שיעור התשואה העודפת במניות עפ"י מכפיל הרווח למניה

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 7986
מספר מקורות 24

תקציר העבודה

תוכן עניינים

1 . תקציר מנהלים.. 2
2 . מבוא  3
3 . סקירת ספרות. 4
רקע כללי אודות משמעותו של מכפיל הרווח. 4
אופן חישוב מכפיל הרווח. 6
דוגמאות של התנהגות מניות בהתאם למכפיל. 6
4 . הקשר בין מכפיל הרווח לתשואת מניות. 8
טבלה מספר  1 – שיפוע ממוצע (סטטיסטי t) מהרצת רגרסיות של תשואות.. 12
5. מתודולוגיה. מנהל עסקים חברות שנסקרו במדגם :. משפטים
6 . ממצאים.. 17
7. סיכום ומסקנות. 20
8 . ביבליוגרפיה. 23
9. נספחים.. 26

1 .     תקציר מנהלים העבודה מתמקדת בבחינת השפעתם של מכפיל ההון והרווח על תשואת המניה. על מנת לבחון את השפעת המכפיל על תשואת המניה, נעשה שימוש במודל אוקונומטרי באמצעותו בחנו את השאלה האם מכפיל רווח ומכפיל ההון וגודל החברה מסבירים/מנבאים את הרווח למניה.
משתני המחקר המשתנה המוסבר- רווח למניה המשתנים המסבירים: מכפיל רווח, מכפיל הון וגודל החברה. כלי המחקר: הנתונים עובדו בתוכנת SPSS השערות המחקר נבחנו באמצעות מודלים של רגרסיה ליניארית.
בסיס הנתונים : הנתונים אשר יאספו לצורך הבדיקה הם: מכפילים, גודל החברה והרווח למניה. השערות המחקר :
השערה ראשונה: מכפיל רווח וגודל החברה מסבירים/מנבאים את הרווח למניה.
השערה שנייה: מכפיל הון וגודל החברה מסבירים/מנבאים את הרווח למניה.
לאור ממצאיו של המחקר הנוכחי, ניתן לומר, על אף שפעילות החברה נתונה לשינויים, תנודתיות ערך מניות החברה בשוק גדולה עוד יותר. לעיתים, עשויה חברה להיסחר בפרמיה, ולעיתים היא יכולה להיסחר בניכיון (מחיר הנמוך מערכה הכלכלי ה"אמיתי"). העיקרון הוא לאתר את אותן חברות בעלות פעילות עסקית יציבה ורק אח"כ לרכוש אותן במחיר הוגן. לעיתים, "חברה טובה" יכולה להיסחר במחיר נמוך, אשר איננו משקף את שוויה האמיתי, עד שהשוק מגלה את הפוטנציאל הגלום בה ולהיפך. לעיתים מניותיה של החברה יכולות להיסחר במחיר גבוה עד שהשוק מגלה את הטעות.
כמו כן, בעת בניית תחזית יש למצוא את הרווחים וההפסדים החד פעמיים שלעיתים אינם מוצגים בדוחות החברה בנפרד כגון: רווח / הפסד הון- ממימוש נדל"ן.
  במידה וישנם רווחים או הפסדים שכאלו, יש לנטרלם בעת בניית תחזית הרווח כדי להפעיל את המכפיל על הרווח הצפוי הנכון. סטיית הרווחיות התפעולית ביחס לרווחיות המוצגת (תוחלת הרווח) במרבית הענפים ישנה שונות רבה על פני זמן בשיעורי הרווח התפעולי, עקב מצב מאקרו משקי, שינויים מבניים בענף וכו'. עפ"י גישת המכפיל, שימוש במכפילים סטנדרטים בתקופות שונות עשויות להביא לתוצאות שונות.
לכן, יש חובה לקחת בחשבון מחירים עתידים ממוצעים סבירים, שעלולים להיות נמוכים/ גבוהים מהמחיר הנוכחי, זה יהווה בסיס לרווח המייצג שבעזרתו נחשב את המכפיל.

2 .     מבוא
העבודה מתמקדת בבחינת השפעתם של מכפיל ההון, מכפיל הרווח וגודל החברה, על תשואת המנייה. מכפיל ההון- הוא יחס פיננסי שמשתמש בהון העצמי של החברה כדי לבדוק את התמחור שלה בשוק. היחס מחושב על ידי חלוקת שווי השוק של החברה בהון העצמי שלה, או חלוקת מחיר המניה בהון העצמי למניה.
 מכפיל הרווח- הוא יחס פיננסי המודד את היחס שבין שווי השוק של החברה חלקי הרווח הנקי שלה, או יחס המודד את מחיר המניה חלקי הרווח למניה.
במסגרת העבודה נציג דיון תיאורטי אודות מחקרים ותיאוריות שונות אשר התמקדו בהשפעת המכפיל על תשואת המניה.
על מנת לבחון את השפעת המכפיל על תשואת המניה, נשתמש במודל אוקונומטרי. באמצעות מודל זה נבחן את השאלה האם מכפיל הרווח, מכפיל ההון וגודל החברה מסבירים/מנבאים את הרווח למניה.