מבוא לאנתרופולוגיה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 15
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 8448
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

ממן
1 1 שאלה 1
א.
סמל הוא כלי מילולי, גרפי, מוזיקלי או אחר, המייצג דבר-מה אחר וטעון משמעויות ורגשות. על פי האנתרופולוג לזלי וייט, כל התנהגות אנושית מבוססת על שימוש בסמלים.
המימד הסמלי הבסיסי והחשוב ביותר הוא השפה. השפה היא בעצם מערכת של צלילים, המסמלים חפצים, משמעויות ורגשות. דוגמא נוספת לסמל הוא דגל. דגל המדינה הוא לכאורה רק חתיכת בד, שאליה מצויר מגן דוד ושני פסים, אך מהיותו סמל הוא טומן בחובו משמעויות ורגשות, בדוגמא הזו חברתיים-לאומיים.
ב.
מאמרו של קלוד לוי-שטראוס "יעילותם של סמלים" עוסק בפעולת ההסמלה של השאמאן בשבט קונה בדרום אמריקה, וכיצד באמצעות לחש קסמים הוא מקל על חבלי לידה קשים. הלחש הוא טקסט ארוך המורכב ממחוות טקסיות וסמליות רבות, כגון: פסלונים – השאמאן מגלף פסלונים המכונים נוצ'ו. פסלונים אלה מייצגים רוחות מגן שהשאמאן לוקח לו כעוזרים ומוביל אותם למעונה של מואו, הרוח האחראית ליצירת הוולד. הנוצ'ו מקבלות מהשאמאן כוחות ניגה, שפירושה חיות וכושר התנגדות, והן פועלות בשירותו.
הפירוש המיתיסמלי שנותנים בני הקונה לקושי בלידה הוא שמואו חורגת מסמכויותיה ולוכדת את הפורבה, נשמת האם לעתיד. השיר מתאר את מסעו של השאמאן בעקבות הפורבה …