סיכום הקורס "שיטות מחקר"

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2011
מספר מילים 10380
מספר מקורות 2

תקציר העבודה

בס"ד שיטות מחקר פרק 1- מושגי יסוד בחקירה המדעית א' פרק 2- מושגי יסוד בחקירה המדעית ב' פרק 3- עקרונות המדידה יחידה 4- מחקר אתנוגרפי באנתרופולוגיה פרק 5- הסקר יחידה 6- הניסוי יחידה 7- הטיות במחקר התנהגותי ודרכים להתגבר עליהם יחידה 8- סיכום והערכה פרק 1- מושגי יסוד בחקירה המדעית א' (פרקים 1-2- משפטים%)
1 .1 סוגי חקירה- שיטת הדבקות (אדם דבק בדעותיו, ולא חושב שצריך לחקור מעבר לכך), שיטת הסמכות (סומך על אחרים- אנציקלופדיה), השיטה האינטואיטיבית (דבקים באמיתות שנראות לשכל הישר שלהם), הגישה המדעית- לעומת הגישות האחרות, יש לה 2 תכונות- אובייקטיביות, אמפיריות (שכוללת נתונים).
1 .2 הסבר מדעי- כדי שחוק כללי יהיה הסבר מדעי, הוא צריך לעמוד בדרישת הרלוונטיות (מן המידע המסביר יהיה ניתן לחזות את המידע המוסבר) ובדרישת הבחינות (טענה שא"א להעמיד אותה במבחן הניסיון- לא יכולה להיות הסבר מדעי. כלו', החקירה צריכה להיות אמפירית).  בכל הסבר מדעי יש גורם מסביר, הנקרא משתנה בלתי תלוי, ומשתנה מוסבר, הנקרא משתנה תלוי. המשתנה המסביר אמור לנבא את המשתנה המוסבר (רמת המשכל אמורה לנבא את רמת ההישגים בבי"ס).  החקירה המדעית- מורכבת מ4 שלבים- תהייה וניסוחה (למה הוא תוקפן), השערה וניסוחה (הוא מתוסכל, האם תסכול גורם לתוקפנות?), היקש וניסוחו (היקשים אמפיריים- ילד בבי"ס עם משמעת חמורה יהיה מתוסכל יותר וינהג בתוקפנות יתר), בדיקה ומסקנה.
1 .3 מונחים והגדרות- מונח תיאורטי- מונח כללי ומעורפל, כמו- כוח, סמכותנות וכדו'. תופעה שאינה ניתנת למדידה, צריך לתת לה הגדרה. הגדרה נומינלית- מילונית (לדוג', ההגדרה האם תוקפנות היא לפי הכוונה או התוצאה, תביא לאיסוף נתונים מתאים). גם הגדרה זו מעורפלת, וכוללת מושגים מופשטים. לצורך איסוף נתונים על ההגדרה, יש צורך בהגדרה אופרציונלית- הפעולות שעושים כדי למדוד את המושג. הגדרה אופציונאלית צריכה למצות את ההגדרה ("האם דופק ממצה את המשמעות של חרדה?") וכן צריכה להיות בלבדית ("האם דופק מבטא חרדה בלבד?"עות של חרדהת תים מתאיםלדעת איזה נתונים צריך לאסוף כדי למדוד אותה). ההגדרה האופרציונלית מביאה אותנו למונח תצפיתי. במדעי החברה בד"כ אין הלימה גבוהה בין המונח התיאורטי לבין המונח התצפיתי, ולכן דרושות מספר הגדרות אופרציונליות. הגדרה אופרציונלית נמדדת- החוקר מודד את התופעה, הוא צופה במשתנה כפי שהוא. הגדרה אופרציונלית ניסויית- השונות במשתנה נוצרת ע"י החוקר, הוא מחליט איזה נבדק יקבל כל ערך שהוא, זה יכול להתקיים רק במשתנה בלתי תלוי, הגורם המסביר.
1 .4 הסבר כללי מדעי הוא הצגת תיאוריה- "תיאוריה היא מערכת של מונחים, הגדרות וטענות, המייצגים השקפה על תופעה מסוימת ע"י הצגת היחסים בין המונחים במטרה להסביר ולנבא את התופעה". כדי שתיאוריה תיחשב מדעית, היא צריכה לעמוד בקריטריון ההפרכה- תיאוריה שאין דרך אמפירית להפריך את ההשערות הנגזרות ממנה איננה מדעית. תיאוריה לא מדויקת משתמשת במושגים מעורפלים שקשה להפריך אותם.