מלחמה ואסטרטגיה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , , , , , , ,
ציון 94
שנת הגשה 2014
מספר מילים 2195
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

מלחמה ואסטרטגיה – ממ"ן 11
שאלה
1 .
הגישה המסורתית לביטחון – הגישה צמחה מתוך הגישה הריאליסטית, גישה זו רואה במדינה את השחקן העיקרי והחשוב ביותר במפת העולם, מפני שאין סמכות גבוהה ממנה שעליה לתת לה דין וחשבון, ובהעדר סמכות מעל למדינה אין בעצם שום גורם שיספק ביטחון שוטף למדינה. הגישה גורסת כי המדינות הן שחקנים רציונליים שפועלים תמיד במצב של אי וודאות ואי אמון.
הגישה דוגלת בעקרון "העזרה העצמית" שטוענת שאנו חיים בעולם של אנרכיה "מסודרת" ושעל המדינה להסתמך אך ורק על עצמה, ושעליה להיות חזקה, בלתי תלויה ובנוסף לכך על המדינה להיות בעלת עוצמה צבאית מקסימלית אשר תיצור כוח הרתעה שיתרום להישרדותה וחוסנה, הדגש הוא להיות מספיק חזק על מנת  לשרוד ובתוך כך ליצור מאזן כוחות/אימה.
בתוך כך חשוב לציין את "דילמת הביטחון" שיש שאומרים שהיא עקב האכילס של הגישה, שמתארת מצב שבו מדינה אחת מתחילה להתחמש תתחיל גם מדינה נוספת להתחמש דבר שיוצר בעצם מלחמת חימוש שבסופו של דבר עלולה להחליש את שתי המדינות, דוגמה טובה לכך היא ה"מלחמה הקרה" שהתחוללה בין ברית המועצות לארצות הברית, דבר שאינו תורם ליציבות המערכת.
קיימים חמישה ממדים שעומדים בבסיס הגישה המסורתית לביטחון לאומי:
א.      מקורות האיום – מדינות שאינן מרוצות מהמצב הקיים, ושקיים בינן לבין שכנותם או למעצמות רחוקות בעלות עניין מתח על גבולות וטרטוריה, משאבים וכדומה.
ב.      טבעו של האיום – חימוש, התחזקות צבאית-
שאלה
2 .
יחסו של המשפט הבינלאומי ביחס לתקיפה צבאית יזומה – כל שיטת משפט מבקשת להגביל את אלימות על שלל צבעיה. המשפט הבינלאומי מהווה כלי מרכזי בהגשמת יעד זה בזירה הבינלאומית. הוא עושה זאת בדרך של יצירת כללים, פרשנותם ויישומם, תוך מיסוד הפיקוח הן על עצם השימוש בכוח והן על אופני השימוש בו ואמצעיו. יוזמות משפטיות אלה מאופיינות במתח תמידי בין השאיפה ההומניטארית למזעור האלימות לבין החירות הפוליטית שהמדינה הריבונית מבקשת לשמור לעצמה. מתח זה בא לידי ביטוי בשני המישורים המרכזיים שבהם פועל –
שאלה
3 .
ביטחון קיבוצי – הוא בעצם ברית ביטחון שמוסכמת על מספר מדינות, אשר מכילה בתוכה כללים ברורים לשמירת השלום והעיקרון הבולט שלה הוא, שמעשה תוקפנות מצד מדינה כלשהי ייתקל בתגובה קיבוצית של כלל המדינות השותפות בברית (אחד בשביל כולם וכולם בשביל אחד). עיקרון זה צמח באירופה של לפני מלחמת העולם הראשונה, הקונספציה ששררה באותה התקופה סברה שהסכמי אי תקיפה ובריתות צבאיות בין המדינות ימנעו מלחמה.
מאזן כוחות – את המונח טבע פרופסור מורטון קפלן, מאזן כוחות היא בעצם תאוריה אשר גורסת כי השלום והיציבות במערכת הבינלאומית תשרוד לאורך זמן רב יותר אם העצמה הצבאית תתחלק בין מספר מדינות (מערכת דו קוטבית) ובתוך כך ייווצר מצב –
שאלה 4.
התנגשות הציוויליזציות – ספרו של סמואל הנטינגטון, אשר מציג את התיאוריה שלו שגורסת כי העולם מחולק לציוויליזציות שונות, והדבר מהווה גורם מניע חשוב בהיסטוריה האנושית ובפרט בעידן שלאחר המלחמה הקרה. הקונפליקטים הבאים בין …