סמינר בקורס תקשורת כתרבות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 8945
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

סמינר בקורס:
תקשורת כתרבות בנושא:
כיצד מיוצגות ומוצגות נשים בסדרות "דרמה רפואית" אמריקאיות?
תוכן עניינים

1 .        מבוא. 3
2 .        סקירה תיאורטית.. 4
2 .1   יחסי מגדר בחברה.. 4
2 .2   ייצוגים טלוויזיונים.. 6
2 .3   סטריאוטיפים מגדריים בתקשורת.. 8
3 .        מתודולוגיה לניתוח הסדרות.. 12
4 .        הרקע לסדרות.. 13
4 .1   הז'אנר- "דרמה רפואית". 13
4 .2   אי.אר R.E.. 13
4 .3   האנטומיה של גריי מנהל עסקים 5.        ניתוח הפרקים.. 16
6 .        דיון ומסקנות.. 23
7.        סיכום.. 27
8 .        ביבליוגרפיה.. 28
9.        הצהרה על עבודה עצמית.. 30                                            
1 .                מבוא
עבודתי עוסקת באופן בו מיוצגות נשים בסדרות "דרמה רפואית" אמריקאיות, השוואה לשתי סדרות פופולאריות: "אי.אר" ו"האנטומיה של גריי". עבודתי היא מחקר תוכן העוסק בנושא דימויי נשים בסדרות "דרמה רפואית" בשתי תקופות זמן.
ברצוני לבחון האם הסדרות מתייחסות אל הנשים באופן דו-ערכי, האם התפקידים הבכירים בהן הן מופיעות עוסקים רק בבעיות בין אישיות, האם נשים משחקות בתפקידים "ביתיים" העוסקים ביחסי עבודה ופחות בקבלת החלטות ותפקידים מבצעיים והאם כל דמות נשית חזקה מפתחת תכונות "גבריות". אבחן במחקרי האם ישנו הבדל מהותי בין ייצוג של תפקידי נשים לתפקידי גברים וכיצד מוצגות נשים בז'אנר זה.
שאלת המחקר אותה אבחן בעבודתי היא "האם וכיצד דמויות של רופאות בסדרות דרמה רפואית אמריקאיות: "אי.אר" (1994) ו"האנטומיה של גריי" (2005) מייצגות העצמה נשית והתקדמות לקראת שוויון בין המגדרים, או משעתקות את יחסי המגדר המסורתיים תחת מסווה של יחסי עבודה במסגרת מקצועית?" כשהשערתי היא כי הסדרות משעתקות את יחסי המגדר המסורתיים בחברה תחת מסווה של שוויון מגדרי ומשקפות את יחסי הכוחות בחברה. לדעתי, אנו נראה כי מצד אחד נשים בסדרות אלה מופיעות בתפקידים בכירים, רופאות, מנתחות, מנהלות מחלקה ומצד שני בו זמנית באופן סמוי נשארות עדיין בתחומים הנחשבים כ"תחומים נשיים", הן עוסקות רק ב"שוליים", כשכל אלה משפיעים הן על חייהן האישיים והן על חייהן המקצועיים, כשהגברים אינם מושפעים כלל משינויים אלו. לדעתי, נוכל לראות כי מי ששולט בחייהן המקצועיים של הנשים הם הרופאים הגברים, הם אלו שלוקחים את ההחלטות הגורליות בעוד הנשים עוסקות בנושאים "ביתיים", ביחסי "בית-משפחה" וכדומה, ונראה כי כל אישה הרוצה לשלוט בגורלה צריכה לפתח "תכונות גבריות": כגון תוקפנות, חוסר סבלנות ועוד.
בחרתי בעונות הראשונות ב"אי.אר" והאחרונות ב"אנטומיה של גריי" על מנת ליצור פער גדול ככל האפשר בין שנות השידור של הסדרות על מנת שנוכל לראות שינויים לאורך זמן.