כיצד משפיעה בעיית מקורות המים באיראן?

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 3955
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

סמינר בחטיבת מזרח תיכון: כיצד משפיעה בעיית מקורות המים באיראן על המצב הגאו-פוליטי? הסמינר הוגש במסגרת הקורס 'איראן בין אסלאם למערב'    
1 בספטמבר 2013
תוכן עניינים
מבוא. 3
הגיאוגרפיה של איראן – סקירה. 4
כלכלת איראן 7
הפרטה ומרכוז בכלכלה האיראנית. 9
טכנולוגיה מסורתית ומשמעות המים באסלאם.. 11
מפה: בעיית המים באיראן 12
האקלים והסכרים כגורמי השפעה על המים.. 13
תשתיות וזיהום המים.. 13
המחסור במים.. מנהל עסקים מקורות המים – מקורות לסכסוכים.. משפטים הנהרות העיקריים באיראן: החידקל ושט אל ערב. 16
סיכום: התמודדות השלטונות עם משב המים.. 19
ביבליוגרפיה. 22
בין השנים 2001-2003 סבלו האיראנים מתקופת בצורת קשה שהייתה הגרועה ביותר בעשור האחרון. חלוקת המים על-ידי הממשל הייתה לא פרופורציונאלית, כך שהקצאת המים התרכזה בעיקר בטהרן והערים הגדולות וכפרים מרוחקים לא קיבלו מים. התוצאה הייתה פגיעה קשה בחקלאות וביבולים ובעלי חיים רבים נספו. אנשי אקדמיה ומומחים אחרים מעריכים כי הגורם העיקרי למצב לא היה הבצורת אלא דווקא הניהול של הכושל של הממשל במשאבי המים במדינה.
נראה כי מתוך המשברים שעברה איראן, החל במהפכה ב- 1979, דרך מלחמת עיראק-איראן בין השנים 1980-1988 וכלה באמברגו האמריקני שבא לאחריו, משבר המים היווה את אחד האתגרים הגדולים עבור הממשל האיראני. לאיראן יש שטח גיאוגרפי קשה, שהיווה גם אתגר עצום למדינה. קשה למשול וליצור שגשוג באיראן בהתחשב בגודלה העצום, האקלים הצחיח למחצה ותכונותיה הטופוגרפיות. עיסא קלאנטארי, שר החקלאות בתקופת הנשיא רפסנג'אני אף תיאר את בעיית המים במדינה כבעיה העיקרית המאיימת על איראן, יותר מארה"ב או ישראל. אי האספקה הסדירה של מים בכפרים יוצרת מדי יום עימותים בין האזרחים למשטרה, בעיקר במחוז איספהאן, שם הונהגה הקצאת מים לתושבים. האוכלוסייה של איראן מתרכזת בהרים ולא בשפלה כמו במדינות אחרות, כיום שבעים מיליון מתושבי איראן מתגוררים באזורים ההרריים שלה. המחסור במים מורגש ביותר במגזר החקלאי , שמהווה כ- 13 אחוזים מהתמ"ג של איראן, 23 אחוזים מהעבודה, וכ-90 אחוזים מאספקת המים של המדינה. החקלאות במדינה כבר ידעה קשיים בשנים האחרונות, אך התגברותו של המחסור במים עשוי להפוך עבור הממשל של הרפובליקה אסלאמית לאתגר שלא ידעה כמוהו. יותר ויותר אנשים ירצו להגר לערים הגדולות, דבר שיקשה יותר על הממשלה לספק להם מים. ואכן, נראה שבעיית מחסור המים יכול להיות גורם מכריע על קובעי המדיניות באיראן ויכול ולהפך לעניין בוער יותר מאשר בעיות דוגמת הגרעין וישראל.