ניאו-קולוניאליזם, שחקני כדורגל מהגרים וספורט

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 80
שנת הגשה 2013
מספר מילים 7521
מספר מקורות 23

תקציר העבודה

ניאו קולוניאליזם, שחקני כדורגל מהגרים וספורט.
מהם ההשפעות הניאו-קולוניאליות על מהגרי (שחקני) הכדורגל הניגרים וענף ספורט הכדורגל בכלל?
קורס :  10583
ספורט וחברה                                                                                                                                      מבוא
בתחילתו של המילניום השלישי לא ניתן להתעלם מההשפעה העצומה של הספורט המודרני על  חייהם של בני האדם ברחבי העולם J' A' Maguire 1999)). שחייה, ריצה, סנוקר, באולינג, גולף, טניס, טיפוס הרים, צניחה חופשית, צלילה, כדורגל, כדורסל, סקי, אגרוף, הם רק חלק קטן מהפעילויות הספורטיביות הפופולאריות בימינו וסוחפות איתן מיליוני צופים ומשתתפים. התופעה איננה ייחודית למקום או אזור. היא חובקת עולם ומדגישה את החיים בעידן "הכפר גלובאלי".
ספורט הוא אחת התופעות המרכזיות ביותר, ששורשיה נעוצות בעידן הקדום של ההיסטוריה האנושית. משחר ההיסטוריה קיימות עדויות לעיסוק בספורט: מהעת העתיקה של יוון ורומי, המשחקים האולימפיים ביוון, בהם נעשה קשר מבחינת זיכרון קולקטיבי של אומות העולם ועד למשחקים בעת החדשה. משחקים, שראשיתם בצביון פולחני- דתי, שיוחדה לגברים שהוגדרו כאזרחים והוגבלו גיאוגרפית למקום צר שגבולותיו ידועים וחוקיו, בדרך כלל מעורפלים ולכן המנצח היה זה שנותר על רגליו. המשחקים/התחרויות שימשו להאדרת המנהיגות הפוליטית והתנהלו בצורה בוטה ואלימה שאף גבלה באכזריות. המנהיג הפוליטי, בחר ושלח את המתחרים להתחרות במשחקים ובתקופה הרומית, הקיסר אף קבע מי ימות ומי יחיה, ההתייחסות אל השחקנים התבטאה בזלזול. בימי הביניים, תקופת מעבר, נשמר היחס הזה במידה רבה , הזלזול במשתתפים נבע גם מיחסם של אנשי הדת שהתייחסו לכל העוסק בספורט ולהאדרת הספורט כמי שפוגע בערכי הכנסייה ולכן, כממסד המתחרה על תשומת ליבו וזמנו של הקהל, יש להוקיע אותו .
בעת המודרנית, סוף תקופת הרנסנס ותחילת העידן המודרני חלה תפנית משמעותית. אופי המשחקים הפך מדתי לחילוני. תהליך החילון מוביל לכינון מדינה חילונית הצומחת לצד רשות האפיפיור העיסוק בספורט זוכה למעמד לגיטימי. הספורט, על ענפיו השונים מתנהל במסגרת עם חוקים , טבלאות ושיאים. הוא אינו מוגבל למקום גיאוגרפי צר, מידת האלימות פוחתת, מתבטלת ההגבלה המגדרית ונשים מצטרפות למעגל העוסקים בספורט.  בעידן המודרני, הספורט משמש כחלק מייצור וצריכה המוניים והוא הופך לספורט מודרני, מקצועני ותחרותי שהמשתתפים בו זוכים לתגמול.
כיום, הוא חוצה שפות, תרבויות, מדינות ויבשות כאשר הוא כובש צופים ושחקנים כאחד. הן במישור המקומי (מיקרו) והן במישור הבינלאומי (מאקרו)(R' Giulianotti & R' Robertson 2007) הצופה עשוי להתחבר אליו מן  הבידור הפסיבי (צפייה) וכתרבות פנאי אקטיבית (השתתפות פעילה). תהיה אשר תהיה הגישה אליו, הספורט הוא בעל מעמד עוצמתי הן מבחינה תרבותית והן מבחינה כלכלית. הגלובאליות של התופעה הופכת אותה לאמצעי מבוקש ליצירת הון. סוציולוגים נוטים להבחין בין שעשוע (Play) הנחלק לשני מימדים : האחד, התנהגות-