שיטות מחקר

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 3377

תקציר העבודה

תוכן העניינים נושא עמוד מבוא
3
שאלת המחקר
4 מטרת המחקר
4 סקירת ספרות 5-8
השערת המחקר
8 הגדרות המשתנים
8 אוכלוסיית המחקר 9
מערך המחקר 9-10 כלי המחקר
1 0 שיטה אלטרנטיבית
1 1
עיבוד הנתונים
1 1
מגבלות המחקר
1 1-12
ביבליוגרפיה
1 3
נספחים מנהל עסקים-18

2 מבוא
חברת "מחקר ופיתוח" היא חברה העוסקת בהדרכה מקצועית לארגונים וכמוכן בייעוץ עסקי.
בעבר הייתה החברה בחסות של הממשלה והיא עברה לאחרונה הפרטה. הגורם שרכש את החברה התחייב להעסיק את העובדים הותיקים במידת האפשר.
כמוכן, במסגרת העברת הבעלות  והשינוי הארגוני נעשו מס' שינויים בחברה, בניהם:
* גויסו מס' מנהלים חדשים למחלקות החדשות. חלקם צעירים, שרכשו את השכלתם בחו"ל והתנסו בעבודה בארגונים בינלאומיים.
* הסכמי השכר לעובדים שונו. נבנו הסכמים חדשים על בסיס חוזים אישיים, בהתאם לכישורים ולא על בסיס דירוג, כפי שהיה מקובל עד כה. חלק מן העובדים הועסקו על בסיס קבוע וחלק כ- FREELANCERS.
כל השינויים בחברה לוו במאבקים קשים. ועד העובדים רצה למנוע את פטורי העובדים הותיקים ואת גיוסם של עובדים חדשים.
קיימות טענות בחברה, כי צורות העסקה השונות , יצרו פערי שכר גדולים ומעמדות שונים בקרב העובדים. חלק מן הטענות מתייחסים לכך שבתפקידי הניהול שובצו יותר גברים מאשר נשים וכמוכן, משכורות הגברים גבוהות יותר ממשכורות הנשים.

3 שאלת המחקר בחברת "מחקר ופיתוח" ישנן כיום בעיות רבות. הבעיות אותן בחרתי לבדוק בעבודה זו, הן: שביעות רצון בעבודה וכוונות עזיבה של עובדים.
בעבודה זו אבדוק האם קיים קשר בין שביעות רצון של העובד לבין כוונות עזיבה .
האם בתקופה קשה זו, כמו שחברת "מחקר ופיתוח" נמצאת, תוכל החברה לשמר את עובדיה ולמנוע את כוונתם לעזוב. התשובה נעוצה ביכולתה של החברה להעמיד את העובד במרכז, גם בעת משבר, לזהות את צרכיו, להיות קשובה אליהם ולהשביע את רצונו ככל האפשר.
החברה צריכה לחקור כיצד היא יכולה לשמר את עובדיה, להשביע את רצונם ולמנוע עזיבתם?
מטרת המחקר מטרה אקדמית: במחקר זה אבדוק את הקשר בין שביעות רצון לכוונות עזיבה של עובדים.
מחקר זה יספק תשובות לשאלה: האם קיים קשר בין מידת שביעות רצון עובד לכוונות עזיבה?.
מטרה יישומית: העולם בו אנו חיים, משתנה כל הזמן. כיום ישנה חשיבות לנושאים אשר בעבר מנהלים בארגון לא ייחסו להם חשיבות. נושא שביעות רצון עובדים ומחויבותם לארגון מקבלת בשנים האחרונות תשומת לב רבה מדרג ההנהלה בארגון. ישנם, עדיין, ארגונים שלא מקשרים את מדדים אלו בכוונות עזיבתם של העובדים וכמוכן ביכולתם לשפר את העבודה השוטפת בארגונם.
מחקר זה נערך על חברת "מחקר ופיתוח" ומטרתו היישומית היא ליצור מודעות גבוהה בנושא זה בקרב מנהלי חברת "מחקר ופיתוח", על מנת שיתייחסו בכובד ראש לגורמי שביעות רצון המשפיעים על כוונות עזיבה של העובדים בארגון. תוצאות המחקר יסייעו להנהלת חברת "מחקר ופיתוח" לקבל החלטות יעילות כגון:
שימור העובדים בחברה ע"י העמדתם במרכז גם בעיתות משבר, והקשבה לצורכיהם.
כמוכן, מתן כלים למנהלי החברה בכדי ליצור סביבת עבודה נעימה יותר, דבר אשר ישביע את שביעות רצונם של העובדים וכמוכן יגרום להרגשת מחויבות גבוהה יותר, שלבסוף תשפיע ותקטין את כוונות העובדים לעזוב את החברה.