השפעת פיגועי טרור על שוק המניות

מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 34127
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

הפקולטה למנהל עסקים תואר בוגר השפעת פיגועי טרור על שוק המניות נובמבר 2011
תוכן עניינים:
מבוא .. 1-2
שוק ההון –. 3-4
סיכולים ממוקדים- אמצעי יעיל נגד טרור -.. 5-6
השפעת התקפות הטרור על השווקים הפיננסים 7-9
מאמרים … בחינת ההשפעה של טרור ומדיניות אנטי טרור על שווקי ההון . 10-13
Terrorism and the stock market -… מנהל עסקים-16
The impact of terrorism on financial markets . 17-20 Financial markets and terrorism -.. 21-24
The impact of terrorist attacks on international stock markets .
5 -27
מתודולוגיית המחקר — 28
השערות המחקר 28
הנתונים שנאספו -… 28-29
ניתוח וקיטלוג הנתונים – 30 מחקר השוק הישראלי . 30 מחקר השוק האמריקאי –… 31
מחקר השוק הבריטי – 31
המחקר האמפירי . 32
ניתוח הפיגועים 32
הפיגועים בישראל .. 32-72
השערות שנבדקו במבחן T – 73-74
סיכום השוק הישראלי 75-78
השוק האמריקאי –.. 79
השוק האמריקאי לפי פיגוע … 79-91
סיכום השוק האמריקאי -.. 92-95
השוק הבריטי … 96
פיגוע בלונדון — 96-98
סיכום השוק הבריטי … 99
בעיות במתודולוגיית המחקר -… 100 סיכום ומסקנות -… 101-102
תקציר מנהלים עבודה זו  בוחנת את השפעת פיגועי הטרור על שוק המניות באמצעות סקירה ספרותית וניתוח אמפירי של נתונים לאישוש הטענה.
החלק הראשון בעבודה סוקר את המושג שוק ההון תוך הסבר קצר על גורמים שונים המשפיעים עליו. בחלק השני עברנו לניתוח המושג טרור וכן האם ניתן לעצור את התקפות הטרור באמצעות סיכולים ממוקדים. בחלק השלישי ניתחנו את השפעות הטרור על השווקים הפיננסיים בארץ ובעולם. בחלק הרביעי ניתחנו מספר מאמרים העוסקים בנושא והם:  מאמרם של רפי אלדור, שמואל האוזר ורפי מיילניק (2005) – במחקר זה בחנו החוקרים את ההשפעה של פיגועי הטרור על שוקי ההון שמתמשכים על פני זמן. במחקר החוקרים דגמו 460 פיגוע טרור ו-58 אירועים של סיכולים ממוקדים. הממצאים של המחקר הם כי ההשפעה של פיגועי טרור הללו על שוק המניות היא פרמננטית. בממוצע שערי המניות יורדים ב- 0.4% בתגובה לפיגוע טרור וכן שערי המניות לא מושפעים מהסיכולים הממוקדים. ההצטברות של פיגועי הטרור גורמת למשקיעים לעבור משוק המניות לאפיקי השקעה סולידיים.
מאמרם של ג' אנדרו ורדוף מרטל (2010) – מטרתו של מאמר זה הוא לספק אומדן אלטרנטיבי על ההשפעה הכלכלית של הטרוריזם.
המחברים בדקו 75 מקרים של חברות הנסחרות בארה"ב ומחוץ לארה"ב, מן המחקר עולה כי ביום בו קורה אירוע הטרור עצמו, המניות מגיבות באופן שלילי ויורדות בממוצע ב – 0.83%, החוקרים גילו כי ההשפעות הללו מתייחסות רק לאותן החברות במדגם שהיו קורבן לאירוע הטרור.
ניתוח המדגם מראה כי ההשפעה של אירוע הטרור משתנה בהתאם למדינה בה אירוע הטרור התרחש.
מאמרם של מארס צ'נסי גאנה ראשטר ומוסטפה קרמן (2011)- מן המאמר עולה כי בערך ל-2/3 מאירועי הטרור שבמדגם, הייתה השפעה משמעותית שלילית על לפחות אחד משווקי המניות שנבדקו, כאשר שוק המניות השוויצרי הוא השוק שהושפע מהמספר הגדול ביותר של אירועי טרור, ואילו שוק המניות האמריקאי הוא השוק שהושפע מהמספר הקטן ביותר של אירועי טרור. בנוסף, תוצאות המחקר מראים כי, המדדים של חברות הביטוח וחברות התעופה הראו את הרגישות הגדולה ביותר למתקפות להבדיל, המדד של חברות הבנקים, חברות הנפט/הגז מראות הן תשואה חיובית משמעותית והן תשואה שלילית משמעותית בשל אירועי הטרור.
