוח אמצעי המבע שנעשה בהם שימוש.
העבודה בנויה ממערך המחקר, אשר בו אציג את שאלת המחקר ואת האמצעים בהם ייחקר הסרט. לאחר מכן, אציג את תקציר הסרט. בהמשך, אציג את הסקירה ספרותית, שתתן רקע תיאורטי על השינוי בדימויה של ישראל במהלך השנים, על קולנוע ישראלי ועל הסרט "חיים יקרים". בהמשך, אציג את ניתוח הסרט, אשר בו אכלול ניתוח ליניארי של מספר סצנות מרכזיות בסרט. לאחר מכן, אציג דיון ומסקנות ולבסוף סיכום.
הערה לבקשת המרצה: לקראת הפגישה לאישור שאלת המחקר, ראיתי את הסרטים הנ"ל: החיים על פי אגפא, פרשס, סודות אל איי, השתולים, ההתחלה, נפלאות התבונה, הפרקליטה, האלמנט החמישי, סיכון כפול, שיטת השקשוקה, נער החידות ממומביי וממזרים חסרים כבוד.