מוסכמות יסוד של הרומן במאה ה-19 -! עם תיקונים

סוג העבודה
מספר ממ"ן 15
מקצוע
ציון 85
שנת הגשה 2013
מספר מילים 1786

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן) משפטים שאלה 1
א. ברומן "מאדאם בובארי" אנו רואים מגמה של הסטה ממישור האירועים החיצוני למישור האירועים הפנימי – כלומר, העלילה הפנימית הולכת ותופסת יותר ויותר מקום ומה שעומד במרכז הוא האופן שבו הדמות הראשית תופסת את האירועים החיצוניים דרך נקודת התצפית שלה וכיצד אותם אירועים מפעילים את תגובותיה הפנימיות. פעולות חיצוניות שיכולות להיתפס כטריוויאליות מעוררות את המחשבות באופן אינטנסיבי אצל הדמות ולכן החשיבות של האירועים היא באופן שבו הם מהווים איזשהו קטליזאטור שמעורר את החיים הפנימיים של הגיבורה שהם בדרך כלל מחשבות ופנטזיות.
העלילה בנויה מקו עלילתי אחד מרכזי שסובב סביב דמות אחת. הדבר גורם לכך שהקורא יתרכז בדמותה של אמה, בעולמה הפנימי ובדרך החשיבה שלה המנותקת מן המציאות החיצונית. הסיבתיות שמסבירה את האירועים והמעשים היא בעיקר פנימית משום שאירועים רבים אנו מנמקים באמצעות מבנה ומצבה הנפשיים של אמה, באופייה על כל היבטיו ולכן אנו רואים שהסיבתיות הפנימית-פסיכולוגית תופסת מקום רחב משמעותי יותר מהסיבתיות החיצונית. כיוון שאמה חיה במציאות פנימית כמעט מנותקת מסביבתה, מתקבל הרושם שהתוצאות המעשיות בעולם שמחוצה לה (נישואיה, בגידותיה והסתבכויותיה הכספיות) אינן חשובות בעיניה. תופעה זו מסיטה את הדגש למציאות הפנימית של אמה, הן כמניע למעשיה והן כתוצאה שלהם.
הנישואים לשארל, לדוגמהמשל, נובעים מצורך נפשי של אמה לברוח מפני המציאות הכפרית הגסה והמשעממת. אלא שהמציאות עם שארל אינה שונה מהמציאות בחוות אביה וכעבור זמן קצר היא מגלה שבעצם אין שארל יכול להגשים את …