דוח מעבדה שיטות לבידוד ואפיון חיידקים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע ,
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 1583
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

דו"ח מעבדה מספר 2 – שיטות לבידוד ואפיון חיידקים:
מגישים:
1.      רונן כהן, 021669601
מטרות הניסוי:
1.      בידוד זן טהור מתערובת חיידקים על ידי זריעת בידוד.
2.    איפיון מורפולוגי של חיידקים
3 .    איפיון מורפולוגי של מושבות
רקע תיאורטי ומבוא:
בעולם סביבנו קיימים אלפי מיני חיידקים, נהוג לחלקם לשלוש קבוצות לפי צורתם ולפי הדרך בה הם מתארגנים בקבוצה: כדוריים (קוקים); מתגים; (בצילים) ומפותלים (ספירלים). החיידקים הכדוריים (קוֹקִים) נוטים ליצור גושים; המתגים (בָּצִילים), עשויים להיערך בשרשראות ארוכות, הקרויות אקטינומיצטים (actinomycetes); והמפותלים, שצורותיהם משתנות בין צורת פסיק לצורת חולץ פקקים, מצויים לרוב ביחידוּת.
כיוון שקיימים אלפי מינים, רובם לא פתוגנים, וחלקם כן, קיים הצורך לאפיין את מורפולוגית החיידקים ולהיעזר בה לצורך סיווגן. אפיון שכזה נדרש בכדי להבדיל בין סוגים שונים של חיידקים ולמען מטרות שונות. למשל, ברפואה, נדרש האפיון בכדי לזהות גורמי מחלה שונים, גילוי זיהומים וכדומה.  בתעשיית המזון נדרש האפיון כדי להבדיל בין חיידקים העלולים לגרום לקלקול של המזון לבין אלו שלא. במי השתייה ישנה חשיבות לגילוי של חיידקים בכדי לבדוק האם המים כשירים לשתיה או שלא.
ניתן לחלק את אפיון החיידקים לשני סוגים: אפיון של החיידקים עצמם ואפיון מושבות. אפיון של החיידקים מבוצע בכדי לזהות את החיידקים עצמם, ולרוב נשתמש בו בכדי לקבל פרמטרים מוגדרים – גודל, צורה, גראם חיובי/שלילי וכדומה.