כיצד הורים מתמודדים עם ילד בעל פיגור שכלי?

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2012
מספר מילים 4823
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא –…1
סקירת ספרות –…2-4
מתודולוגיה ..5
ממצאים -6-7
דיון –.8-9
סיכום -..10 מבוא
הנושא וחשיבותו הפיגור השכלי קיים בחברה האנושית שנים רבות מאד ואולי מתחילתה. התייחסות לפיגור שכלי אפשר למצוא בכל הדתות והחברות .
 בעשורים האחרונים יש התייחסות גוברת למקומו של האדם המפגר בתוך החברה, מודגשים יותר היבטים חברתיים  בעיקר בהקשר לאפשרויות שהחברה יכולה ליצור על מנת לקדם הזדמנויות של שילוב, שיתוף ותרומה הדדית של האדם המפגר והקהילה. הפיגור השכלי כתופעה חברתית מאופיין קודם כל באופן שבו האדם המפגר נתפס בחברה, שהיא בני משפחתו, חבריו, הקהילה שבה הוא חי ושירותי הרווחה.  הוא נתפס כמי שאינו מסוגל להיות חבר שווה בה אלא נזקק לתמיכה , להגנה לטיפול, או לאדם שאינו מסוגל להבין ולהביע עמדה או לבחור בנושאים הקשורים בו או ליקרים לו (רייטר, 1997).
 המחקר שלנו בא לבדוק את עולמם הפנימי של הורים שיש להם ילד הסובל מפיגור שכלי ואופן התמודדותם עם תופעה זו. במחקר זה, אנו שואפים לגלות ולחשוף את מידת השפעת תופעת הפיגור השכלי בקרב ילדים במשפחה הערבית בכפר מאזור הצפון, כאשר תתבטא השלכותיה והשפעותיה של תופעה זו על חיי אותן משפחות, ואיך באים לידי ביטוי דרכי ההתמודדות שלהם עם התופעה הזו. כאשר אנחנו בעצמנו הורים (אימהות ולאחת מאתנו יש לה בת עם מום מולד) ומעניין לנו לדעת הרגשת ואופן התמודדות הורים עם מצב זה.
מטרת מחקרנו מתמקדת בחשיפת דרכי התמודדותם של הורים שיש להם ילדים הסובלים מפיגור שכלי, התמקדות וזיהוי תפיסתם של הורים לילדים בעלי פיגור שכלי על מנת להבין את דרכי התמודדותם עם התופעה שסובל ממנה בנם.
שאלת המחקר כיצד הורים מתמודדים עם ילדים בעלי פיגור שכלי במגזר הערבי?.

1 סקירת ספרות ילד עם פיגור שכלי-מוגבלות שכלית התפתחותית ילד עם פיגור שכלי הינו ילד הסובל מנכות התפתחותית אשר נכות זו גורמת להגבלת תפקודו שהוא נזקק לטיפול והשגחה באופן קבוע ומתמיד (לוי שיף ושולמן 1998).
בישראל אין הגדרה מיוחדת לפיגור שכלי וההגדרה הישראלית לפיגור שכלי לפי חוק חינוך מיוחד, תיקון מס 7 , התשס"ג 2002
אשר נכלל בין אלה המוגדרים כילד עם צרכים מיוחדים היא: