שיטות להערכת שווי חברות

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 3735
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

הפקולטה למנהל עסקים תרגיל 5 – שיטות להערכת שווי חברות        שם הקורס: הערכת שווי חברות                                                  מוגש על ידי – _________________ הערה נכתב בלשון רבים לאור העובדה שניתן להגיש את העבודה בזוגות אם העבודה מוגשת על ידי סטודנט יחיד, יש לשנות.
תוכן עניינים :
מבוא – השיטות השונות להערכת שווי חברות 3
שיטת המכפיל –…4
שיטת השווי הנכסי NAV –…6
שיטת ההשוואה לעסקאות דומות .8
שיטת היוון תזרימי המזומנים DCF 9
הטיות אמפיריות בהערכות שווי ..13
ביבליוגרפיה –..
משפטים מבוא – השיטות השונות להערכת שווי חברות אחת מהמטרות העיקריות של כל הערכת שווי לחברה (בין אם היא פרטית ובין אם היא ציבורית), הינה השגת תשואה טובה יותר למשקיעים הפוטנציאליים במניות החברה. זאת באמצעות מציאת השווי הכלכלי הנכון של הונה העצמי של החברה. [להלן: "השווי הכלכלי"] במידה ומדובר בחברה ציבורית, הרי שניתן על נקלה להשוות בין השווי הכלכלי שמעריך השווי הצביע עליו בניתוח שערך לבין שווי השוק של החברה, וכפועל יוצא מכך להגיע למסקנה בדבר כדאיות ההשקעה ופוטנציאל התשואה של רוכש מניות החברה.
יחד עם זאת, מלאכת חזיית פעילותן העסקית העתידית של חברות איננה מדע מדוייק בהגדרה, ולכן. לרוב, הערכת שווי תעניק טווח של שווי כלכלי לחברה. למרות זאת, ייתכנו תוצאות והערכות שונות לגבי טווח השווי הכלכלי של אותה חברה באותה נקודת זמן! התוצאות השונות יכולות לנבוע משינוי בזהותו של מעריך השווי, כאשר מעריכי שווי שונים עשויים להניח הנחות יסוד שונות זו מזו לגבי התפתחות החברה, מגמות במחירים המוצרים, ניתוח שוק וסביבה עסקית וכו'. אולם בהבדלים אלו לא נעסוק בעבודה זו. העבודה תתמקד בהצגת ארבעת השיטות העיקריות לביצוע הערכת שווי לחברה – שיטת המכפיל, שיטת השווי הנכסי NAV, ההשוואה לעסקאות דומות ושיטת היוון תזרימי המזומנים העתידיים.
במקרים רבים, עצם הבחירה בשיטה שונה להערכת השווי הכלכלי של אותה חברה, תוביל לתוצאה שונה, עקב ההבדלים בין מתודולוגיות ההערכה אותם נסקור בהרחבה בעבודה זו. כל אחת מהשיטות להערכת שווי חברות תוצג בהרחבה בפרק נפרד, יתוארו מושגי היסוד ואופן החישוב הבסיסי שלהם, וכן יוצגו היתרונות והחסרונות הטמונים בכל שיטת הערכה. הואיל ומתבצעות הערכות שווי גם לחברות ציבוריות, אשר תחת מודל הCAPM והנחת השוק היעיל והמשוכלל –  אמור מחיר המניה לגלם בתוכו את כל המידע הרלוונטי לחברה, הרי שלכאורה לא אמור להיות ערך מוסף לביצוע הערכת שווי לחברה ציבורית  – שכן, שווי השוק של מניותיה מייצג נאמנה את השווי הכלכלי. מחקר מקיף ויסודי שנערך על ידי חוקרים מטעם הרשות לניירות ערך בישראל, בחן את הבעייתיות בהערכות שווי לחברות ציבוריות, ועיקר מסקנותיו ישולבו בפרק נפרד בעבודה זו.