פסיכולוגיה בחינוך

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 2632

תקציר העבודה

בס"ד   מטלת מנחה (13)     חומר לימוד: גורמים חברתיים      98. יוכי, תשובותייך יסודיות וכתובות בבהירות.
קורס: פסיכולוגיה בחינוך.  תשובה 
1 :
(א)  קבוצה פסיכולוגית – הינה יחידה חברתית בת שני חברים או יותר, בה חבריה מכירים איש את רעהו ומקיימים ביניהם יחסי גומלין הדוקים וקשר משמעותי ויציב לאורך זמן, ולהם לפחות מטרה משותפת אחת. בקבוצה זו התנהגותו של כל חבר משמעותית ומשפיעה על חברי הקבוצה, כאשר קיום הקבוצה הינה מטרה בפני עצמה. קבוצה פסיכולוגית יכולה להיות משפחה, צוות עבודה, קבוצת כדורגל, צוות ביחידה צבאית וכדומה.
 (ב)  ההשלכות האפשריות של הממצאים בכתבה:
קבוצה פסיכולוגית – הכיתה הופכת מקבוצה מקרית שבה המשותף בין הילדים הוא אזור מגוריהם לקבוצה פסיכולוגית דרך הדינמיקה הקבוצתית המתרחשת בה, הקשרים שבין הכיתה כקבוצה לבין המורים. קימה למורה /  תלבושת אחידה /  מסדרי בוקר יכולים גם הם להשפיע על יצירת קבוצה פסיכולוגית – דרישות ההתנהגות הללו המצופות מן התלמידים יוצרות קשר משותף בין הקבוצה בכיתה, התלמידים משוחחים על הדרישות הללו, תומכים זה בזה במילוי הדרישות ומצייתים להם. יוצא איפוא שהקשר ההדדי, המטרה המשותפת, התמיכה, הציות לנורמות שיוצרות הדרישות הללו מן התלמידים מביא אותם ממצב של קבוצה אקראית לקבוצה פסיכולוגית.
תשובה 
2 :
(א) הסבר עמדות אפשריות של תלמידים כלפי התהליכים המתוארים בקטע בהתבסס על שלושת מימדי העמדה. אני אנסה להסביר את עמדות התלמידים לגבי קימה למורה כשהוא נכנס לכיתה:
(1)  מימד הכרתי (קוגניטיבי): מימד זה כולל את כל מערכת השיקולים והטיעונים הרציונליים המרכיבים יחד את היחס כלפי האובייקט. כאשר אנו נתקלים בגירוי חדש המערכת מעבדת אותו כדי להבין מה משמעותו וחלק מהעיבודים כולל שיפוט וגיבוש העמדה  לגביו.  העמדה כלפי הקימה למורה כשנכנס לכיתה: לילד המגיע לבי"ס מערכת עמדות מסוימות. בהגיעו לביה"ס נתקל הוא באובייקטים חדשים כלפיהם מפתח הוא עמדות נוספות. ילד מתחנך בכיתה לקום כשמורה נכנס לכיתה, הוא בוחן את הדרישה באופן רציונלי ורואה מה תוצאותיה. התלמידים בכתבה מספרים שהקימה כשהמורה נכנס יוצרת סדר, ארגון, ריכוז – שיקולים הכרתיים שסייעו להם  "ליישר קו" עם עמדה זו. התלמידים מגיבים על בתי ספר אחרים שבהם לא עומדים כשהמורה מגיע, הם טוענים שבכך משדרים חוסר סדר וחוסר כבוד.
תשובה 
3 :
(א)  השערת ההשתייכות: לפי השערת ההשתייכות, הצורך להשתייך הוא מוטיבציה אנושית, בסיסית ואוניברסלית. לבני האדם דחף לקיום לפחות מידה מינימלית של יחסים בין אישיים יציבים, חיוביים ורבי ערך. לסיפוק דחף זה שני היבטים: ההיבט האחד הוא שלבני האדם צורך באינטראקציות תכופות ונעימות עם מספר אנשים אחרים. ההיבט השני הוא שאינטראקציות אותן מקיימים בני האדם חייבות להתרחש בנסיבות של מערכת יחסים מתמשכת ויציבה המאופיינת בדאגה אמיתית לרווחתו של זה. העדר השייכות עלול איפוא, לגרום לחסך חמור שבעקבותיו השפעות שליליות. חלק ניכר מן הרגשות, ההתנהגויות והמחשבות האנושיות הן פועל יוצא של מניע בין אישי יסודי זה.