מעורבות הורים בביס יסודי והשפעתה על אקלים, תרבות וחינוך"

תקציר העבודה

סמינריון בחינוך "מעורבות הורים בבי"ס יסודי והשפעתה על אקלים, תרבות וחינוך" תוכן עניינים
רציונאל המחקר —
2
רציונאל תיאורטי –3

1 . מבוא
-.3
2 . בית הספר כארגון -3
2 .1 גישות תיאורטיות -3
2 .2 אקלים ותרבות ארגונית –..4
3 . בית הספר והסביבה .5
3 .1 אוטונומיה בחינוך- היסטוריה -5
3 .2 מעורבות הורים -..6
3 .2.1
מבוא -6
3 .2.2 התפתחויות עולמיות 7
3 .2.3 התפתחויות מקומיות – -…8
3 .3 יחסי גומלין בין הסביבה למערכת החינוך -.. –8
מבנה העבודה –.10 ביבליוגרפיה –..מנהל עסקים                                             רציונאל המחקר מעורבות הורים במתרחש במערכת החינוך הינו תהליך חברתי ההולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות הן בעולם והן בישראל. במחקר הנוכחי ישולבו שני תחומי דעת:
סוציולוגיה וחינוך; כיצד שינויים חברתיים כלל עולמיים ומקומיים-ישראלים משפיעים על מערכת החינוך בהקשר הקהילתי שלה; דהיינו מעורבותם של הורים בתחומי המערכות הבית-ספריות. המושגים "מעורבות", "התערבות" ו"שיתוף" הינם מושגים מרכזיים המשמשים כלים לתיאור אופי וטיב היחסים בין ההורים לבית הספר.
מושגים אלה מייצגים רמות שונות של קשר בין ההורים לבין בית הספר, רמות אשר ההבדלים ביניהן משפיעים השפעה הן על האקלים והן על התרבות בבית הספר. יצירת אקלים חיובי בבית הספר משפיעה על תלמידים, מורים והורים, כאשר האחריות ליצירת אקלים זה מוטלת על שלושתם. בנוסף, בית הספר, בהיותו ארגון, הינו בעל קודים התנהגותיים בין חבריו, היוצרים תרבות ייחודית לו. קודים אלה גם הם "יצירה" משותפת של שלוש הצלעות המרכיבות את בית הספר.
חשיבות הנושא בעבר, נהוג היה לבחון את בית הספר כמכיל שני משתנים בלבד: מצד אחד, המורים, מנהל בית הספר והתלמידים, ומצד שני, האקלים הבית ספרי. הקשר הורים-בית ספר הוא אחד הגורמים אשר לרוב לא הובא בחשבון כגורם משפיע על האקלים והתרבות הבית ספריים. זאת ועוד, מעט דובר על הקשר בין מעורבות הורים בבית הספר לבין טיב החינוך בו. מחקרים שונים מצביעים על חשיבות שיתוף הפעולה בין בית הספר להורים, אך גם על המתחים והקשיים הנובעים משיתוף פעולה זה והעלולים לפגוע באקלים הבית ספרי.
מחקרים אחרים בודקים האם ניתן להפריד בין שלושת המושגים "מעורבות", "התערבות" ו"שיתוף", ומהם הדפוסים השונים של שיתוף פעולה בין הורים לבין בית הספר (שטיין והרפז, 1995). יחסי הגומלין בין שלושה משתנים אלה מהווים חלק בלתי נפרד מהבנתנו את האווירה, התרבות, האקלים וטיב החינוך אשר מאפיינים בית ספר אחד לעומת משנהו. הבנה זו עשויה לתרום לשיתוף פעולה אופטימאלי בין כל הגורמים הפועלים בבית הספר, וממילא להשבחתם של האקלים, התרבות והחינוך.