גישות ושיטות במדעי המדינה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , , , ,
ציון 95
שנת הגשה 2011
מספר מילים 1864

תקציר העבודה

שאלה 1
הגישה הרציונאלית הינה גישה בעלת אונטולוגיה יסודנית שכן היא מכירה בכך שמתקיימת מציאות שהיא בלתי תלויה בידע שלנו ותופעות חברתיות מתקיימות ללא קשר לידע ואינן תלויות בהבניות חברתיות. הגישה הרציונאלית הינה גישה פוזיטיביסטית, שכן את התהליכים החברתיים היא מנסה להסביר באמצעות תצפיות ישירות ולקיים מחקרים מדעיים ומתמטיים. הגישה הרציונאלית משתמשת בכלים מתמטיים כדי להסביר ולחזות תהליכים פוליטיים.
שאלה 2
א. במאמרו של דוד לוי פאור, "יותר תחרות יותר רגולציה", ובעיקר בפסקה שכותרתה 'דינאמיקה של שינוי' ניתן להבחין בזרם המוסדי החדש, הגישה המוסדית הרציונאלית.
הגישה המוסדית הרציונאלית משתמשת בכלים של גישת הבחירה הרציונאלית כדי לבחון מוסדות. על פי הגישה, המוסדות הפוליטיים משפיעים על מבנה המצב שבו היחיד בוחר את האסטרטגיות שלו על מנת שהוא יקבל את מקסימום הרווחה ויפיק את המרב מהסיטואציה.
ב. הביקורת המרכזית כלפי הגישה המוסדית בכללותה היא על הגדרת המונח מוסד. מוסד יכול להיות התנהגות אופיינית, ארגונים וחברות לא פורמאליים, ותהליכים שחוזרים על עצמם ועל כן יש קושי להגדיר מהו מוסד. כאשר ישנו קושי בהגדרה מדויקת יש קושי להפריך תיאוריות שכן כל דבר הופך להיות מוסד.
שאלה 3
מאמרו של יואב פלד, 'חידה ושמה ש"ס', הינו מאמר שמבוסס על גישה מרקסיסטית בת זמננו. גישה מרקסיסטית בת זמננו הינה גישה אנטי יסודנית בעלת אפיסטמולוגיה בין פרשנות לריאליזם.
שאלה 4 ו-5 שאלות אמריקאיות והסבר לתשובה הנכונה.