סיכום הקורס ג'נוסייד, כל הפרקים חוץ מהפרק על אמריקה הספרדית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע ,
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2012
מספר מילים 19408

תקציר העבודה

בס"ד סיכום טוב וממצה של כל חומר הקורס, חוץ מהיחידה האחרונה על האינדיאנים באמריקה הספרדית. ג'נוסייד – התופעה וההגדרה: ב1946 האו"ם אימץ החלטה שקובעת שג'נוסייד הוא פשע בינלאומי וקראה לניסוחה של אמנה בינלאומית האוסרת עליו, ומחייבת את המדינות לפעול למניעתו. האמנה נוסחה, ופורסמה רק ב1948. "ג'נוסייד הוא פשע ע"פ החוק הבינלאומי, ובעלי האמנה מקבלים עליהם למנוע אותו ולהעניש עליו.
באמנה זו השמדת עם פירושה – אחד המעשים המפורשים להלן שנעשה בכוונה להשמיד, השמדה גמורה או חלקית, קבוצה לאומית, אתנית, גזעית או דתית, באשר היא קבוצה כזו. ואלו המעשים- א. הריגת אנשים הנמנים עם הקבוצה. ב. גרימת נזק חמור, בגוף או בנפש, לאנשים הנמנים עם הקבוצה. ג. העמדת הקבוצה בכוונה תחילת בתנאי חיים שיש בהם כדי להביא לידי השמדתה הגופנית, כולה או מקצתה. ד. קביעת אמצעים שכוונתם למנוע את הילודה בקבוצה. ה. העברת ילדי הקבוצה לקבוצה אחרת בדרך כפייה". החידוש העיקרי הוא שג'נוסייד אינו עניין פנימי של מדינה, אלא הוא עניין בין לאומי. האמנה מנוסחת במעורפל ורחוקה מלהיות אידיאלית. כוונה- צריך להוכיח שהייתה כוונה לרצח. בעיות הנובעות מניסוח אמנת האו"ם- א. יש מחלוקת האם ליישם את המושג ג'נוסייד על מעשים שהתרחשו במאה ה20. ב. גם לאחר האמנה בוצעו מעשי ג'נוסייד רבים, האם האמנה יכולה למנוע אותם ולא רק לעזור לקורבנות? ג. יש מחלוקת האם לכלול באמנה קבוצות דתיות ופוליטיות, שהרי אפשר להמיר את הדת ולשנות עמדה פוליטית. האו"ם הוציא מהאמנה קבוצות פוליטיות, מסיבות פוליטיות. ד. בעיות בניסוח של האמנה- מה המשמעות של רצח "בכוונה להשמיד", של "השמדה גמורה או חלקית"- בכמה קורבנות מדובר? האם אדם שציית לפקודות גם אחראי על הרצח? ה. אין התייחסות לשאלה מה לעשות למדינה פושעת, כתוב שהיא תישפט ע"י בי"ד באותה מדינה, זה יעיל?! וכן כתוב- "או ע"י בי"ד בינלאומי", שבפועל קם רק 40 שנה אחרי אישור האמנה!. קשיים באשרור אמנת האו"ם וביישומה- מאז קבלת האמנה, האו"ם לא יישם אפי' פעם אחת את האמנה. יותר מ50 מדינות לא חתומות על האמנה, וגם ארה"ב הצטרפה אליה רק ב1988, עם הסתייגויות רבות (כנראה בגלל שהם גם מואשמים בג'נוסייד באינדיאנים, פצצת האטום, ויאטנם). הוקם בי"ד פלילי בינלאומי, ישראל בהתחלה התנגדה לזה, כי משמע מהאמנה שהשטחים הם פשע מלחמה, אולם בסוף גם ישראל וארה"ב חתמו עליה. הגדרות וטיפולוגיות לתופעת הג'נוסייד- טיפולוגיה- חקר טיפוסים וסיווגם, מאפשר לסווג את נושא המחקר ולהשוות בין תת-הקבוצות של הנושא. בעמ' 50-55 ישנם מושגים, לא סיכמתי את רובם, וכן 4
הסברים לדעות קדומות. דמוניזציה- תפיסת האחר כאיום. יש להבחין בין ג'נוסייד לבין מעשי טבח (שבד"כ הם נקודתיים יותר), רצח המוני (רצח בלי הבחנה, של קבוצת אנשים גדולה בידי הממשל- הירושימה), פוגרום (טבח שכולל הרס רכוש), טיהור אתני, אתנוסייד (הרס של זהות הקבוצה בלי השמדת חבריה), אומניסייד (מלחמה גרעינית כוללת העלולה להרוס את כל האנושות) והומיסייד (רצח בן אדם).