מושגי יסוד ביחסים בין לאומיים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
ציון 88
שנת הגשה 2013
מספר מילים 3375

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן)12:שאלה 2:פרטו את עיקרי הגישה המוסרית, הריאליסטית וגישת התלות לניתוח העצמה ולהבנתה. איזה מגישות אלה מתאימה, לדעתכם, לניתוח יחסי ארה"ב בתקופת ממשלו של הנשיא אובמה והעולם המוסלמי? מהי מסקנתכם?
עוצמה, זה היכולת והנכונות  של א'  (בעל היכולת) לגרום ל ב' לעשות משהו שאחרת לא היה עושה(לדוגמה בעקבות לחץ ארה"ב על סוריה ואיומה כי תתקוף הסכים בשאר אל אסד להתפרק מהנשק הלא קונבנציונלי). ככל  שמדינה פחות פגיעה כך יש לה יותר עוצמה. ישנם שלושה סוגי עוצמה למדינה:1.היכולת הצבאית, כלומר:יכולת פיזית כוחנית, 2.יכולת כלכלית זאת אומרת עושרה של מדינה ויכולתה לעזור במשאבים כלכליים למדינה אחרת ולגרום לתלותה 3.יכולת פסיכולוגית-נורמטיבית. הכוונה לערכים כגון:דת, לדוגמה מדינת הוותיקן השפעתה גדולה מאוד למרות שאין לה צבא, אך קהל מאמיניה הוא הגדול בעולם. קיימות מספר גישות לניתוח העוצמה                                        1.הגישה המוסרית  2.הגישה הריאליסטית 3. גישת התלות (קיימת גישה נוספת הגישה ההתנהגותית, אך אנו לא נעסוק בה).
1.הגישה המוסרית מדגישה את הרצוי לעומת המצוי. מעדיפה שיקולי מוסר על חשבון אינטרסים לאומיים כגון:כללי שיפוט ביחסים בין מדינות הנשענת על מערכת ערכים נורמטיבית כגון:אמנת ג'נבה העוסקת בין היתר בהתנהגות בין צבאות בזמן מלחמה ביחס לשבויים ועוד. על פי הגישה המוסרית יש להפעיל הגבלות על הפעלת עוצמה, במיוחד עוצמה צבאית.
גישה זו מעדיפה ישוב סכסוכים בדרכים מדיניות ולא שימוש בכוח פיזי ומתנגדת להצבת מושג העוצמה במרכז הבמה. בעידן הגרעיני, לגישה המוסרית חשיבות רבה שכן בידי האדם היכולת להשמיד את המין האנושי.                                     2.הגישה הריאליסטית …