סלידה מסיכון והשפעתה על קבלת החלטות - עבודה סמינריונית בכלכלה ומימון התנהגותיים - עבודה שקיבלה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
ציון 90
שנת הגשה 2012
מספר מילים 4104
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

תקציר חיים בסביבה מודרנית מציבים בפנינו באופן מתמיד שאלות ואתגרים רבים. על-מנת להתגבר עליהם, אנו חייבים לקבל החלטות, קשות לפעמים, העשויות לשפר את המצב או, לחילופין, להרע עמנו. לרוב, תהליך קבלת החלטות הוא קשה, מכיוון שהוא נערך בתנאי אי-וודאות, עם המון גורמים לא ידועים, או לא וודאים, שעשויים לשנות את המצב לטוב ולרע. קבלת החלטות בתנאי אי-וודאות יוצרת בקרב האנשים התנהגות של נטילת סיכונים.
התנהגות של נטילת סיכונים או של הימנעות מהם מאפיינת תחומי חיים רבים ושונים כמו השקעות כספיות, ספורט, בילוי בזמן פנוי, נהיגה ועוד. למעשה, אנשים נוטלים סיכונים או נמנעים מהם באפן מודע או לא מודע בתחומי התנהגויות יומיומית רבות, כמו למשל בעת חציית כביש.
האם ניתן לאפיין את הגורמים המשפיעים על נטילת סיכונים או על הימנעות מהם כך שניתן יהיה לנבא התנהגות כזו ואת כיוונה? בעבודה זו בוצעה סקירה של מחקרים שעסקו בתחום הסלידה מסיכון. התוצאות הן לכאן ולכאן. ניתן להסיק שבחלק מתחומי החיים, סלידה מסיכון יכולה להיות מסוכנות, בחלק מהתחומים היא לא משפיעה על שום דבר ובחלק אחר יכולה לעזור ולהביא לתוצאות חיוביות. במחקר הראשון ראינו שאכן קיים קשר בין סלידת סיכון ומניעת תאונות, אך קשר זה הוא הפוך:
ככל שרמת סלידת הסיכון במערכת מסוימת גבוהה יותר, כך כמות התאונות החמורות גבוה יותר. ז"א, ניסיון למנוע את כל התאונות, מביא לעלייה בהתרחשות התאונות החמורות.
המחקר השני הראה שאין קשר בין רמת הסיכון שהחברה נוטלת לבין הרווחים שהיא מצליחה לייצר מפעילותה. בנוסף אין קשר בין העדפות הסיכון של המשקיעים ורווחי החברות.
המאמר השלישי ריכז תוצאות של המחקרים שנעשו בתחום הבדלי ההתייחסות ללקיחת סיכונים בין נשים וגברים ורובם הגיעו למסקנה כי הנשים שונאות סיכון במידה רבה יותר מאשר הגברים. המחקר הרביעי הלך עוד יותר רחוק וניסה לבדוק האם לקיחת סיכונים בתחום ההשקעות משתלמת לטווח ארוך. המחקר הסתמך על כך שהגברים מוכנים לסכן כסף רב יותר מאשר נשים בבניית תיק השקעות במהלך חייהם. המחקר הוכיח שלקראת הפרישה לגמלאות הגברים הצליחו להגיע לעושר רב יותר מאשר נשים ושמרכיב השוני בשנאת סיכון בין גברים לנשים אחראי ל -10% הבדל בעושר שנצבר.
במחקר החמישי, החוקרים רצו לבדוק האם קיימים גורמים נוספים  המשפיעים על אהבה או סלידה מסיכון. והם אכן מצאו שחוץ ממאפיינים האישיים לכל אדם, קיימים גם גורמים חיצוניים שעשויים להשפיע ולשנות את העדפות הסיכון במהלך החיים.