פסיכולוגיה בחינוך

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2013
מספר מילים 2240

תקציר העבודה

בס"ד   מטלת מנחה (12)     חומר לימוד: גורמים הכרתיים ונספח שיטות מחקר      קורס: פסיכולוגיה בחינוך.   תשובה 
1 :
(א)  שאלת המחקר: מה הם הגורמים המשפיעים על הביצועים במבחן אינטליגנציה המועבר לתלמידי כיתות ח'? שאלת המחקר צריכה לכלול את המשתנים הנבדקים באופן ספציפי (כולל את המשתנה המסביר). כך למשל ניתן היה לציין שאלת מחקר כזו: "האם לסוג המשוב (חיובי/ שלילי) ישנה השפעה על ביצוע במבחן?" 2- השערת המחקר: למין המעריך ולסוג ההערכה (שלילית או חיובית) יש השפעה על הישגי התלמידים במבחן החוזר.
4 /6
(ב)  המשתנים המסבירים, הבלתי תלויים הם: 1. מין המעריך (גבר או אישה) 2. סוג ההערכה (הערכה חיובית או הערכה שלילית).                                                                                    המשתנה המוסבר, התלוי, הוא ההישגים במבחן החוזר בהשוואה למבחן הראשוני.   תשובה  2: הקשר של הציטוט לויכוח תורשה – סביבה: ישנו ויכוח עתיק מה משפיע יותר תורשה או סביבה? אין עדיין הסכמה באשר לחשיבותם היחסית של שני גורמים אלו בעיצוב האינטליגנציה. אפשר לומר שאם אלה המצדדים בהשפעתה המכרעת של תורשה על המשכל צודקים, הרי שיסוד הדמוקרטיה הוא אשליה, שהרי עפ"י נקודת המוצא התורשתית בעלי משכל גבוה, כיוון שירשו אותו – יהיו תמיד כאלה, ובעלי משכל נמוך – ימשיכו לדדות בתחתית הסולם. אם המשכל אמנם עובר בתורשה אזי עולה השאלה: מה התועלת במערכת החינוך ובמשאבים שהיא משקיעה, שהרי ממילא לא יוכל החינוך לשנות הרבה ביכולת העוברת בתורשה. מתברר שלמערכת החינוך יש תפקיד גם אם הגישה היסודית היא תורשתית, מפני שהיכולת האינטלקטואלית היא פוטנציאל בלבד, הרי שהחינוך יוציאה מן הכוח אל הפועל.
יחד עם זאת בחברה הדמוקרטית המדגישה את השפעת הסביבה, אין החינוך יכול להתעלם מן ההבדלים האינדיבידואליים שיש להם כנראה יסוד תורשתי. בחברה הדמוקרטית מתוקנת אין לדבר על חינוך שווה לכולם, אלא יש לדאוג שבגדר מערכת החינוך ימצא לכל ילד את התנאים המרביים להגשמת הפוטנציאל הגלום בו – מתן הזדמנויות להתפתחות אישית בגבולות הפוטנציאל הקיים בכל אדם, וזאת למרות שאין שוויון מלכתחילה.   תלוי בגורמים הסביבתיים.
תשובה 
3 :
הניסוי בעזרת מושגי התאוריה של פיאז'ה:
עפ"י פיאז'ה הניסוי המתואר בקטע – קבוצת הילדים שלמדו את חוק שימור הכמות באמצעות אימון בודאי עתידה היתה להיכשל בניסוי מבחן שנעשה לה, לעומת הקבוצה השניה – הבשילה: כיוון שפיאז'ה מסביר כי האינטליגנציה עוברת התפתחות טבעית לפי שלבים מסוימים וקבועים, וכי הסביבה לא יכולה לזרז התפתחות זו. על מנת לעבור לשלב הבא הילד צריך להגיע לבשלות בשלב בו נמצא (התפתחות קוגנטיבית תלויה בהתפתחות מערכת העצבים המרכזית, שינוי התפתחותי מלווה בשינוי פיזיולוגי והבשלות מהווה תנאי מוקדם ללמידה) . האימון יניב תוצאות חלשות מאד אם בכלל, והמשקל החשוב ביותר יהיה לבשלות וההתפתחות הטבעית.יפה, כאן ציינת את מושג הבשלות והסברת כיצד הוא קשור לכתבה.