מבואלמדיניות ומנהל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 10430
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

[שנה]   מבוא למדיניות ומנהל תוכן עניינים
הקשר בין מודרניזציה והתפתחות ארגונים בירוקרטיים.. 3
סמכות ועוצמה בארגונים 
2 2.2-שגיא. 7
סוגי סמכות – (1) סמכות כריזמטית,(2) מסורתית,(3) ולגאלית רציונאלית . 7
האצלת סמכויות – DELEGATION OF OUTHORITY.. 8
דגשי האצלת סמויות:. 9
מנהל ציבורי – שיעור 3. 9
הנעה – מוטיבציה. 10 פירמידת הצרכים של  MASLOW… 10 גורמים מורידי מוטיבציה :. 11
כיצד להעביר ביקורת  ?. 11
שנויים ארגוניים – 9.3 – שגיא. 11
האופן בו מקבל העובד את השיוני הארגוני:. 11
הסיבות לחששות משינויים:. 11
איך לערוך שינוי מבלי לפגוע בארגון??. 12
סרט וידאו – נקודות לציון :. 12
קבלת החלטות. 13
אי החלטה – NON DECISION –  :. 13
תהליך קבלת החלטות:. מנהל עסקים נושאים שלוקחים בחשבון ב כשמחליטים החלטה:. מנהל עסקים סיכונים בתהליך קבלת החלטות :. משפטים בעיות אפשריות בתהליך קבלת החלטות :. משפטים החלטות בקבוצה . 16
גישה תוספתית – לינדבלום. 17
תהליך קבלת החלטות  – סרט וידאו :. 18
תהליכי תכנון ותקצוב. 19
בעיות בתקציב :. 21
ביקורת המדינה. 22
סמכויות מבקר המדינה :. 24
נציב תלונות הציבור – סרט וידאו 24
חוק יסוד מבקר המדינה.
5 מדיניות ציבורית – לינדבלום.. 26
גישות במדיניות ציבורית :. 27
1 . גישה מוסדית. 27
2 . גישת המערכות. 28
3 . גישת הקבוצות. 28
4 . גישת העליתות. 28
שעור מס' 1
הקשר בין מודרניזציה והתפתחות ארגונים בירוקרטיים מודרניזציה :
למודרניזציה היבטים חיוביים ושליליים .
משייכים מודרניזציה להתפתחויות טכנולוגיות .
ציון דרך להתפתחויות טכנולוגיות בהסטוריה – המהפכה התעשייתית .
עד המהפכה התעשייתית עסקו רוב האנשים בחקלאות . כל אדם ייצר את האוכל שלו . לאחר המהפכה התעשייתית , עברו הרבה אנשים לעסוק בתעשייה .
המהפכה התעשייתית גרמה גם להתפתחות מיכון חקלאי , אשר גרם לדרישה לפחות כוח אדם , ושחרר כמות גדולה של אנשים לעסוק בדברים אחרים .
בבחברות המודרניות , במדינות המפותחות , עוסקת בחקלאות רק קבוצה קטנה יחסית , המיצרת מזון לא רק לעצמה , אלא לאוכלוסיה רחבה יותר .
( למעשה יכולה ליצור מזון לכל העולם , אך מסיבות פוליטיות , חלוקת המזון בעולם , אינה שווה) .
בחברות המודרניות , עברו רוב האנשים לעבוד בתעשייה .
במדינות המודרניות של היום – רוב האנשים עובדים במתן שרותים . שרותי חינוך , בנקים , שרותי בריאות וכו' .
התפתחות ארגונים בירוקרטיים :
§        מתן שרותים לחברה שלמה , מזמין התפתחות ארגונים בירוקרטיים .
משרדים ממשלתיים , משרד רווחה , בריאות .
כל הארגונים עברו תהליך בירוקרטיזציה . בארגון בירוקרטי- הירארכיה פועל עפ"יחוקי התמקצעות .
לפי MAX WEBER , – אם רוצים לתת שרותים לאוכלוסיה גדולה , הדרך היחידה , ע"י הקמת ארגונים בירוקרטיים .
הדרך היחידה לנהל מדינה – ע"י  בירוקרטיה .
הבירוקרטיה מתפתחת יחד עם הדמוקרטיה . ( אך גם במשטרים לא דמוקרטיים יש בירוקרטיה ) . לא תיתכן דמוקרטיה ללא בירוקרטיה .
בדמוקרטיה יש בחירות . הבחירות מחייבות משאבים , כ"א , קלפיות , מערכת משפטית לפיקוח – הכל מערכות בירוקרטיות .
דמוקרטיה – פרושה , מתן שרותים שווים לכל התושבים ללא אפליית דת גזע ומין הדבר אפשרי רק ע"י מערכת בירוקרטית .
מסתמכים על נוהלים . – כל ישוב בעל X תושבים לפחות , זכאי ל – בי"ס , מרפאה , …
הנוהלים מגובים בחוקים במערכת המשפטית .
כל תושב יכול לדרוש באמצעות בתי המשפט את המגיע לו .
סיכון הדמוקרטיה ע"י בירוקרטיה: אחד הדברים שהבירוקרטיה עושה – איסוף מידע על אנשים – מאגרי מידע .
השאלה כיצד משתמשים במאגרים . הם יכולים לתרום לדמוקרטיה , אך גם להזיק  לבירוקרטיה תפקיד מרכזי גם בתהליכי קבלת החלטות .
כל מדיניות הנקבעת במערכת הפוליטית , מסתמכת על הבירוקרטיה של אותו משרד . רוב החוקים נחקקים לאחר מתן עצה מקצועית של  הפקידים המקצועיים .
קביעת מדיניות חוץ לדוגמה :
משרד החוץ מחולק לענפים ולאזורים .לכל אזור סמנכ"ל .
הסמנכ"ל צובר עם השנים ידע רב בתחומו . ברגע ששר או ממשלה צריכים להחליט – יפנו להתייעצות עם הסמנכ"ל , וברוב המקרים יקבלו דעתו .
במשטרים לא דמוקרטיים , אך גם במשטרים דמוקרטיים – הציבור אינו מחליט .
אם הציבור רוצה להשפיע – עליו להתארגן בקבוצות לחץ – קבוצות אינטרס , להן השפעה גדולה מאוד בקביעת מדיניות .
בשלטון דמוקרטי – הנבחרים נבחרים בדרך דמוקרטית , אך הבירוקרטיה אינה נבחרת .
מאפיינים של מודרניזציה :
תהליכי עיור – אורבניזציה .
בעיר –-
.