מאמרם של רפי אלדור ורפי מילניק- מן הממצאים של המחקר עולה כי להתגברות התקפות הטרור הייתה השפעה שלילית קבועה על שוק המניות. וכי להתקפות טרור יש עלויות כלכליות משמעותיות אשר מובילות להפחתה ברווחים הצפויים של הפירמות.
וכן, להתקפות התאבדות ולמס' ההרוגים והפצועים הייתה השפעה קבועה על שוק המניות, התקפות טרור בעלות השפעה זמנית על שוק המניות הן התקפות על תחבורה, התקפות שהתרחשו בין תחומי הקו הירוק  ומספר ההתקפות ביום, להתקפות על הרים גדולות לא הייתה השפעה משמעותית.
החוקרים טוענים שהשוק הוא יעיל אם משלבים את החדשות על התקפות הטרור, איננו מוצאים ראיות לכך שהשווקים הופכים אדישים להתקפות הטרור בחלוף הזמן. החוקרים מסיקים כי הליכי הליברליזציה של השווקים תרמו להתמודדות עם הטרור.
מאמרם של מארק דירק בראון וג'רון דארוול – ממאמר זה עולה כי ביום של אירוע טרור התשואה החריגה הממוצעת (ביחס לכל שווקי המניות וכל 31 אירועי הטרור) הוא 0.34%- כשמחברי המאמר שקללו את 30 אירועי הטרור  בלי מתקפת ה-11.9, הם הגיעו לתשואה חריגה ממוצעת של 0.22%-.
כמו כן יצוין, כי שווקי המדינות השונים מגיבים באופן שונה לאירועי טרור שונים.
בחלק החמישי  ניתחנו את הנושא מבחינה אמפירית תוך התייחסות לארבע נושאי השפעה והם שווי המדד,תנודתיות המדד, שווי השוק הכולל,וסחירות המדד מעל לשער הנעילה. את הנושאים הנ"ל חילקנו לשבע שאלות מחקר. אספנו נתונים על עשרה פיגועים בישראל  שלושה פיגועים בארצות הברית ופיגוע אחד באנגליה.  בתאריכי הפיגועים האלה לקחנו את הנתונים הרלוונטיים משלושה מדדים בישראל שלושה מדדים בארה"ב ושני מדדים באנגליה.הנתונים שנלקחו הם : מדד נעילה של המדד,מדד גבוה של המדד,מדד נמוך של המדד, ושווי שוק. סה"כ אספנו 1107 מדגמים לכל נתון  את הנתונים הנ"ל ניתחנו למציאת שינויים בכל אחד מהמקרים המחקר במחקר שלנו התבססנו על 5 נקודות זמן לבדיקת ההשערות : יום הפיגוע,יום אחרי, יומיים אחרי, שלושה ימים אחרי, וממוצע שבועי אחרי. את הנתונים האלו השוונו לממוצע השינויים ב19 הימים שקדמו למדד. חקרנו את כל אחד מהפיגועים לפי המדינה בה הוא קרה וכן ערכנו מבחנים סטטיסטיים לנתונים בשוק הישראלי.
מסקנות המחקר הן :
הפיגוע גורם לירידה בשווי המניה אך חוזק ההשפעה משתנה לפי המדינה בה הוא קרה.
בשוק האנגלי והאמריקאי הפיגוע גרם לתנודתיות גבוה במדד המניות, לא נצפה בארץ שינוי.
בשוק הישראלי והאנגלי ניתן לראות ירידה בשווי השוק של המניה, בשוק האמריקאי לא נצפה שינוי בשער המניה.
בשוק הישראלי ובשוק האנגלי ניתן היה ליראות כי הפרש בין השער הגבוה  לשער הנעילה של היום שלפני הפיגוע היה קטן מהממוצע. לא נצפה שינוי כזה בשוק האמריקאי.
לסיכום ניראה כי ההשפעה של הטרור גורמת להורדת שער המניות אך יש הבדל בין המדינות בעוצמת ההשפעה וכן בהשפעות נלוות נוספות.