הקשר בין כלכלת ישראל לבין תאונות הדרכים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
ציון 92
שנת הגשה 2011
מספר מילים 7817
מספר מקורות 32

תקציר העבודה

תוכן עניינים:                                       פרק א א.1.- מבוא. 3
א.2.- מטרת המחקר:. 3
פרק ב ב.1.- תאונות דרכים בישראל- רקע:. 4
ב.2.- תאונות דרכים ב-2010. 4-5
ב.3.- הגורמים לתאונות הדרכים:. 5-7
ב.4.- הגורם האנושי:. 7-8
ב.5.- הגורם התשתיתי:. 8-9
ב.6.- הגורם המכני:. 9-10 ב.7.- כלכלת ישראל – חשבונות לאומיים:. 10 ב.8.- התמ"ג:. 11-12
ב.9.- מגבלות התמ"ג:. 12-13
ב.10.- השוואה בינלאומית תמ"ג לנפש:. 13-מנהל עסקים ב.11.- מהי אבטלה ומדידתה בישראל:. 16-17
ב.12.- האבטלה כמשבר:. 17-18
ב.13.- תגובת היחיד לאבטלה:. 18
ב.מנהל עסקים.- העוני בישראל:. 19
ב.משפטים.- אופן פעולתה של מערכת הבטחת ההכנסה:. 19
ב.16.- השלמת הכנסה. 20-22
ב.17.- מדד המחירים:. 23-24
ב.18.- רמת המינוע בישראל.
5 -27
פרק ג השערות המחקר: -.
פרק ד ד.1.- הליך: …
ד.2.- תוצאות המחקר: -..
פרק ה סיכום ודיון: –.
תרשימים:
תרשים
1 : התמ"ג לנפש אל מול ההוצאה לצריכה פרטית לנפש משנת 1950 עד ל2009 6
 תרשים 2: השינויים היבוא והיצוא משנת 1995 עד
2 009 -…10    תרשים 3: מספר כלי רכב בישראל לפי סוגים, סוף כל שנה …12
  פרק א א.1.- מבוא
מחקרים רבים בוחנים את הגורמים לתאונות הדרכים. במחקר זה נבחן האם כלכלת ישראל היא אחד מהגורמים המרכזיים והמשפיעים על כמות תאונות הדרכים בישראל.
–          השערות המחקר הן:  הקשר שבין התמ"ג לנפש כמדד לרמת חיים ולרווחת התושבים באותה מדינה, לובנטל (1998) והורביץ (1973), לבין תאונות הדרכים יהיה קשר שלילי. (ככל שיגדל התמ"ג תקטן כמות תאונות הדרכים).
–          הקשר בין רמת האבטלה ,אשר הוכחה בסקירה הספרותית כגורם המשפיע על הגורם האנושי בפן של:
כעס, תוקפנות וחרדה, לבין תאונות הדרכים  יהיה חיובי. (ככל רמת האבטלה תגדל תעלה כמות תאונות הדרכים).
–          התמ"ג לנפש ישפיע בצורה שלילית על כמות תאונות הדרכים (ככל שהוא יעלה תרד כמות תאונות הדרכים). בעוד שאוכלוסיה, רמת המינוע, רמת האבטלה, הבטחת ההכנסה ומדד המחירים ישפיעו בצורה חיובית (ככל שהם עולים כמות התאונות תעלה). יחד עם זאת יכולות הניבוי של רמת המינוע עם האוכלוסייה לגבי כמות תאונות הדרכים, יהיו הדומיננטיות.
הנתונים שנבחנו הוצאו מהאתרים: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בנק ישראל, איגוד יבואני הרכב בישראל והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. תוצאות המחקר הראו כי: ההשערה הראשונה, ככל שיעלה התמ"ג תרד  כמות תאונות הדרכים. ההשערה לא אוששה. ההשערה השנייה, ככל שתעלה רמת האבטלה תעלה גם כמות תאונות הדרכים. ההשערה  אוששה. ההשערה השלישית, התמ"ג ישפיע בצורה שלילית על כמות התאונות, בעוד שהאוכלוסייה, רמת מינוע, הבטחת הכנסה, שיעור אבטלה  ומדד המחירים ישפיעו בצורה חיובית על הכמות. נמצא כי משתנה האוכלוסייה ומדד המחירים הם הגורמים הדומיננטיים בחיזוי כמות תאונות הדרכים. א.2. מטרת המחקר מטרת המחקר הנוכחי היא לבחון את הקשר בין מדדים נבחרים בכלכלת ישראל לבין תאונות הדרכים. תוך הצגת כל מדד וקישורו לנושא תאונות הדרכים. כל זאת במטרה למצוא מדד היכול לחזות את התנהגות תאונות הדרכים.